Bukefalos 28 år!

BORÅS Fältrittklubb

Mjuff

Trådstartare
Någon som varit där och ridit fälttävlan? Hur är terrängbanan? Finns det några nerhopp?
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Ja, jag gillar egentligen inte den banan, det finns en del nerhopp ja, trappan om den hoppas neråt, ganska brant och trång trappa, sedan en vanlig bank och sedan något hinder med djuplandning bakom.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Jag tycker inte om den bara , jag gillar mer banor som är stor galopp och mer rakt på istället för att slingra omkring, Nu var det längesedan jag var där visserligen men skall dit på Lördag så vi får väl se om jag ändrar uppfattning efter det.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Vill du se hur våra hinder ser ut så kan du gå in på borasridhus.se
Vi har lagt ut bilder på nästa alla hinder.

Nu är det min hemmabana, men jag tycker den är helt OK! speciellt nu när vi har byggt lite nya hinder. Sedan är det klart att det inte är samma typ av bana som Hermanstorp har. Men den går inte inne på små stigar, utan det är ett stort fält man rider på.

Fio: vi har ingen bank. Den är historia ;)
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Hej, rider för BFK och tränar då och då på terrängbanan för viktoria carlerbäck.
Banan går upp till **-stjärnig nationell klass.
Det finns ett vattenhinder med nerhopp i vattnet, ett dike med rinnande vatten, en trappa och kombinationer med spetsar o dyl.
Underlaget är bra på åkermark :)
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Min dotter red i Borås förra året på ponny, lätt klass. Banan var ganska så utslagsgivande, det var mycket stopp, framförallt på vattnet. Det är lite krokigt och mörkt, samt det var en häck innan som vållade problem. Det hade regnat väldigt mycket innan så optimaltiden blev förlängd eftersom det stod vatten på stora delar av banan och det hade varit tävling för stor häst också dagen innan så det var väldigt upptrampat. Trappan var brant för en ponny men vållade faktiskt inte så stora problem , de flesta klarade den utan bekymmer. Har man en häst som är positiv i terrängen är banan okej tycker jag. Torns debutantklass var värre om man säger så ;) ....
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Tävlar för BFK så är väl lite partisk i frågan men vill ändå skriva mina åsikter. Jag tycker att banan är helt ok, terrängen är varierande, lite uppför och nedför och några lite längre galoppsträckor. Trappan har ni ju redan nämnt och den är lite smal och kan komma lite överrraskande, men brukar inte vålla några större problem.

Det är en väldigt publikvänlig bana och vi brukar ha uppskattade tävlingar som rullar på bra. Tyvärr hade vi otur med vädret förra året, och det var väl speciellt ponnysarna som drabbades av det under vår tävlingshelg. Banan är lite dålig på att suga upp vatten, så istället blir det liggande. Men i det stora hela är det en bra bana som ligger på en lagom nivå med lite tekniska svårigheter.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Nja det är ju en ponnytrappa egentligen, lite svårt för stora hästar att få plats ordentligt och är dom då lite osäkra är det nog inte så himla lätt.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Fast det var ju bra längesedan den banan var på någon ** nivå, finns ju inte direkt många hinder kvar på den nivån.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

I höstas i Borås så var den trappan med i debutant och lättklass för b och c ponny ,tyckte nog att det var i tuffaste laget.. Inte för att hästarna har något problem med den. Men för en liten b ponny ryttare som skall starta första gången upplevs den nog som ganska skräckinjagande och det är ju inte riktigt meningen i deb klass.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

hästarna har nog mer problem med att få plats på trappstegen (dom som är stora) än dom tycker den är skräckinjagande. Har för mig att den byggdes för något ponnymästerskap en gång i tiden. Jag tycker inte den skulle vara med i någon klass i debutant eller lätt överhuvudtaget för ponny.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Trappan var bara med i lätt klass för B-ponnyerna i alla fall.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

a det kanske är möjligt, har för mig att den var med även i deb, men jag kommer nog i håg fel. Den var i alla fall med i Lätt för c och D, för där red jag själv.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Jag har suttit hindervakt på trappan ett par ggr på hästklasser och när jag tänker efter så tror jag det har varit typ 3-4 hästar som stoppat 1 gång på den totalt och någon som stannat ut sig men övriga har inte haft några som helst problem.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

jag tycker banan är trevlig, den innehåller många typer av olika hinder o går både kuperat o på plan mark periodvis. när jag red deb för 2 år sedan red man över en träbro med vatten under o i lätt klass förra året var det både smal kombination, trappa nedför o diverse andra trevliga hinder. hindren är inte allför maffiga, men den är ngt tekniskt svår o man får hålla uppe farten. dock var väl spetsen uren dålig vinkel vid starten då hästarna kunde tro att dom vara klara... Tog DM-guld i lag där förrra året...! :)
prova den! ;)
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Vattenhindret har ju nedhopp men är inte graven med en bäck i mysig! Det sista trappsteget (om man hoppar nedför) är ju ganska högt. Hela trappan är ju ganska smal men om man bara tar det lugnt så tror jag nog att det går bra.
 
Sv: BORÅS Fältrittklubb

Jag tycker att borås har en jättetrevlig bana! jag var med och tävlade i borås förrå året! lätt, kat:b! min pnny älskar att hoppa terräng och jag oxå:D så vi klarade d bra! Jag ska tävla i borås i år igen! Trappan var super skojig!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk hoppelit i olika åldrar intar Borås Ridhus de närmaste två veckorna. Ponny och children är först ut när en lång rad svenska...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
Mat Någon som har tips om en bra helglunch runt Borås? Är en söndag och vi åker förbi Borgstena mot Borås längs väg 183 och sen väg 42...
Svar
1
· Visningar
236
Tjatter Det är så att i morgon kommer en speciell mumin mugg ut som jag väldigt gärna vill ha. Den sälj i Borås och utomlands typ. Finns det...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Barbabelle
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp