Bukefalos 28 år!

Boots i lerig hage

Sv: Boots i lerig hage

Jag har bootsen från Horsze har haft massa andra bland annat globus men de såg hemska ut efter ha legat ute i några veckor (yes min häst trampar av sig dem) Har horze blå nu väldigt praktist när det gäller att hitta dem. Har betydligt mindre tappade boots än innnan dessutom är de billiga. :D

Jag har dock en kanonstallägare som byter bootsen åt mig så jag borstat av dem varje dag. Har en extremt skavkänslig häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots i lerig hage

Vår arab är sååå duktig på att trampa sig sjäv och det har gått åt ett antal boots innan jag började använda kotringar istället:idea:

Med kotringar slipper man lerkakan som blir under bootsen och de ger inte skav heller:banana:

Sedan jag började med dem så har han aldrig skadat sig själv och han har haft sina i snart två vintrar:banana:
 
Sv: Boots i lerig hage

Har Eskadron på min herre som oxå är expert på att dra av sig dojjerna å förstöra hovarna.. :crazy:
Har provat Globus men dom avverkade han på 2 dgr..
Gummibootsen höll ett par minuter..
Ett tag var det såpass kris att jag köpte hem ett par typ "easy boots", men då behöll han skorna på. Jag törs inte sälja dom för då ryker väl dojjerna igen..:angel:
 
Sv: Boots i lerig hage

*kl*
Slänger helt fräckt in en fråga...
skulle behöva ha boots på min i hagen också, då han trampar sig hela tiden ( står precis med ett helt färsk balltramp :crazy: )
Men då han är inackorderad och jag inte har alla pass skulle dessa behöva sitta på dygnet runt, och han är otroligt känslig för skav ( har det utav täcket trots bogskydd, grimman, schabraket, sadelgjorden och liknande :crazy: Så undrar jag om det finns några boots att ha på som det inte är så lätt att få skav utav?
 
Sv: Boots i lerig hage

Inte som du kan ha på dygnet om utan att göra rent, nej tyvärr. Men globus och events neopreneboots med konstläderutsida är de enda min ytterst skavkänsliag donna kunde ha.

SKulle dock INTE under några omständigheter chansa på att ha samma boots dygnet om på en sån häst. Utan idealiskt utan inne, men minst att vid intag få bytt till torra, rena boots.

Kanske kan du betala lite extra för det? Köp på dig ett lager boots, och vid intag så byter intagspersonalen boots? Så får han rena och torra på sig iaf. Är han lerig i karlederna blir det nog skav ändå, dock, men..
 
Sv: Boots i lerig hage

Inte som du kan ha på dygnet om utan att göra rent, nej tyvärr. Men globus och events neopreneboots med konstläderutsida är de enda min ytterst skavkänsliag donna kunde ha.

SKulle dock INTE under några omständigheter chansa på att ha samma boots dygnet om på en sån häst. Utan idealiskt utan inne, men minst att vid intag få bytt till torra, rena boots.

Kanske kan du betala lite extra för det? Köp på dig ett lager boots, och vid intag så byter intagspersonalen boots? Så får han rena och torra på sig iaf. Är han lerig i karlederna blir det nog skav ändå, dock, men..


Håller med. Neoprene bootsen av typ globus är väldigt bra i fråga om att inte provocera fram skav. kanten ligger inte emot. Som Alexandra säger så måste de dock göras rena/bytas mot torra om de ska sitta på dygnet runt. jag har flera par som jag växlar mellan. det har fungerat bra, - aldrig fått skav.
 
Sv: Boots i lerig hage

lägger till; benen måste ju spolas också om det skall vara nån ide att byta till rena boots... annars ligger ju sand och lera kvar o skaver..

om man är inack så är det nog bättre att be att dom tar av bootsen på kvällen och sen sätter på rena och torra på morgonen. då hinner leran torka och ramla av. :)

jag har haft globus, event och horze på min, inga har skavt.
 
Sv: Boots i lerig hage

lägger till; benen måste ju spolas också om det skall vara nån ide att byta till rena boots... annars ligger ju sand och lera kvar o skaver..

om man är inack så är det nog bättre att be att dom tar av bootsen på kvällen och sen sätter på rena och torra på morgonen. då hinner leran torka och ramla av. :)

jag har haft globus, event och horze på min, inga har skavt.


ja precis! tog för givet att det var en självklarhet men det är nog bra att förtydliga. :bow:
 
Sv: Boots i lerig hage

Lägger till att jag har även goda erfarenheter av Equipage boots. Dom med läder (ev konstläder.. :angel:) utanpå och kardborreknäppning. Dom har tom överlevt eskadronen..
 
Sv: Boots i lerig hage

kl.


Jag kan tillägga något som kanske för endel kan vara intressant.
Igår tittade jag på finntacks kotskydd. De var samma material som bootsen jag pratade om innan bara att de är samma form som ett par låga kotskydd. Man trär på den precis som bootsen, över hoven, och tydligen snackade hon något om att det fanns ett ballskydd också! De skulle se nästan lika dana ut fast kortare. De måste ju funka perfekt att skydda både kota och sko med. Dessutom man man nog sätta ett par boots över vid ridning så de slipper se så förjälvigt ut :angel:
Det var på www.lillhasten*stav.se och de har ju överlag riktigt låga priser och bootsen kostar 60 kr paret och då har jag svårt att tro att ballskydden kostar mer, frågade dock aldrig vad de kostade.
 

Liknande trådar

U
Utrustning hur funkar de att ha på boots i hagen? rädd för att de ska fastna snö/lera under dom..om de gör de lossnar de då tillslut? hur är...
2
Svar
22
· Visningar
2 567
Senast: Beemergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp