bomvinkel 120 grader

cristobal

Trådstartare
Hej!
Om jag har mätt vinkeln på hästen (islandshäst) till 120 grader, motsvarar det vid, x-vid eller normal?
Har i alla fall fattat att nuvarande sadel ligger helt fel.
Ska man mäta längden på ryggen, för att kunna veta hur lång sadel man ska ha?
Eller är det mer för ryttarens skull man har olika längd på sadlarna?

Sv: bomvinkel 120 grader

Olika tillverkare har olika mått på olika storlekar.
Det som är normalt på en kan vara smalt hos en annan, så prova eller fråga vilken storlek av det aktuella märket som är 120 grader. (Mest troligt är det dock mera vid än normal...)

Sitsstorleken mäts efter ryttaren, så det har inte så mycket med hästen att göra. Däremot kan en häst med kort rygg kräva att man mäter hur lång sadelns anläggningsyta får vara.

Skillnaden är att sätesstorleken mäts över sitsen (mellan knappen på framvalvet till mitten av bakvalvet, anges i tum) medan anläggningsytan mäts på under sadelns bossor, lämpligast i cm eller bara med en enkel mall. En sadel med stort säte har oftast en större anläggningsyta, men det behöver inte vara så, därför bör man mäta på en kort häst. Eller bara lägga på sadeln och titta, såklart!:)

Sv: bomvinkel 120 grader

Tack för svar!
Skrev fel i hettan, det ska vara 105 grader.
Får nog ta hit en sadelutprovare...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 166
Senast: Grazing
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 141
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur