Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det borde finnas 70cm el 80cm klasser i clearoundformat, kanske helt utan optimaltid.
Man klarar ju faktiskt av att ha dessa låga klasser utomlands, varför skulle man inte kunna ha det här??
Det är väl utmärkt att kunna börja på en väldigt lätt terräng, och de som argumenterar att hästarna skulle snubbla över dessa hinder borde se över sin hästs självbevarelsedrift
Nej men allvarligt dessa lägre klasser skulle jag vara begränsat öppna tex för de som aldrig startat eller som inte är placerade i 90 klass eller de klasser över.
Finns ju hur många sett som helst att sortera ut ekipage..
Allvarligt så tycker jag faktiskt inte det finns ett behov. Utan istället tycker jag att glappet mellan 90 och 100 klass kan ses över då det, sedan 110 klassen försvann, har blivit för stort på vissa ställen. Jag tycker isåfall att 110-klassen ska tillbaka istället för att vi ska gå ned ännu lägre.
En rätt förberedd och tränad 4-åring klarar lätt en normal 90-bana.
fast jag håller inte med dej.
Glappet mellan 90 och 100 är lagom tycker jag OM man rider tillräckligt med olika 90-klasser innan. En del måste avverkas så hästarna får se typhinder, våra 90-banor är lite väl olika, både på gott och ont. Lite stort steg däremot ibland mellan 100 och 1* men det är väldigt olika hur det upplevs beroende på häst.
Frågan är vilken 4-åring du beskriver. Rätt förberedd för vaddå? För mej är det ren skolning och ren utbildning att gå 90 och 100-klasser. Någon gång måste de ju börja.![]()
Sen kan jag se att vi får in fler som vågar att rida, när man väl klarat den där 70 eller 80 banan så klarar man enklare 90 osv. Jag tror på det. Att få rytmen på en lägre bana är bara av godo. Att de hoppar sämre? Nja så kan det vara på en häst som är rutinerad men annars tror jag på Jannes ord att de ska hoppa lika väl på lägre som högre som unghästar.
Jag kan tänka mej att förespråka endast en typ av CR i 90-klasser. (med tex ett nedslag som godk, mer tidsintervall gdk och bättre dressyr än den man kräver idag.)
PS! Nu tänker jag mej riktigt gröna hästar till dessa unghästklasser, inte hästar som gått flera år i samma klass. Och kanske inte bara gröna hästar utan även ryttare som är gröna.
Ja vad säger ni om det?
Skall unghästar 5år och yngre drivas till att gå på tid i terrängen eller borde det finnas typ av CR till de allra yngsta?
Men vad svara du på detta då?
Vad jag menar att man kanske inte skall ha tävlingsmomentet för just 4-5åringar liksom man har i hoppning.
Nja, alltså då får clear round formen ändras till nåt annat...att hoppa felfritt och gå felfritt inom tiden i terrängen tycker jag är för mastigt. Jag menar, du kan ju vara placerad i en 90-klass utan att hoppa felfritt...
så är det fler ryttare som man vill ha och det är väl självklart att dessa är nybörjare i början. och för dessa så hade det kanske varit utmärkt att börja på en intro klass.Jag tror bara det drar till sig ännu fler ryttare och hästar som inte borde starta fälttävlan.
Fast att jämföra med hoppning går ju inte
Det är helt annorlunda att ge sig ut på en terrängbana vilket man såg mycket tydligt i helgen. Där många unghästar hade problem att bara gå från starten.
Och hur kommer det sig att de världsledande nationerna i just fälttävlan har dessa intro klasser? Det måste ju bero på något!
Men jag menar främst att man ser en hel del unghästar som tävlas rätt mycket och rids för det mesta på tiden i terrängen. Visst det är ju helt ok om de är färdiga för det men jag vet faktiskt inte en enda toppryttare som rider runt dem på tid. De allra flesta rider sina unghästar lugnt i terrängen utan att jaga tidsfel.
Varför inte införa en optimaltid som är lite långsammare tempo för unghästar?
Och det med de låga klasserna så hade säkert lockat en hel del fler ryttare till fälttävlan vilket verkligen behövs nu av det man kan se nu i höst med sjunkande antal starter och föreningar som vill ställa in etc etc.
Även om du skriver: så är det fler ryttare som man vill ha och det är väl självklart att dessa är nybörjare i början. och för dessa så hade det kanske varit utmärkt att börja på en intro klass.