Boots på dygnet runt?

Ms_Antrop

Trådstartare
Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara möjligt med torra hovar denna sommar menmen ;)

Än så länge har han skorna på sig (nyskodd nu t.o.m), men nojjig som man är så oroar man sig ju för att han ska trampa av sig nån sko och ha sönder hovarna ännu mer. Så jag funderar på om han kanske skulle ha boots på sig, åtminstone fram, eftersom dom ser värst ut och det oftast är där han har haft tappsko dom gånger han har haft det... Men då är ju kruxet att han går på bete nu, och alltså skulle behöva ha på sig bootsen dygnet runt i princip. Går det ens?
Han är inte speciellt skavkänslig, men jag funderade på Acavallo Gel boots eftersom man verkar kunna ha dom så att dom går ända ner till skon... Men kan man ha sånna på dygnet runt?
Jag masserar in Courescine hovsalva vid kronranden varje dag + att jag oljar hovarna eftersom dom är så torra, funkar det att ha denna thighta boots över detta tror ni? Eller ska jag satsa på vanliga gummiboots med luddkant istället? Skyddar det lika bra mot tramp?

Att hovarna är som dom är jobbar jag redan på, nu lär man bara göra sitt bästa för att skorna får sitta kvar hela tiden...
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Stora gummiboots, sånna utan kardborre, på rena ben brukar vara det som rekommenderas när pållarna trampar av sig skorna på löpande band.
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Jag har haft det på min på betet och det funkade utan problem. Dock valde jag helt gummiboots så det inte finns några kanter som kan skava och någon storlek för stor så de kommer ner ordentligt runt ballarna och skorna. Jag hade absolut provat. Går det inte så går det ju inte. :) Det är bara att vika upp dem och borsta rent under varje dag så ser du ju om han får skav eller ej. Det är väl dock viktigt att de inte har stora surhål de står och trampar i så det blir fullt med lera under bootsen. Men det brukar iafl inte jag ha på betet. :)
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Min lilla knashäst hör till de som måste gå med boots dygnet runt året runt...

Har provat alla tänkbara varianter men det som funkar bäst för oss är de där superbasic bootsen som säljs lite här och var i tjock neopren med dubbel kardborre. Dessa är även de enda hon inte fått skav av. Tror de brukar ligga runt 99:- paret så är kanske värt att testa?
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Mitt fullblod blev ordinerad att ha boots dygnet runt ett tag. Hade vanliga billiga gummi boots. Funkade fint :) efter ett tag kunde hon va utan dom med.
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Aha, hade jag inte ens tänkt på att det finns :p Där ser man hur bra det är att fråga ;)

Det borde ju funka bra med sånna boots, precis sopm du säger så har man ju inte direkt några surhål med lera i beteshagarna, så det borde vara lugnt för den sakens skull...
Sitter bara och klurar på vart jag kan få tag på hela gummiboots härikring, hmm... Men jag kan nog slänga på honom ett par med kardborre så länge iaf ^^
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Jag har ett fullblod som vi har väldigt problem med hovarna, när han väl få på sig skor så måste han ha boots på sig hela tiden för att inte riskera tappskor så hovarna går sönder mer..

Jag tycker inte att vanliga gummiboots är någe bra..
De går sönder väldigt lätt, kardborren ger sig när hästen trampar på dem, har förbrukat många par!
Sen köpte jag tjocka neopren boots, har både från Horze och Hööks.
De är de bästa jag har hittat! de går inte sönder om hästen trampar på dem.
Jag har boots på dygnet runt, har dock 3 par att byta med så han inte går med skitiga boots, han är jätte skavkänslig men har inte fått skav av dem så länge de är rena.

Jag har dessa:
http://www.horze.se/Horze-ProBell-b..._19764_color=BL&start=12&cgid=protectionboots

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610460&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Jag har sånna neoprenboots från Horze, kanske ska köra med dom istället då :) Hoppas dom går tillräckligt långt ner på hoven bara, vet att gummibootsen jag har är lite stora, så dom går ner långt på hoven, men jag tror att dom kommer gå sönder snabbt, för som du säger; dom trampar på kardborren :angel:
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Sprenger har hela gummiboots som är super! Skaver väldigt sällan ens på känsliga hästar. Finns att beställa på internet om du googlar :) Annars kolla om du har någon travshop i närheten, de brukar också ha
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Min har ett par från H***s i neopren, jag köpte de för 99kr. Han har de när han är ute i hagen och så har jag ett par med fårskinn runt karleden när jag rider. Min har med gräsligt torra hovar och klampar fan av sig framskorna hela tiden. Men med denna kombinationen så funkar det bra än så länge *peppar peppar ta i trä*.

Tyvärr fick min andra häst megasår och inflammation ( trodde det var mugg först) av att ha gummiboots på sig, så jag ska erkänna att jag är dödsnervös var dag när jag kommer till stallet.
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Jag har ett fullblod som vi har väldigt problem med hovarna, när han väl få på sig skor så måste han ha boots på sig hela tiden för att inte riskera tappskor så hovarna går sönder mer..

Jag tycker inte att vanliga gummiboots är någe bra..
De går sönder väldigt lätt, kardborren ger sig när hästen trampar på dem, har förbrukat många par!
Sen köpte jag tjocka neopren boots, har både från Horze och Hööks.
De är de bästa jag har hittat! de går inte sönder om hästen trampar på dem.
Jag har boots på dygnet runt, har dock 3 par att byta med så han inte går med skitiga boots, han är jätte skavkänslig men har inte fått skav av dem så länge de är rena.

Jag har dessa:
http://www.horze.se/Horze-ProBell-b..._19764_color=BL&start=12&cgid=protectionboots

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610460&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Nej men ska man ha gummiboots ska man ha hela. Alltså utan kardborre. De ger inte vika för nåt.:)
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Gå in på närmsta travshop så är den saken löst. :) De bootsen har mjukare och bättre gummi än många ridhästgummiboots. De får absolut inte vara tröga i gummit som många sådana är. Travbootsen är jättemjuka och du drar på och av dem med lätthet. Finns med stora hål för kotbenet och då kommer de ner över hoven bra. :) Ska du beställa (finns många travshoppar på nätet) så ta svarta räfflade. Får du bara tag i ''ridhästgummiboots'' så ta sprenger. De är mjuka i gummit. :)
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Okej, bra, då vet jag vad jag ska kolla efter :) Tar neoprenbootsen från Horze så länge.
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Min pålle har dygnet runt då av o på sättning inte ingår i servicen (omöjligt för mig att fixa) det går jättefint. har såna i neoprene, med skinimitation när hon har broddar ananrs bara neoprene som är lite mujkare då. hon får inga skav av det, trots att hon får skav av de i gummi efter bara någon timmes tidning.
är dock noga med att tvätta / byta varje dag när det är lerigt ute för minska risk för skav.
De år hon gått på bete har hon oxå haft dygnet runt på sig.
 
Sv: Boots på dygnet runt?

Okej, nu kan jag iaf meddela att han har neoprenboots i hagen... Jättesnygg är han: eksemtäcke (utan magplatta), flughuva och.... reflexboots :D
Grannarna tror väll att jag har blivit knäpp :angel:
 
Sv: Boots på dygnet runt?

När man har boots på dygnet runt är det viktigt att se till att man har en storlek för stora boots och absolut inte gummiboots som det bildas friktion under och kan ge sk bandagesår då det blir för instängt. Det är karlederna som är känsligast och har man då en storlek för stora boots är de ordentligt vida i karlederna och kommer inte åt att skava. Till halvblod med 3or på skor kör jag med Events neopren/konstläderboots i XL de är ordentligt vida i karlederna, till de som har 2or kör jag med Globus XL av samma typ som är lite mindre än Event. Har man en som gärna drar av sig bootsen (har själv en som använder tänderna) så är Event uppenbarligen starkare för de har hon inte lyckats dra sönder, Globus ger sig vid kardborrbandet så de dumpar hon i hagen med avdragna kardborrband. Tom den allra skavkänsligaste som får märke av allting klarar boots om man ser till att använda stora sådana.
 
Sv: Boots på dygnet runt?

När man har boots på dygnet runt är det viktigt att se till att man har en storlek för stora boots och absolut inte gummiboots som det bildas friktion under och kan ge sk bandagesår då det blir för instängt. Det är karlederna som är känsligast och har man då en storlek för stora boots är de ordentligt vida i karlederna och kommer inte åt att skava. Till halvblod med 3or på skor kör jag med Events neopren/konstläderboots i XL de är ordentligt vida i karlederna, till de som har 2or kör jag med Globus XL av samma typ som är lite mindre än Event. Har man en som gärna drar av sig bootsen (har själv en som använder tänderna) så är Event uppenbarligen starkare för de har hon inte lyckats dra sönder, Globus ger sig vid kardborrbandet så de dumpar hon i hagen med avdragna kardborrband. Tom den allra skavkänsligaste som får märke av allting klarar boots om man ser till att använda stora sådana.
Bildas det friktion under gummibootsen så måste dom vara för små.
Dom hela gummibootsen är i alla fall det enda som fungerade på gammeltanten, och hon gick ändå med dom dygnet runt och året runt i någonstans mellan 5 och 10år.

TS: Säger som någon annan sprengers boots är det absolut bästa eller några andra som är lika mjuka och rejält tilltagna i storlek.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 354
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: Liten
·
Utrustning Min femåring har genomlöpande tåsprickor båda fram som är nyplastade. Jag skulle vilja skydda plasten mot slag så gott det går, vid...
Svar
5
· Visningar
859
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp