Boots på fyrgångare?

E

ewa_85

Hejsan!

Har en fråga. Hörde av min syster som ridit för en instruktör att man inte ska ha boots på fyrgångare, för då förstör man gångarterna.

Stämmer det? :confused:

Tacksam för svar!

=)
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Min tränare har en KLOCKREN fyrgångare, och han rids NÄSTAN alltid med boots, och hans gångarter är då inte ett dugg förstörda :love:
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Ok, då är det som jag trodde, en "fix idé" från henne... Konstigt bara att hon tror så...

tack för svaret! =) Då är jag inte galen som har boots på fyrgångare :P
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Vad jag har sett så är det många fiina isl.hästar som är 4-gångare och rids med boots, om inte annat så kan fix-idearen kolla på VM:p
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Lite off-topic men ändå.... På "man-skall-aldrig-temat" har jag hört följande om islandshästar:

Man skall aldrig klappa en islandshäst.
Man skall aldrig rida en islandshäst "på tygeln" för då försvinner tölten.
Man skall aldrig skritta med en islandshäst, då blir den lat.


Jag bryter mot samtliga ovanstående påbud, och ändå har jag en glatt töltande, pigg islandshäst. Visst ÄR det konstigt....
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Ok. =)

Ja, får säga det åt henne om jag träffar henne :P
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Roheryn skrev:
Lite off-topic men ändå.... På "man-skall-aldrig-temat" har jag hört följande om islandshästar:

Man skall aldrig klappa en islandshäst. Oj, det gör jag varje dag :S
Man skall aldrig rida en islandshäst "på tygeln" för då försvinner tölten. Nähä? de ska väl oxå gå i form?
Man skall aldrig skritta med en islandshäst, då blir den lat. Haha.



Jag bryter mot samtliga ovanstående påbud, och ändå har jag en glatt töltande, pigg islandshäst. Visst ÄR det konstigt....


Håller med! bryter dem hela tiden... Vi måste vara hemska! :P
 
Sv: Boots på fyrgångare?

ewa_85 skrev:
Hejsan!

Har en fråga. Hörde av min syster som ridit för en instruktör att man inte ska ha boots på fyrgångare, för då förstör man gångarterna.

Stämmer det? :confused:

Tacksam för svar!

=)

Jag tror (tyvärr) att detta inte bara är just hennes fixa idé. för typ 10 år sedan var det en teori som jag hörde från flera olika håll och det verkade, enligt mig, nästan vara ett allmänt faktum:(

jag undrar vidare om detta... det måste ju komma någonstans ifrån, eftersom det fortfarande lever kvar? eller:confused: frågan är varfirån och hur man resonerade från början. sådana påståenden brukar ju ha ngn slags grund som sedan försvinner i takt med att de förändras...så tillslut är de bara konstiga och ologiska:rofl:
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Jag har för mig att man har menat att boots bidrar till travtakt, varför man inte ska använda de på travtaktiga hästar (vilket 4-gångare ofta är) men varför det är så, varför man anser att det är så vet jag inte.

det skulle vara kul om någon som vet kunde skriva:bow:
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Man väll inte ha boots på en 4 gångare som är trav tacktig i traven.
Annars kan man väll ha de så klart
 
Sv: Boots på fyrgångare?

En kompis har helt ren fyrgångare som hon har ridit med boots på många gånger. Ibland har hon satt dom på bakbenen och det har funkat bättre på honom än på frambenen, då trampar han ju under sig mer och det är ju alltid bra. Inte blev han sämre för det, snarare tvärtom.
 
Sv: Boots på fyrgångare?

Jag har svårt att finna att bootsen i sig förstör hästens gångarter, det är nog mer som människan rider då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 440
Senast: hollypolly
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 061
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp