Boogie eller inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 6 508
L

LuddeLump

Vi ska byta släp framöver, och funderar nu på det här med boogie eller inte. Det verkar som om många har det som krav, och det tänkte även jag ha. Men efter en diskution med gubben så är jag inte lika säker längre. Enl honom så är en boogie svårare att backa med.
Så här använder vi vårt släp:
1-2 ggr/vecka: 10 min väg till ridhuset, måste backa där ibland, och backa in när vi kommer hem igen.
Ca 1g/mån: iväg på tävling, inom ca 10 mils radie.
1 g/mån: hämtar vi hö, mycket backande och trixande både där och hemma.

Ska jag då köpa ett som går stadigt på vägen eller ett som är lätt att backa med? Visserligen så lär man sig väl att backa med boogie också så småningom. Jag kunde ju inte backa med enklaxlat heller förut, men nu är jag en hejare på att backa om jag får säga det själv... :rofl:

Sv: Boogie eller inte?

Det jag tycker är bra med boogie är ju att det är stadigare, ligger ofta bättre efter bilen och mera komfortabelt för hästen.
Och jag kan tro att det är FRUKTANSVÄRT att få punka på en enaxlad..

Tänker du på hästens bästa så är ju boggie en självklarhet. Och enligt min sambo som har körkort för allt utom buss och taxi och van att backa med det mesta så är det ingen större skillnad att backa med ett boggiesläp och ett enkelaxlat.

Jag har faktiskt inte lagt märke till att det skulle vara svårare att backa med boogie. Ha oftast kört med boogi eftersom det är det bekana har.

Sen är backa faktiskt nåt man lär sig, så himla knepigt är det inte.

Skulle aldrig välja enaxlat före boogie av nån annan anledning än ekonomin.

Hej!
Att backa kräver mycket övning. På körskolan ägnade jag hela första lektionen nästan åt att lära mig rakbackning. Ett ord som jag tidigare aldrig hade ens reflekterat över. (detta var inför BE-körkortet). Men det jag lade märke till var att körskolans enaxlade släp mycket kvickare slank iväg åt höger eller vänster när jag ville rakt bak. Medan mitt boggiesläp hemma något stabilare gick att dirigera bakåt.
Öva är gratis och man ser inte dum ut när man kör fram och tillbaka och fram och tillbaka och fram och tillbaka på gårdsplanen (jo lite dum ser man ut...).
Så om det inte hänger på ekonomin som HannaZ så riktigt skriver så skulle jag inte heller välja enaxlat. Om det inte hänger på totalvikten för släp och bil också förstås.
Lycka till!
/nocke

Jag är absolut inget backningsproffs men jag har inte kännt någon skillnad vad det gäller att backa enaxlat och att backa boggie. Boggin är stadigare och jag orkar inte flytta den när jag ska kroka på utan måste backa bilen exakt, det enaxlade kunde jag "hänga" på även om bilens dragkrok var ett par cm "fel". Det känns säkrare och mer stabilt att köra boggie och är det så att vi byter bil så tänker jag kolla noga att vi får dra släpet med den. Är det dock så att det handlar om vad din bil får dra eller det är en ekonomisk fråga så kan jag säga att jag var jättenöjd med mitt enaxlade släp också.

En körskolelärare som var på ridklubben och höll föredrag inför kursen i BE-körning påstod bestämt att det var lättare att backa med ett tvåaxlat släp. Jag argumenterade emot (rätt högljutt). Ett tvåaxlat släp reagerar långsammare och tar mer plats i backningen. Jag är van att backa enkelaxlat och tycker det är rätt träligt att låna tvåaxlat då jag alltid tror att jag kan "sno runt" som med mitt eget :)

Jag tycker det är självklart att välja tvåaxlat (om du önskar med boogie) om du har möjlighet. Hästen åker bättre, körningen går stadigare och punktering är inte längre med livet som insats (bara bökigt ;)?)

Är glad då jag ÄNTLIGEN hittat en bil som är lastbilsreggad, dieseldriven, får dra 1500 kg på B och 2000 kg på BE!

Säger som de andra, ingen skillnad att backa. Boggien ligger stadigare på vägen. Min Min boggie är tyngre än ett enkeltaxlat, men det märks ingen skillnad när hästen kommer i. Det enda som jag retar mig på är att jag måste backa på exakt när transporten ska på för jag orkar knappt rubba den.
Så jag har frågan, brukar boggien vara tyngre än ett enkeltaxlat?

Ja, en boggie är vanligtvis tyngre än en enkelaxlad. Sen är en boggie mkt stabilare och flyttas inte så lätt på som en enkelaxlad av den anledningen.

Vi har köpte ett boggie slär eftersom dom går stabilare och bättre efter vägen. Har även hört att boggie skulle vara svår att backa med men det är ju en vane sak... jag skulle tycka att det var mycket viktigare att hästen åker bra efter vägen än att jag får lite svårare att backa... det lär man sig fort! Flera boggie släp kräver även BE-körkort. sen så får du lasta mycket mer i ett boggie än i en enkelaxlad... I en enkelaxlad får man ju oftast inte köra två fullstora hästar i... men det får man för det mesta på ett boggie släp... jag rekomenderar ett boggiesläp!

Så det är helt ok att jag skriker ut min frustration med "Jag vill ha ett enkelaxlat" varje gång jag ska ha på kolossen på dragkroken och ser salig ut varje gång hästen är lastad och det knappt det känns att h*n finns där bak någonstans. :)

I en enkelaxlad får man ju oftast inte köra två fullstora hästar i...

Du får aldrig köra två fullstora hästar i ett enaxlat!

men det får man för det mesta på ett boggie släp...

Om du har BE för kombinationen ja. Två fullstora hästar brukar oftast väga runt 5-600 kg om inte mer och då måste transporten få lasta det också. Transporten måste vara typad för minst 2 ton och då måste du också ha en bil som får dra den.

Har läst att det från 01012005 inte längre får tillverkas enkelaxlade häst-släp i sverige. I övriga europa har det inte funnits på ett tag, så alla nya icke-svenska släp är boggie.

Boggisläp är LÄTTARE att backa med än vad enkelaxlade är. De enkelaxlade "viker sig" så snabbt. Du verkade ju vara bra på att backa med enkelaxlad så då bör det ju verkligen inte vara några problem med att backa boogie. :)

läste det i någon tidning på djursjukhuset somm hastigast. kan inte verifiera om det är så. Var en artikel om beg.släp

jag menade 1 jan 05. Lite virrig i kolan. %)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 418
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 657
Senast: Javan
·
Träning Bakgrund : Rider min älskade medis- häst 3 ggr / v sen 3 år. Har i höst börjat rida för tränare 2- 3 ggr / månad. Har ej tillgång till...
Svar
9
· Visningar
1 607
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka