Bomvidd i Harry Dabbs

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 318
E

Emina

Har fått hjälp av sadelutprovare, ponnyns är A-mått= 16cm och B-mått= 29,5cm. Någon som vet vad jag skulle behöva/ska titta efter för bomvidd i Harry Dabbs (dressyrsadel)??

Sv: Bomvidd i Harry Dabbs

Kan det vara samma som på jaguar tro?
A och Bmått är två olika mått på ortspetsarna. A-måttet är högre upp, och b-måttet är där spetsarna slutar.
Normal bom på jaguar är 12-26, och 16-28 för vid

Japp, det är precis så som popeye beskriver, ett högre o ett lägre mått.

Jag vet inte om de ändrat det, men på Harry Dabbs True Brit så fanns den bara i 'vid' (inte extravid), och jag är högst tveksam att en vid är tillräckligt vid för din ponny. Jag har haft en HB True Brit, vid, men jämför med många andra sadlars 'vid' (alt '32' etc) så är den inte så himla vid.

Sen, innan du stirrar dig blind på vidd på en HD,passar bommen på en HD din häst?

/Alexandra - som verkligen gillade Harry Dabbs True Briten för övrigt, men vad hjälper det när bommen är för svängd för pållens rygg

Aha :idea: Nu förstår jag deras bomvidder också ;) Har aldrig förstått vad alla siffror står för, men det var ju ganska enkelt...

Tror nog att du är ute och cycklar när det gäller din "kunskap"
ang Harry Dabbs sadlar. De går att ändra i bomvid och det krävs inte så stora ingrepp som du hävdar. Det gäller bara att men har den utbildningen!!!!

När jag köpte min sa de att man måste ändra den hos de som säljer H.D annars gäller inte garantin!

Zamora skrev:
Tror nog att du är ute och cycklar när det gäller din "kunskap"
ang Harry Dabbs sadlar. De går att ändra i bomvid och det krävs inte så stora ingrepp som du hävdar. Det gäller bara att men har den utbildningen!!!!

Tja, det var J.I som sa att det inte gick. Jag fick höra att det skulle gå, blev glad och kollade, men fick svaret jag talat om nedan. Och de är ju ändå generalagent i Sverige.

Hade det gått att bredda den/jag hade fått svaret att det gått att bredda den så hade jag inte sålt den... (iofs fick jag väldigt bra betalt för den som inbyte så jag klagar inte nu i slutändan)

Men, han kanske hade en dålig dag den dagen jag frågade då..

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·
Juridik & Ekonomi Hej allsvetande buke! Jag har fått ett par jobberbjudanden som jag håller på att väga mot varandra. Det ena är på cykelavstånd och det...
Svar
8
· Visningar
494
Fordon Enligt listor ska vi ha A-mått 984 på förtältet. Tydligen ett udda A-mått då det inte finns några begagnade till skapligt pris. Men...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka