• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Contessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 247
C

Contessa

Vad använder ni för boots, om ni gör det?
Min islandshäst slår i när vi travar. Är bak som slår i fram. Har köpt ett par neopreneboots från Hööks (Equigard) men tycker inte att dom sitter som dom ska. Snurrar gärna runt när vi ridit ett tag.

Så nu behöver jag förslag på bra boots som sitter där som ska. Och vart man kan köpa dom å pris. Inge viktboots alltså.

Gärna bild! :bump:

Sv: Boots

Jag har Proffesional's Choice, Globus och vanliga i gummi. Anv dock sällan boots när ja rider, bara i hagen när han är broddad.

Men om din häst hela tiden slår i, så beror det antigen på att den är felskodd eller att du rider den i obalans (fel form, kräver mer än den orkar, för hastigt tempo). Att sätta på boots löser inte problemet.

Nope, inte hela tiden, inte jämt, men det händer nångång då och då. Kanske är onödigt att sätta på boots då?

Då är det förmodligen för att hon kommer i obalans. Om du tänker efter, när händer det oftast?

Dom hästar som jag ridit som haft tendens att slå i hop hovarna, har alla gjort så i trav, om jag låtit dom bli för långa och gå på bogarna. Så fort man skärper sig och rider ordentligt så slutar dom slå i hop.

Det skadar ju inte att sätta på boots, så länge du samtidigt tänker igenom problemet och försöker hitta orsaken till "klickandet". :)

Ja, det har du nog rätt i. Försökte komma på om det var vid nåt speciellt tillfälle...kom fram till att det är när hon ska "ifatt" sin fullblodkompis som vi rider med... och av naturliga orsaker har fullblodet längre steg, då blir min häst stressad av att hinna med och då slår hon i!

Tack för att du öppnade upp mina suddiga hjärnceller :)

Blir boots tills hon lärt sig att hon inte behöver stressa, och jag hittar de rätta knapparna! :idea:

Hööks har vanliga gummiboots som knäpps med kardborre, som håller bra. Inte de som brukar ligga på islandsavdelningen utan bland de övriga benskydden. Runt 70-80 spänn kostar de.

Och som Centaur säger; försök hitta läget NÄR det händer. Förutom obalans eller lite övertempo så kan ridvägen påverka (men det är ofta balansen det sitter i då med). Viss skoning påverkar också genom att fördröja/ snabba på överrullningen vilket man bör hålla koll på.

Dock finns vissa islandshästar som har stooor gång och "smidandet" ger faktiskt inte längre poängavdrag vid tävling som det tidigare gjort. Självklart är det trots allt inte positivt och du kan ju få skador på ballar etc av det med en tänkbar följd att hästen inte blir bekväm med att ta ut steget.

såhär se de ut

bbgalon.jpg

Har använt lite olika boots...

De bruna bootsen från Hööks
Snurrar faktiskt inte, vilket jag blev väldigt förvånad över! Däremot är pålle skavkänslig, och dessa får han skav av snabbt.

Klapperboots
Tycker inte klappret stör. Låter mest i galoppen. Dock fick han skav även av dessa efter en tid. Inte alls lika snabbt som med hööks dock..

Globus konstläderboots med neopreninsida
Antar att det är likadana som PrinceFair använder? Håller i alla fall med om att de är MYCKET prisvärda. Pålle har slaktat dom ganska bra. Lyckats trampa så fel att tråden som kardborren sitter fast med gick av (blev inlämnade hos en sadelmakare som sydde på 5 minuter). Bootsen i sig själv är dock relativt hela. Definitivt boots jag kommer köpa fler gånger! Inget skav, inget mög. Synd dock att mina är vita :D

Sen har jag använt många olika sorters vanliga gummiboots.. Pålle får skav av alla dom.

gummiboots tkr jag är helt värdelösa, de går sönder direkt.
Jag har istället neopreneboots, har haft dom som Börjes hade (nu har de nog en annan modell som jag ej provat).

Har även några par Eskadron boots. jättebra dom oxå (neoprene eller neoprene/läder).

Jag rekomenderar verkligen boots från Davis Manufacturing i USA.

Det är en patenterad lösning i PVC och har en inbyggd "kudde" som håller bootsen säkert på plats så de aldrig snurrar och skaver.

no_turn_bell_boot_big.jpg

Håller med om att H***s bruna "formsydda" boots är bra...
Jag har haft mina i över 1 år och dom blir tvättade efter varje ridtur och ser fortfarande nya ut..om man bortser från att utsidan av kardborrebandet har blivit blekt...

Globusbootsen är jag inne på det 2a paret nu..och senast igår så gick ett av dom mjuka kardborrebanden av..igen...är så himla trött på att hela tiden sy fast dessa band...dessutom ser dom ut som om dom var minst 10 år gamla :(

Så nästa gång jag kommer i närheten av ett H***s varuhus köper jag minst 1 par bruna till...

Sen till frågan om VARFÖR man behöver använda boots, så finns det en aspekt till, som ingen hittills har tagit upp...
För mej och min häst uppkom behovet av boots på frambenen när han började slappna av och arbeta i korrekt form..
Då trampar han under sej så pass mycket att han sparkar sej själv på ballarna...
Och det HÖRS t.o.m. när han slår i bootsen..men bara när han är riktigt lösgjort och riktigt avslappnad..
Annars kommer han inte under med bakkärran så att han kan slå sej själv på ballarna fram...

Så det behöver inte betyda att en häst går på bogarna, vilket jag finner mycket konstigt att en häst som "tippar" framåt neråt med framdelen och uppåt bakåt med bakdelen skulle kunna nå fram med bakbenen i det läget...men men akrobater finns det säkert bland vissa hästar, när den slår sej på frambenen och/eller ballarna...

Däremot är det inget konstigt om en häst går i obalans, sparkar sej lite både här och där...

Sen ett litet tips till alla som använder boots, men får skav:
Jag köpte på mej för några år sedan en del nack- och nosludd från H***s, dessa har jag klippt upp och sprättat bort alla kardborreband och andra sömmar och sen har jag helt enkelt limmad fast dom på bootsen som karledsskydd..
Och eftersom det är syntetludd så är dom lika tvättbara som bootsen...
Och när dom blir utslitna byter jag bara ut ludden :)

Använder nästan alltid boots, spelar ingen större roll vad det är för boots men inte gummi för dom får han skav av.
Han har långa bakben som han har svårt att hålla koll på alla gånger så därför använder vi dom som en billig försäkring av hans ballar fram :p

dom svarta, är inte lika fina längre
:rofl:

dom nya bruna, matchar bra till de bruna dressyrschabraket :angel:
boooootsen.jpg

Jag använder vanliga boots i gummi. Kostar ca 80 kr tror jag. Har haft equiguards neoprene boots från h**ks men dom var värdelösa!!! Snurrade varje gång och gick sönder efter bara ett tag! :mad: Så för mig passar det faktiskt bäst med dom i gummi.

Jag har sådana guldglittriga i exakt samma modell... :)

Och utan på limmat ludd får mina hästar skav av dom...

Men annars är dom bra..

Tack för alla svar.
Blir lite klokare iaf.
Men på dom boots som jag har...equigard (?)... är det liksom en liten "bulle/kudde" bakåt... trycker inte den på ballarna eller karleden? Eller är jag helt ute och cyklar då?

Det var melllan dom och de bruna som jag velade emellan (typ dom enda som fanns inne när jag var där) Kanske ska testa dom bruna iaf? Verkar ju sitta bättre, tack vare att den är formsydd?

dom bruna johan har är formsydda, visst sitter dom bättre men dom snurrar ändå om man är ute i skogen

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
896
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka