Bukefalos 28 år!

Boots i hagen

Freddie

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att ha boots på min häst när han är ute i hagen, eftersom att han inte riktigt har koll på sina ben och har lätt för att trampa sig, speciellt nu när det snart är dags för broddar. Bootsen kommer i sådana fall inte att vara kvar på hästen i boxen och kommer också att tas av och rengöras minst en gång per dag.

Vad skulle ni rekommendera för boots? De av gummi har jag högvis av, men min nuvarande häst får hemskt lätt skav av sin utrustning (han brukar kallas för "Luddet", eftersom han måste han måste ha nosludd på sitt hackamore, sadelgjordstunnel och fårskinn i benskydden :angel: ). Jag har funderat på ett par Professional's Choice Quick Wrap Bell Boots, men de kanske lätt lossnar och aldrig blir funna i leran?

Jag är trött på balltramp nu och även om jag allra helst ser att han inte behöver ha onödiga skydd på sig så börjar situationen bli ohållbar. Har ni några tips?

MVH Fredrika
 
Sv: Boots i hagen

Min häst var så tidigare och klev av sig skor i tid och otid, så mitt tips är att ta reda på VARFÖR det händer. Boots kan vara nog så bra, men det tar bara bort "symptomen" i sånna här fall.
 
Sv: Boots i hagen

I och med att han är så pass ung som han är får man anta att lite "klumerier" är acceptabelt, i måttliga mängder dock. När vi rider trampar han sig aldrig, stryker sig inte heller och han är balanserad och liksidig i sin kropp. Trampar av sig skor gör han inte speciellt ofta, men just frambenen kan åka på lite stryk från antingen den andra framhoven eller bakhovarna när han är ute i hagen. Han är väldigt glad i att rusa, leka, bocka och hoppa omkring när han går med sina kompisar, vilket förstås är roligt att se, medan det inte är lika roande att hitta nya småsår hela tiden...
 
Sv: Boots i hagen

För min var det ungdomlighet i avsaknad av "rätt" muskler som gjorde att han var lite "obalanserad" i hagen så skorna rök rätt vad det var i lek, tvära svängar eller whatever - just då tycktes det som ingen anledning var för liten ... :crazy:

Med träning och muskling har det faktiskt (peppar peppar) blivit milsvid skillnad. Men även skoningen kan ju påverka steg osv. Du får väl testa med skydd, är det snö minskar åtminstone risken för att grus etc kommer in. Neopreneboots är ju t ex rättså mjuka.

Funkar det ev med bara traktbrodd bak så kanske det minskar risken?
 
Sv: Boots i hagen

Jag tror att du har helt rätt; med mer muskler och träning kommer problemet förmodligen bli betydligt mindre, för nu när han varit skadad (efter en omkullåkning i hagen) har det bara blivit värre :crazy: ! Jag ska försöka med neopreneboots (han är dessvärre även expert på att avlägsna skydd med hjälp av tänderna :angel: ) och även diskutera problemet med min hovslagare, så kanske vi får någon ordningen på det här :) !
 
Sv: Boots i hagen

ett tips är att sko med 6hålsskor och ha i fyra brodd, skippa dom längst fram i tån. eller så ber du hovis borra broddhålen i första sömhålet så att tåbrodden kommer bredare isär.

(och så kan du be hovis korta tån fram på hästen, så hinner hästen undan med framhovarna innan bakhovarna kommer farande!:smirk: )
 
Sv: Boots i hagen

min häst går med boots, benlindor runt om och hasskydd. men bara nu är det är hårt och knöligt i hagen. Hon har en viss tendens till att rulla sig även fast det inte finns någon lera, och använder då skydd för att undvika små skrapsår som annars uppstår...

Använder vanliga billiga boots för typ 100 spänn att ha i hagen, än så länge har hon inte fått skav av dem, men annars är min pålle också en så där känslig häst som får skav bara av att ha på sig grimman:smirk:
 
Sv: Boots i hagen

tycker du inte att det är bättre att ha vanliga benskydd ifall hon skulle trassla in sig i benlindorna?:confused:
 
Sv: Boots i hagen

ang skrev:
För min var det ungdomlighet i avsaknad av "rätt" muskler som gjorde att han var lite "obalanserad" i hagen så skorna rök rätt vad det var i lek, tvära svängar eller whatever - just då tycktes det som ingen anledning var för liten ... :crazy:

Med träning och muskling har det faktiskt (peppar peppar) blivit milsvid skillnad. Men även skoningen kan ju påverka steg osv. Du får väl testa med skydd, är det snö minskar åtminstone risken för att grus etc kommer in. Neopreneboots är ju t ex rättså mjuka.

Funkar det ev med bara traktbrodd bak så kanske det minskar risken?


Jag håller helt med och har precis samma erfarenheter av min unghäst, som nu breddat och musklat sig och inte längre trampar sig ens under lek och stoj i hagen numera. Men för ett och ett halvt år sen var problemet påtagligt.

så använd du boots i hagen, det skadar inte!

själv kan jag tippsa om H**ks equiguard boots, i neoprene med konstläder utsida. Använder dem i hagen under brodd tider även numera. de blir fransiga och trasiga runt kanterna efter ett tag, men knäppningen är oslagbar och de går att använda just som hag boots även om de är fransiga och trasiga i kanterna, just för att spännena/knäppningen är så bra. De håller i EVIGHET och vem bryr sig om att de är fransiga och trasiga i kanterna, de fyller fortfarande funktionen. De är också bra i skav synpunkt tycker jag. Priser är sånt att det också är ok som slit och släng boots för hag användning.
 
Sv: Boots i hagen

Globus. PC slit sönder i kardborren ganska snabbt, dom är för dyra för att skräpas efter en mnd tycker jag.. :p

Så numera har jag globus i hagen, skaver inte och sitter på plats. När dom går sönder köper jag bara nya! :D
 
Sv: Boots i hagen

Öh, varför skulle hon trassla in sig i benlindorna.:confused: ..i alla dessa år som jag ridit har jag alltid använt lindor och de har aldrig gått upp eller att de har "trasslat in sig i dem"...
Dessutom skyddar lindor bättre än skydd´, tycker jag, eftersom man kan linda både långt ned över kotan och högt upp nära knäet.
 
Sv: Boots i hagen

Förredrar att använda Globus boots i hagen kostar bara runt 80-100kronor. Dom är även mjuka i kanten så att det inte blir skavsår. Kan inte själv använda gummi boots på min då hon får skav.
 
Sv: Boots i hagen

De bästa boots jag någonsin har ägt är de fula bruna gummibootsen utan karborr som ofta finns på travare, en del ridsportsaffärer säljer dem, jättebilligt eftersom de har köpt in ett lager men ingen köper dem pga deras fula bruna färg. De har inte gett skav, min hade på sig sina flera månader i sträck. De håller bättre än vanliga gummibotts, är dessutom bara att spola av och vika upp en stund så håller de sig rena, ytterst liten risk för skav och jagf har aldrig haft så få tappskor som när jag hade sådana boots. Min kompis hade också färre tappskor då.
 
Sv: Boots i hagen

det är sådana som min pålle får gå med i hagen, hon får faktiskt inte skav från dem:) vilket hon oftast brukar få, så testa dem...är ju inte dyra heller...
 
Sv: Boots i hagen

Jag har boots på min nu när hon går broddad i hagen (hon går ensam!) Har använt både neopren och vanliga gummi, men jag tycker neoprenbootsen har en förmåga att blir lite stela i kylan. Gummibootsen har funkat bättre! :)
 
Sv: Boots i hagen

Långnos skrev:
Öh, varför skulle hon trassla in sig i benlindorna.:confused: ..i alla dessa år som jag ridit har jag alltid använt lindor och de har aldrig gått upp eller att de har "trasslat in sig i dem"...
Dessutom skyddar lindor bättre än skydd´, tycker jag, eftersom man kan linda både långt ned över kotan och högt upp nära knäet.

jo men jag menade inte en timmes ridning utan ha dem i hagen i kanske 6 timmar. Hon kan fastna med dom i en gren, kardborrebanden kan gå upp. Och eftersom du drog upp ridning, min kompis hade lindor när hon hopptävlade och dom gick upp. Men du gör självklart som du vill, men jag hade varit rädd att min ponny skulle trasslat in sig.:bump:
 
Sv: Boots i hagen

För det första lindar man alltid åt rätt håll, så att lindan om den mot förmodan skulle gå upp, går upp åt rätt håll, utifrån hästen.
Hur skulle hästen trassla in sig, skulle lindan fastna i det andra benet och "knyta ihop" hästen ben:smirk:
Visst kan lindan fastna i någonting, den risken finns alltid, men om man använder bra lindor med bra kardborre är sannolikheten inte särskilit stor.

Min häst går dessutom i sandpaddock så är ingen risk för att hon "fastnar i en gren". Lindor ger betydligt bättre skydd och motverkar dessutom svullna leder,skonsammare för huden på min häst eftersom hon garanterat skulle få skav under skydd som det lätt fastnar grus/lera under, så tar därför "risken" att använda lindor istället för benskydd
 
Sv: Boots i hagen

Om lindor går upp när man rider så ska man hålla sig ifrån lindorna. Lindar man korrekt går inte lindor upp oavsett om hästen har på sig dem en timme eller tre dygn.
 

Liknande trådar

Utrustning Fick tips från hovslagaren att ha på boots i hagen till hästen, då han har dålig hovkvalité och lätt trampar av sig skorna. Vilken sort...
Svar
17
· Visningar
9 382
Senast: Martina_m
·
Utrustning Jag har en häst som är en riktig jävel på att trampa av sig skor och trampa sig på fötterna. Eftersom han är svårskodd och eftersom jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 913
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp