• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 935
L

lollipopocoaster

är på jakt efter en beg. sadel, och hästen vill ha 32 i vidd. men vad motsvarar det i bokstäver? medium? wide?

tacksam för hjälp :bow:

Sv: Bomvidd

Det beror helt på vilka märken man pratar om. Tyvärr finns det inte ett samlat mätsystem utan 32 i ett märke man vara samma som 35 i ett annat och M i ett tredje. Mät hästen i grader istället, då är det lättare att komma med vettiga svar. Det finns info både om hur man mäter grader och vilka märken/modeller som mäter vilka grader i tråden sadellista

surt! har en zaldi i 31 men har fått tre bud; kieffer, äldre m&n och stübben. ska ta mig en titt i sadelliste-tråden.

finns det inga planer på att upprätta ett samlat mätsystem baserat på grader?

Kieffer är dessutom spikrak och stübben svängd, gamla m&n vet jag inte men jag har en som är halvgammal och den är rak.

surt! har en zaldi i 31 men har fått tre bud; kieffer, äldre m&n och stübben. ska ta mig en titt i sadelliste-tråden.

finns det inga planer på att upprätta ett samlat mätsystem baserat på grader?
Stübben har normal bomvidd runt 30 och 31. 29 är smal och 32 vid. Om det finns någon i ditt stall som har stübben kan du ju prova den och ligger den bra kan du tala om bomvidden i affären (om det är så att du ska köpa ny sadel) Många affärer har någorlunda koll på vad stübbens bomvidder motsvarar i andra märken eftersom stübben är ett så pass vanligt märke. Bara en idé:idea:

Kieffer är dessutom spikrak och stübben svängd, gamla m&n vet jag inte men jag har en som är halvgammal och den är rak.

är innerst inne inte förtjust i stübben så jag tvivlar på att det hade blivit en sådan, men jag ska hadet i bakhuvudet. :) hästen i fråga har rak rygg och en jädrans manke, då borde ju kieffer passa. men jag ställer mig tveksam till knästöden på kieffrar.

kvar står ju m&n, men att lyckas hitta en gammal, begagnad i rätt strl är ju ett lotteri...

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka