Boogie eller inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 6 509
Sv: Boogie eller inte?

Man skall fundera på detta, titta på vad du får dra med din bil och totalvikten på släpet. Därför att ett 2-axlat inkräktar mycket på lastvikten, och lagens långa arm kommer inte att vara lika generös längre med övervikt.

Har man då överskridit totalvikten med råger när man lastat pållen, då bör man nog kanske välja en en-axlad till trots.

Javisst jag skulle också vilja ha en 2-axlad, men tyvärr tillåter inte våran maxvikt av 1300 kg det om man inte skall köra olagligt. Det kan kosta dyrt, och verkar lite onödigt med tanke på att jag faktiskt behöver både körkort och släp.

Fundera över din situation och välj utefter det, för det är den som är avgörande för hur du bör göra. Inte vad omgivningen tycker, därför att just 2-axlade vagnar kommer antagligen att bli hårdare kontrollerade än de 1-axlade. Det är här de flesta övervikter sker, samt att många kör rent olagligt genom att inte en ha rätt behörighet.

Jag bytte min enkelaxlade släp i sensomras till en boogie.Skillnaden är enorm.Både körmässigt och komfortmässigt för hästen/hästarna.Min ena häst var tidigare lite tveksam att lasta,inte svårlastad,men talade tydligt om att hon inte gillade att kliva på,dock stod hon alltid lugnt under körning.Numera med boogien,lägger jag grimskaftet runt halsen och hon springer på själv.Det är jätteskönt att kunna lasta själv och slippa vara beroende av hjälp!
Jag tycker den är enklare att backa än den enkelaxlade,dock tung att flytta för hand.
Lycka till!

mishan skrev:
Det enda som jag retar mig på är att jag måste backa på exakt när transporten ska på för jag orkar knappt rubba den.

Lärde mig ett knep av försäljaren av DALA-vagnar, veva upp högt på stödhjulet så att de främsta hjulen i princip lyfter från underlaget, sen är det lätt som en plätt att putta vagnen i sidled så draget kommer rakt över dragkroken på bilen.

Jag har inte märkt av att det är svårare att backa med boggien än enkelaxlat, måste alltid backa in släpet på plats hemma och för att inte tala om när jag hämtar hö och ska backa i en "korridor" för att komma nära dörren... Övning ger färdighet!

Imponerade djupt på min svärfar (75 år) när vi hjälpte min son att flytta och jag bara backade transporten precis dit jag ville ha den! Lite tur var det också men det behöver ju inte svärfar veta :angel:

//marti

PS mitt släp är nedvägt från 1600 -> 1350 för att kunna dra med vanlig Volvo 940 vilket gör att jag kan dra EN stor häst eller mina två ponnier D+A.

Senast ändrad:

Sen vill jag samtidigt belysa att i många inlägg är okunskapen skrämmande stor om vad man kan och inte kan, visst är ett 2-axlat släp stadigare, konstigt vore det ju annars. Men detta skall ställas mot lagligheten, för när väl polisen eller olyckan är framme duger det inte att säga "Det hade jag ingen aning om".

Så vad man har att välja på är, har man inte en bil som får ta en stor totalvikt, och man har för avsikt att köpa en 2-axlad så bör man veta att lastvikten räcker för de ändamål man tänkt sig. Annars blir det till att lägga in en ny bil i budgeten, eller ta ett BE-körkort om bilen får framföras med en tyngre variant med den behörigheten.

Bara för att man köper en 2-axlad eller boggie innebär inte att man kan lasta hur mycket som helst, tvärtom skulle jag säga, lastvikten sjunker eftersom släpets vikt redan har tagit en del av den möjligheten.

Jag rekomenderar dig att köpa ett boogiesläp.
Var med min kompis när hon tappade hjulet på sin enaxlade med pållen i det var ingen rolig upplevelse kan jag säga.
Som tur var gick allt bra med pållen men det kunde ju slutat riktigt illa.
Har själv boggie och skulle aldrig byta ut den mot en enaxlad.

Sv: Kärringen mot strömmen

Jag köpte sprillans släp för ett år sedan ungefär, och gick i samm tankar boogie eller enaxlat. Det var liksom första frågeställningen.

Det blev enaxlat.

4 däck att köpa nya när det så är dags..ist.för 2. Dyrt

Erfarenheten bromskrångel/hästtransporter hmmm många med mig har nog svurit eder över det. Risk för dubbelt upp av den varan också. Nejtack.

Boogie kan i halka tendera att styra bilen i stället för att följa den. JAg bor där det är usel väghållning och krokigt som fan. Tar inte den risken.

Många snackar om punkteringar som ett argument för boogie- Jag har i mitt liv kört i runda svängar 50.000 mil och haft EN punktering under hela den tiden. Bedömer risken/sannolikheten som liten och var därför inget argument FÖR Boogie för mig.

Lastvikt, de flesta boogievagnar är så tunga att jag knappt får med mig hästen, än mindre all utrustning därutöver utan att vara olaglig. AJg kör ändå SAAB 9-5....

Åkkomforten för hästen och dragkomforten för mig i bilen ledde mig till ett UME-släp med torsionsfjädring, de enda släp som har det för övrigt. Jag har inte ångrat mitt val en sekund. Rejäl lastkapacitet, ett släp som ligger som en dröm på kroken och dessutom är isolerat, skyddar i viss mån för både värme och kyla...Det är mitt tips.

Åkkomforten för hästen beror i första hand på förarens körstil, inte på hur många axlar släpet har....

Sv: Kärringen mot strömmen

Jag har haft två punkteringar på enaxlat med häst i den ena small nåt väldigt o sen började det låta konstigt så jag körde åt sidan o stannade, inga problem. Den andra var lite lugnare.
PL

Har haft både boggie och enaxlat men har numera enaxlat. Lättare att köra på vintern då den följer bilen och inte stravar rakt ram som boggien gjorde. Lite senare i backningen men det är en vanesak. Däremot så hatade jag mina boggiesläp när jag inte lyckades på mm att hamna med kroken under släphandsken. Att rubba åbäkena var med ryggen som insatts. Värst var Ifor Wiliamssläpet som vi lånade en period i somras.
kör ganska mkt släp och ofta blir det långa turer, t/r Sthlm- Småland alt Öland med 2 ponnisar alt sto med föl oh har ite märkt av att hästarna ogillat enaxlat mer än boggie. Vår volvo som är bakhjulsdriven gillade inte senaste boggiesläpet då den tenderade till att lyfta upp släpet i kroken (vr bil är lite sänkt :mad: )
Har haft 1 punktering med enaxlat under alla dessa åren och bytte däck med hästarna i utan problem. (stod på E4an)Det gäller bara att ha en ordentlig domkraft med sig. Dragmässigt så får vår bil dra 1530 på B--körkort så för den sakens skull så kan vi ha boggie men det har ändå slutat med att vi har (snart) 2 enaxlade.

Tycker absolut du bör satsa på boogie. Säkrare framförallt, tex. när det är blåsigt, eller om man får punka.
Nej, jag skulle då aldrig återgå till enaxlat, boogie är mycket skönare att köra med eftersom det inte svajar och helt enkelt är mycket mer stabilt.

nephthys skrev:
Då måste jag få fråga vad det är för bil!? Vilken årsmodell?
Min saab 9000 turbo -94 får dra 1500 med B-behörighet och 1800 med BE

Sannolikt så kommer du troligen inte att drabbas av nån mer punktering, vare sig i detta liv eller nästa heller. :D

Hade du gamla / torra däck när det small?

Jag hoppas du har rätt där. Jag har haft typ pyspunka en gång på mitt enaxlade.

När jag var på däckverkstaden för lagning visade det sig att det var vanliga personbilsdäck, så jag bytte till C-däck = hållbarare, men dyrare, istället. Det här var på sommaren och däckkillarna sa att de får in massor med trasiga däck från husvagnar då. Vanliga anledningar är för dåliga däck, personbilsdäck istället för C-däck och för lite luft i däcken. Folk bryr sig för lite om vad de har för däck och tycker att det är väl inte så noga på ett släp.

Jag håller med många av er andra också. Det finns för- och nackdelar med både enkel- och 2-axlade släp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 455
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 658
Senast: Javan
·
Träning Bakgrund : Rider min älskade medis- häst 3 ggr / v sen 3 år. Har i höst börjat rida för tränare 2- 3 ggr / månad. Har ej tillgång till...
Svar
9
· Visningar
1 607
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka