Bomviddshjälp! (och en massa annat)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 105
E

eiwo

Vilken är den bredaste bomvidden för Dominus sadlarna? Hur många grader är den ungefär?

County, passar de sadlarna svängda/överbyggda ryggar?

Cliff Barnsby, vad har de för bomvidder? Grader?

Ska ha ut en sadelutprovare på fredag och hon bad mej plocka hem en massa sadlar som vi kunde prova, dessa är hennes förslag. Hästen har svängd rygg/är överbyggd, breeeed och har ingen manke att tala om... Om någon har något mer förslag på sadlar som är värda att prova så är jag tacksam, bättre att prova för många sadlar än för få :D

Sv: Bomviddshjälp! (och en massa annat)

Cliff Barnsby med 'fit X' angivelse i bomvidden finns upp till fit 5, som är att jmf med xx-vid, och motsvarar i runda slängar ca 110 - 112 grader på de modeller jag sett gradangivelse på. Jag har en CB Kanter i fit 3 och den är rejält vid, och lika vid som mina andra i 32. Men hursom så finns CB i generösa bomvidder. Dock vetesjutton om de har några modeller som passar svängd rygg, inte full koll, men de CB modeller jag sett har haft ganska rak bom (så även min Kanter)

County brukar ligga bra på svängda ryggar dock.

Vad är du ute efter för sadel, hopp eller dressyr? Och hur många grader behöver hästen? Över 110 grader är rätt knivigt att hitta tyvärr.

det är bara cb som kan tänkas passa viddmässigt av dom sadlarna. dock har dom raka bommar. så du får nog kolla på andra märken.

det är mkt svårt att hitta rejält vida sadlar som passar en svängd rygglinje. då måste du upp i en hög prisklass.

men om du ska ha dressyrsadel så finns dte ju några bomlösa som ser ut som vanliga sadlar, det kanske vore nåt?

Svarar båda

Tack för svaren! Det är en hoppsadel jag är ute efter, jag har redan en bomlös som jag rider dressyr/rider ut med, men jag vill gärna kunna ta upp hoppningen igen, även om jag kommer fortsätta rida i den bomlösa så mycket jag kan. Hästen är ca 105 grader bred ungefär, var det sist jag mätte iaf. Kruxet är att han liksom inte har någon manke, stallkompisens sadel som är utprovad på hennes häst (som också är runt 105 grader bred) ligger sjukt illa på min häst (får in en och en halv knytnäve mellan sadel och manke :crazy:) men den ligger bra på hennes, eftersom han har lite manke medan min är i stort sett platt. Enligt förra sadelutprovaren skulle en Wintec med vita gärnet passa bra viddmässigt, om bara resten av sadeln hade passat...

Nästa gång jag köper häst ska jag köpa en sadel först och leta efter en häst som passar den :angel:

Tack för hjälpen!

EDIT: Kanske ska säga att min budget ligger på runt 12.000, absolut max, mer kan jag tyvärr inte lägga ut, annars har jag inte råd med hästen de närmaste månaderna :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 343
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 694
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
1 039
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden