Sv: Boogie eller inte?
Man skall fundera på detta, titta på vad du får dra med din bil och totalvikten på släpet. Därför att ett 2-axlat inkräktar mycket på lastvikten, och lagens långa arm kommer inte att vara lika generös längre med övervikt.
Har man då överskridit totalvikten med råger när man lastat pållen, då bör man nog kanske välja en en-axlad till trots.
Javisst jag skulle också vilja ha en 2-axlad, men tyvärr tillåter inte våran maxvikt av 1300 kg det om man inte skall köra olagligt. Det kan kosta dyrt, och verkar lite onödigt med tanke på att jag faktiskt behöver både körkort och släp.
Fundera över din situation och välj utefter det, för det är den som är avgörande för hur du bör göra. Inte vad omgivningen tycker, därför att just 2-axlade vagnar kommer antagligen att bli hårdare kontrollerade än de 1-axlade. Det är här de flesta övervikter sker, samt att många kör rent olagligt genom att inte en ha rätt behörighet.
Man skall fundera på detta, titta på vad du får dra med din bil och totalvikten på släpet. Därför att ett 2-axlat inkräktar mycket på lastvikten, och lagens långa arm kommer inte att vara lika generös längre med övervikt.
Har man då överskridit totalvikten med råger när man lastat pållen, då bör man nog kanske välja en en-axlad till trots.
Javisst jag skulle också vilja ha en 2-axlad, men tyvärr tillåter inte våran maxvikt av 1300 kg det om man inte skall köra olagligt. Det kan kosta dyrt, och verkar lite onödigt med tanke på att jag faktiskt behöver både körkort och släp.
Fundera över din situation och välj utefter det, för det är den som är avgörande för hur du bör göra. Inte vad omgivningen tycker, därför att just 2-axlade vagnar kommer antagligen att bli hårdare kontrollerade än de 1-axlade. Det är här de flesta övervikter sker, samt att många kör rent olagligt genom att inte en ha rätt behörighet.