boots i hagen.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Guatemala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 377
G

Guatemala

Nu är stekta fläsket kokt..elelr hur den nu var..

Vilka boots tycker ni är bäst om man ska ha dem på hela dagarna i hagen för att hästen inte ska trampa av sig skorna?

Märke?
Pris?

Gärna en liten kommentar också. :)

Sv: boots i hagen.

Hitta ett par boots som passar hästen är det viktigaste,sen om det är ett märke eller nått från B***es eller H***s spelar ingen roll.När de har skydden på sig under en längre tid är ju det,det som är absolut viktigast,det är så lätt att de får skav i karleden.
Själv har min häst "flapperboots",köpta på H**ks,kommer ej ihåg priset.
Använt de i 1 år och inga skav utav de.

Jag hade boots med stor kardborre eller hela när min pålle gick med boots i hagen.
När jag själv satte dit dem blev det hela boots men om utsläpparen skulle göra det så fick det bli med kardborre för att det skulle gå fortare.. :idea:
Jag hade storlek XL på bootsen för att pållen inte skulle få skav samt att de skulle ligga så långt ner över skon bak.
(I normala fall tror jag pållen ska ha M om bootsen ska sitta "som vanligt".)
Det fungerade faktiskt ganska bra! Fick ju leta boots istället för skor i hagen ett par dagar i veckan.. :D
Jag minns inte vad det var för märke men jag köpte dem i en lite "finare" ridsportsbutik för ca 300 kr paret.

Jag gav upp efter ca ett år och tog av skorna bak istället vilket fungerar ännu bättre! :bump:

Viktigaste är att de går ned ordentligt över ballarna så skon skyddas..

Generellt är hela gummiboots bättre än de med knäppe, de sitter bättre kvar och oftast ger de mindre skav.

Annars har PC en modell som knäpps på framsidan av hoven, den är super! Går ned bra över ballarna men ligger såpass still i karleden att de inte ger skav. Rekomenderas!! Kostar väl ca 300 kanske?

amkm skrev:
Hitta ett par boots som passar hästen är det viktigaste,sen om det är ett märke eller nått från B***es eller H***s spelar ingen roll.När de har skydden på sig under en längre tid är ju det,det som är absolut viktigast,det är så lätt att de får skav i karleden.
Själv har min häst "flapperboots",köpta på H**ks,kommer ej ihåg priset.
Använt de i 1 år och inga skav utav de.

För mig kvittar det VAD det är för boots!!

Men det borde ju endå finnas någor som generellt rekomenderas, om inte annat är det kuil att höra vad alla her för erfarenheter, så drar jag min egen slutsats så får vi se hur det blir. :)

tack för svaren!

men komigen nu allihop jag vill ha mer tips och åsikter! :smirk:

Jag hade några par som såg ut såhär; boots med kardborre
De finns i de flesta ridsportsbutiker.
Tänk bara på att kardborren måste vara helst både bred och kraftig. :idea:

Annars hade jag nog kört på hela och de finns bla här

Tänk på att köpa lite större än vanligt eftersom de ska gå ner ordentligt bak.
När hästen står med hela hoven i marken ska bootsen ligga över bak men behöver inte täcka skon.
Om du kollar sen när hästen rullar över i steget så hamnar bootsen över skon av sig själv.
Det är ju just då hästen brukar trampa av skon..
Hoppas du förstår hur jag menar! :D

Jag har hela, dom är grymt jobbiga att sätta på och ta av men sitter bra. Finns att köpa på travaffärer vad jag vet. Fick mina därifrån i alla fall. men stallkatten hade ju nån annan länk!

Fast jag tycker precis tvärtom,att de som är hela och "ligger stilla" ger mest skav,då det kommer in grus,sand,jord,snö m.m och lägger sig under,och hur man än gör så rör sig boots lite grann i allafall,och i o m det så får man en liten "friktion" utav smutsen och bootsen.
Med de rörliga "flapperbootsen" så fastnar det väldigt sällan nått inunder som ligger still och skaver.

Jag har köpt boots på jägersro (travbutik m a o). De har massa boots som är olika mjuka, räfflade, släta etc. jag har haft mjuka rågummiboots eftersom pållen lätt fick skav. Tycker att de "vanliga" modellerna ofta är rätt styva, iallafall om man jämför med de modeller som finns inom travet.

Filtboots med läderspänne. Är det en torr årstid kan man lägga dem i blöt innan man sätter på dem för att tillföra hoven fukt.

Inte ens hästar som lätt får skav brukar reagera på filtboots.

min hade gummiboots med gummiknäppe och de höll bra,,ett annat spänne rök ju,men hellre de än och stå och slita i dom hela..spec nu när de snart börjar bli kallt.

Hej!

I hagen skall din häst vara barfota. Så får den jättefina hovar. Bootsen skall du använda du rider din häst inget annat.

Men om man har en häst som trampar sej duktigt då?

Jag andvänder också gumiboots med kardborrknäppning i hagen.
Har provat sådana där gummiboots med spänne, men de går sönder på en gång, boots som man drar över håller bra, men det är alldeles för bökigt att sätta på dom.
Dessa PC boots var jag jättenöjd med i början, men har man en häst som rör på sig mycket :angel: så vrider de sig gärna, och då går kardborren sönder på en gång.

dunder skrev:
Hej!

I hagen skall din häst vara barfota. Så får den jättefina hovar. Bootsen skall du använda du rider din häst inget annat.

Men hallå! Problemet är ju att man har provat att vara utan boots, men det funkar inte. En häst som springer och busar trampar sig lätt även i hagen, inte bara vid ridning.

Jag använder Hööks Equi-Guard i hagen och det funkar jättebra, gör rent dem ordentligt varje dag och kollar hästens karleder så att skav inte uppstår. :rofl:

JAg har hållt ut länge jag endå..

Hon rör sig inte vansinnigt mycket i hagen , men när hon får ryck så ryyker det skor, och hon sparkar, trampar på sig överallt. klantmajja JA!!

Så nu har hon boots och skydd på sig i hagen oh än så länge har hon bara fått ett sår under "skydd tiden " och det hade hon lyckats få på utsidan av vänstra hasen.. hmmm.. hon e ju bara för otrolig.

Än så länge har jag kanske inte de optimalaste bootsen på men de verkar funka bättre än inga alls, och de ger inte något skav. ( flipp flopp boots )

Hela boots använder jag mig av. De sitter på dygnet runt, både vid ridning och i hagen och boxen.
Anledning: Jo, han är en mästare på att trampa av sig skor - även i boxen ibland... och de hela håller bättr4e, de trillar inte av för att det är massa lera i kardborren och de är billigare än kardborreboots när de väl går sönder...

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 424
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
670
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
805
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna