Boots på i boxen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fjanton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 918
F

Fjanton

Hej det är så att i stallet som jag skall flytta till så sätter dom inte på boots på morgonen när dom tar ut hästarna så om man vill ha boots på så får dom ha dom på över natten, kan man ha det? Eftersom jag bor en bit därifrån så hinner jag inte åka dit och sätta på dom på morgonen och jag vill att han skall ha dom för han tappar sina skor mycket lättare utan dom. Han skall ha dom fram, det är vanliga svarta gummi boots med karborre. Tror ni att man kan ha dom på i boxen över natten?

Sv: Boots på i boxen?

Visst kan du ha det men då skulle jag ha två par och lite mjukare som inte skaver. Det är ju bra om man har lite att byta med + att man ser till att det är rent under.

:)

Fast då innebär ju det att hästen har boots på sig hela tiden?

Man får ju hoppas det inte blir skavsår :crazy:

Fast då innebär ju det att hästen har boots på sig hela tiden?

Man får ju hoppas det inte blir skavsår :crazy:

Han skall inte ha på sig bootsen under den tiden som jag är där som är ca 4 timmar om dagen. Jag skall dessutom försöka hitta relativt mjuka boots som ej ger skav.

Han skall inte ha på sig bootsen under den tiden som jag är där som är ca 4 timmar om dagen. Jag skall dessutom försöka hitta relativt mjuka boots som ej ger skav.

Ger dom inga skav så går det säkert jättebra att ha dom dygnet runt.. Det är ju inget som stör hästen.
det har mina på vintern.. dom har såna me konstläder påutsidan..

gummi däremot har gett skav på mina.. men det är säkert olika från häst till häst.

Min häst hade gummiboots på sig fram nästan dygnet runt hela hösten och del av vintern. Det gick bra. Inga skav, men jag var noga med att göra rent allt ordentligt en gång per dag. Efter rekommendation från en stallkompis så knäppte jag bootsen så löst så att de kunde snurra runt utan problem. Hennes erfarenhet är att hästar lättare får skav om boots sitter åt ordentligt. Tyvärr tappade kusen sina skor ändå, så nu har vi slutat med bootsen. Jag tröttnade på att behöva betala nya boots också.

Om hästar får skav eller inte är ju individuellt. Jag undrar om det kanske kan vara större risk för skav med boots som är i t ex neopren. Jord och spån fastnar ännu bättre i sådana tycker jag.

Jag tror säkert att det går bra , men varför vill dom inte sätta på boots? de tar ju 1 minut :S

Folket i mitt stall får sätta på boots + fram&bak skydd :) haha

Stallägaren har boots på sin häst inne. om de inte är alldeles för leriga så viker hon bara upp dem. Men hon har väldigt mjuka boots i naturgummi.

Det går hur bra som helst, har haft det själv, och det funkar bra! Du måste dock vara noga med att alltid ha rena och torra så de inte står med blöta leriga fuktiga på sig i boxen. ha extra par så du alltid har ett rent och torrt att varva med!

vissa hästar får skav jättelätt, men jag har haft tur, aldrig haft problem med min häst. jag brukar dock varva gummi och neoprene så när det är torrt i hagarna får han ha neoprene och när det är blött har han gummi.

Jag tror säkert att det går bra , men varför vill dom inte sätta på boots? de tar ju 1 minut :S

Folket i mitt stall får sätta på boots + fram&bak skydd :) haha

Det är väl inte så konstigt att folk inte vill göra det? Det görs inte i mitt stall heller. Att släppa ut 12 hästar själv vintertid tar nästan 1 h hos oss. Täcke ska läggas på på alla. Ledas till hagarna som inte ligger direkt utanför stalldörren. Jag har full förståelse för att stallägarna inte vill riskera att behöva ta på benskydd och boots på 12 hästar också. De ska till jobbet på morgonen. Den uppassningen kanske är möjlig i små stall med ett fåtal hästar eller i professionella fullservicestall.

Stallägaren har boots på sin häst inne. om de inte är alldeles för leriga så viker hon bara upp dem. Men hon har väldigt mjuka boots i naturgummi.

Vad menar du med att hon viker upp dom?

Du kan limma på en bit fårskinn eller annat ludd/mjukt tyg på bootskanten, så blir det inte så lätt skav.
Eller handla ett par mjukis-boots med färdig luddkant (blir skitigt men går ju att tvätta).

Finns ju såna "no turn" boots som har är lite tjockare vid karleden så att de inte kan snurra runt. Undrar om de motverkar skav?

Senast ändrad av en moderator:

Man vänder bootsen ut och in uppåt när de sitter på hästen, så att de hamnar "upp och ner" liksom. Omkring kotan alltså i stället för ner över hoven.

klart man kan.

mina hästar har boots på sig under natten, vintertid, då dom är broddade, tycker det har funkat jätte bra. fast jag tycker modellen då är viktig, så dom inte får skav eller liknande.

ibland är även mina lindade uue från och ner.

Det är väl inte så konstigt att folk inte vill göra det? Det görs inte i mitt stall heller. Att släppa ut 12 hästar själv vintertid tar nästan 1 h hos oss. Täcke ska läggas på på alla. Ledas till hagarna som inte ligger direkt utanför stalldörren. Jag har full förståelse för att stallägarna inte vill riskera att behöva ta på benskydd och boots på 12 hästar också. De ska till jobbet på morgonen. Den uppassningen kanske är möjlig i små stall med ett fåtal hästar eller i professionella fullservicestall.

Ja uj vad jag håller med dig! :) Jag stod i ett stall tidigare där vi skulle hjälpas åt med utsläpp och sådant. Vissa hästar som varit "näck" under natten skulle ha på ute-täcke och en del skulle ha boots. Det tog faktiskt mycket längre tid än vad jag trodde!

Hästarna hade kanske både spån och bajs på ryggen så först fick man borsta av dem. Och likadant kunde där vara kladd runt hovarna så då fick man borsta där också. :(

Tack för alla svar:bow: Är det någon mer som har en kommentar?

Du kanske kan ha flera par att varva med så att det inte blir skav`?
Jag vet inte hur fåskinn skulle vara med tanke på att den kanske bara förvärrar om det är lerigt ute..

Finns ju såna "no turn" boots som har är lite tjockare vid karleden så att de inte kan snurra runt. Undrar om de motverkar skav?

Sådana köpte jag - funkar inte! Snurrar lika mycket som vanliga boots och riskerar nog bara ge mer skav pga "klumpen" som ska ligga mellan ballarna...

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 128
Senast: Mint
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Badger
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31