• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Blossom7
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 240
B

Blossom7

Hej

Är det någon av er som är duktigt på bomvidder på sadlar.
Vilka räknas till medium/normal? Håller på och letar efter en ny (begagnad sadel) och hittar inget som passar..... trodde i min enfald att jag hade en häst som vilken sadel som helst passade till men icke sa nicke. De som jag har provat hittils har bara lagt sig på manken på henne. Det har sett bra ut tills jag sitter upp....
Så hjälp!
Skall jag leta efter smalare bomvidder? ( det har varit normal på dem jag provat).
Tacksam för alla tips

Sv: Bomvidd

Helt normalt byggd, ingen högmanke snarare lite överbyggd, svenskt halvblod ca166 hög.

Okej... Hade hon haft hög manke hade det kunnat vara så att du bara hade behövt prova sadlar med mer mankfrihet.

De beteckningar som finns för normal bom är oftast: M (Frank Baines, Albion, Pessoa, osv) 27 (Passier), 30 (Stubben, Henri de Rivell), 32 (Globus) 29 (Morris & Nolan), 2/3 (County, Kentaur, Cliff Barnsby osv)
Några förslag med bomvidder abra.... Finns ju fler märken som har samma typ av måttsystem, men det är bättre att du lägger in en bild på din hästs rygg, så kan jag föreslå vlka märken som är värda att prova och i vilken bomvidd.

Sedan så kan ju en M hos FB vara bredare än Albions M... Och en Stubben 30 kan vara smalare än Zaldi 30... Men det kan jag "översätta" hyfsat bra om det skulle behövas. (beror inte bara på bomvidden, beror också på hur din häst är byggd hur bomvidden uppfattas på hästen)

Jag tycker absolut att du ska prova Frank Baines, Kentaur, Globus och de nyare M&N och även Cliff Barnsby. Hoppas du hittar någon!

Hej

Är som sagt jätte dålig på detta men dom två sadlar som jag har provat har haft bomvidd 31 samt 31+ och dom har varit på tok för vidda för min häst, (som jag tror? är normalbyggd)

Alla tips mottages tacksamt
:)

Du måste prata med en sadelmakare för det är inte bara storleken på bommen som måste vara rätt

Hej

Det har varit Hubertus, jag har verkligen fått det stöd för mina skänklar som jag har behövt i dem, fick knät avsparkat för något år sedan och behöver verkligen en sadel som ger mig stöd för skänklarna.

Men det kan ju ha varit en begagnad med uttöjd bom...

Låna hem några sadlar i olika bomvidder och se hur de ligger, och sen kan du be en sadelutprovare komma ut och kolla om det är någon som ser ut att ligga bättre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka