• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mooriz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 812
M

Mooriz

Hej,

Vad precis ar bomvidd och hur kan man veta vilken storlek en hast ska ha? Tacksam for svar!
:confused:

Bomvidd är benämningen på hur "bred" en sadel är. Det varierar väldigt mellan tillverkare, en del benämner det med siffror ( 30 = smal, 31 = normal, 32= vid), och andra med endast bokstäver (N= normal, W=wide).
Allt beror på hur bred din häst är över sadelläget.ett medelstort halvblod drar oftast normal bomvidd, dvs en 31:a, medan det även kan finnas JÄTTEHÖGA hästa som är mkt lätta i typen som oxå drar normal... Så det är alltså en individuell fråga!

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
255
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur