• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare astanisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 163
A

astanisse

Hej!
Har någon här bra koll på Stübben och Prestige bomvidder, är Stübben 32 och Prestige 36 motsvarande? Eller är den som 35? Eller 37?

Sv: Bomvidder

Jag har ingen aning om Stübben motsvarar Prestige 36, min häst har Prestige bomvidd 37 och han är två handsbredder bred över ryggen o sadlen passar utmärkt.

Har sett en Stübben för islandshästar i bomvidd 32 och den var alldeles för smal för min häst, men då var det alltså islandsmodellen så det hjälper dig nog inte. Smal kanal också.

Min pålla har 31 på Stubben Siefried allround och 33 på Appaloosa Venezia och 34 på Prestige Hippos dressage.
Olika bomvidd på hopp oxh dressyrsadel pga stoppningen fastän likadan bom.
Kollade och omstoppade till henne av godkända sadelmakare.

Tack för era svar!
Va synd att det finns så få beg Stübben-sadlar i bomvidd över 32
En sadelutprovare sa att min häst skulle ha Prestige, Dominus eller Stübben, jag har haft hemma två Prestige Hippos, 36 och 37 och de ligger inte an längs hela ryggen (!) och de glider fram
Min gamla Stübben 31/32 däremot låg an hela vägen men den är för smal
Dominus verkar omöjliga att få tag på under 9-10.000:-, så mycket har jag tyvärr inte till sadel

Att Stübben passade så bra trots att den är för smal, vad kan det bero på? Det är korta stroppar på den, kan det ha någon betydelse?

Den ligger an baktill PGA att den är för smal skulle jag tro... Stubben gjordes väl inte i mer än 32 tills för få år sen.

Har sadelutprovaren sagt att hon ska ha Prestige eller Dominus så ska hon nog ha det. Dom har rundbossor och det är inte meningen att dom ska ligga an hela vägen..

Alternativt ta ut en annan sadelutprovare om du inte litar på den första.

Fast Prestigen låg inte an på mitten, han hade svett-avtryck fram och bak men längs med sidorna på mitten, men närmast ryggraden, ca 10 cm på var sida av ryggraden, i mitten var det inte något svett-avtryck alls, om ni förstår hur jag menar
Så det såg ut som att sadeln var för rak men det verkar konstigt för Prestigen är väl ganska svängd i bommen, precis som Stübben (de äldre iallafall)

Låg sadeln an mot ryggen när hästen stod stilla?

När det blir torra fläckar brukar det annars vara vanligt att sadeln ligger an för mycket och ger för mycket tryck på det stället och inte att den glappar. Det behöver inte vara så i just ditt fall, men det kan som sagt vara bra att kolla.

Har sadelprovaren sett hästen och dig med sadlarna eller har h*n bara rekommenderat dessa märken utifrån hur hästen ser ut?

Jag red ca 30 minuter med sadlarna så det var under rörelse, men jag jobbade inte med honom utan skrittade/galopperade med lång tygel
Sadelutprovaren har inte sett mig och sadlarna utan bara mätt hästens rygg och sedan gett råd, och det var för ett par år sedan, men hästen är gammal så jag tänker att det enda som kan ha ändrats på dessa två år är väl bomvidden? (inte rygglinjen iallafall?)

Tack snälla för att ni tar er tid och svarar på mina funderingar

Tja, rygglinjen kan ändras lite beroende på om hästen får mera eller mindre muskler, mera eller mindre hull. Det kan drabba alla hästar oavsett ålder, men det är väl kanske vanligare att äldre hästar får sämre muskulatur än att de får bättre.

De säger ju det att standardmåttet på prestige för en "stor hopphäst" är 33", det har jag?

astanisse skrev:
Fast Prestigen låg inte an på mitten, han hade svett-avtryck fram och bak men längs med sidorna på mitten, men närmast ryggraden, ca 10 cm på var sida av ryggraden, i mitten var det inte något svett-avtryck alls, om ni förstår hur jag menar
Så det såg ut som att sadeln var för rak men det verkar konstigt för Prestigen är väl ganska svängd i bommen, precis som Stübben (de äldre iallafall)

Märkligt, min häst har svängd rygg så Prestigen var bäst. Modell Top Dressage har jag. Han är överbyggd också ovanpå det. Hoppas du hittar en sadel som passar!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
241
Senast: sweep
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • Minska antalet fästingar på katt