Börja rida islandshäst?

finapina

Trådstartare
Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är största skillnaden? Svårigheter? Rider man alltid med bomlös sadel? Upplever man deras gång väldigt mkt kortare? Finns det isisar som har skön galopp? Vad är det bästa/ sämsta med rasen? Berätta allt och lite till.🙂
 
  • Största skillnaden är gångarterna och att gångarterna måste ridas och det är också den största svårigheten.
  • Alla jag känner har sadel med bom
  • En del har bra gångarter, andra sämre
  • Få har riktigt bra galopp, men det finns
  • Bästa/sämsta vet jag inte, men många har bra temperament, överlag en frisk tas med bra hovar
 
Red islandshästar under ett par års tid då jag hjälpte en kompis med hennes hästar under och efter graviditet. Det svåraste var absolut att rida och hålla rätt gångart. Den obalanserade unghästen blandade alla fem gångarter på tre steg typ så det blev lätt ben överallt. Trevliga hästar!
 
Största skillnaden skulle jag säga att man måste rida gångarterna mycket noggrannare. Det är svårt och jättekul på samma gång. Att lära sig känna rena gångarter är en utmaning när man är ny, framförallt tölten men på vissa individer är det svårt med annat med. Benen kan vara precis överallt samtidigt 😅

Bomsadel är vanligt, de jag känner som rider bomlöst gör det som variation.

Hur man upplever gångarterna beror på häst och vad man är van vid.

Jag tycker att det är jättekul med islandshästar, de är ofta positiva, trevliga, lätthanterliga hästar. Jag älskar att man alltid har något att jobba med, stärker man en gångart så tappar man en annan 😆

Det jag älskar med min egna är hans lyhördhet, att han är lättlärd, hans personlighet och att vi klickar med varandra. Att han har trevliga, välseparerade gångarter och är snygg är en bonus.
 
Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är största skillnaden? Svårigheter? Rider man alltid med bomlös sadel? Upplever man deras gång väldigt mkt kortare? Finns det isisar som har skön galopp? Vad är det bästa/ sämsta med rasen? Berätta allt och lite till.🙂

Jag har bara ridit islandshäst på ridskola, så jag kan tänka mig att en egen islandshäst som man rider ofta blir en annan sak.

För mig har den största skillnaden varit hur lite man sköter om hästen. Jag hoppas att det är undantaget jag ser här och inte normen, men man sanerar inte leriga hästar innan ridning, har inte schabrak under sadeln och sköljer inte av bettet efter ridning.

Svårigheten är att hålla isär gångarterna på ett bra sätt. Jag som ridit mycket unghästar upplever att islandshästarnas trav ofta måste ridas som om de är unghästar, superlätt i handen, lätt sits eller väldigt försiktig lättridning där man hela tiden måste vara i perfekt balans annars blir det tölt.

De jag ridit har haft bomsadel.

Jag tycker att de har mycket kortare gångarter, men så rider jag vanligtvis en liten d-ponny med stora gångarter. Här tror jag dock ridskolehästarna ställer till det lite, jag misstänker att de hästar som har mer gång helt enkelt inte platsar på en ridskola.

Jag har ridit flera hästar med helt magisk härlig galopp, där jag kan sitta och följa med i sadeln mycket lättare än på min egna d-ponny. Upplever även att de hästarna har en väldigt reglerbar galopp, många gånger mer än i tölt/trav.

Det bästa tycker jag är att man får en robust häst med en extra gångart. Dessutom är de alldeles lagom i storleken. Det sämsta är nog att man måste lägga ned så mycket tid på att jobba med gångarterna.

Usch, nu blev jag sugen på en egen islänning. :(
 
Det svåraste och roligaste är gångartsträningen. Det är otroligt olika för olika hästar hur man löser ett gångarts problem och förbättrar gångarterna. Det beror på om de är pass- eller travtaktiga i tölten och hur rena gångarter de har i grunden. Jag upplever att det finns olika lösningar för olika hästar man får lära sig varje häst individuellt. Har ridit en häst på ridskolan sen han var ny och då var han inte töltsatt och det är kul men väldigt utmanande att vara med och göra detta. Den hästen har en jättebra galopp men han har fyra bra grundgångarter. De hästar som är femgångare brukar vara svårare i galoppen.

Sen har också dressyren otroligt stor betydelse för att stärka hästen och förbättra gångarterna.

Jag rider på ridskola och hyr häst ingen av hästarna på vår ridskola har bomlös sadel. Tror inte heller ridläraren har det till sin egen häst utan sadel med bom. På de ställen jag varit på kurs hos har hästarna haft sadel med bom.

Alltid bra när man börjar rida islandshästar att rida på hästar som har väl separerade gångarter så att man har en chans om att få en känsla för hur gångarterna ska kännas när de går någorlunda rent. Att få till rena gångarter är dock inte enkelt ens på en sån häst i början.
 
Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är största skillnaden? Svårigheter? Rider man alltid med bomlös sadel? Upplever man deras gång väldigt mkt kortare? Finns det isisar som har skön galopp? Vad är det bästa/ sämsta med rasen? Berätta allt och lite till.🙂
Nu har jag haft enbart islandshäst sen 1997, så snart kommer jag inte ihåg hur det var att rida stor häst/tregångare/ponny, men får göra ett försök att beskriva iaf! :)

Absolut största skillnaden OCH största svårigheten OCH det roligaste är gångarterna. Du måste aktivt rida rätt gångart i mycket högre utsträckning än på en häst med tre gångarter. Lite förenklat så får du ju på en tregångare rätt gångart ganska mycket av att rida i rätt hastighet, medan det verkligen inte är en självklarhet på en häst med fem gångarter. Du måste lära dig att känna takten i varje gångart och rida mer på känsla och timing än på en exakt strikt teknik för att få en viss gångart. Det har många "tregångsryttare" svårt för i början, man vill liksom gärna veta "hur gör jag för att tölta?" och det finns inte nödvändigtvis ett entydigt svar på den frågan :) Eftersom hästarna är olika sinsemellan i vilken/vilka gångart(er) de har lättast för, så är det mer olika från häst till häst vad som funkar bra.

Personligen tycker inte jag att islandshästar har kortare steg än andra hästar i samma storlek, men då ska sägas att min erfarenhet av islandshästar som går i verksamhet (turridning, ridskola) är nästan noll. Jag har bara ridit egna och andras privata hästar sedan jag gick över till islandshäst och det påverkar givetvis min uppfattning. Verksamheter vill nog inte ha de där hästarna med stora fina gångarter, för de är svårare att rida och sitta bra på för nybörjaren. En markbunden tölt och en trav utan sväv är ju oerhört bekvämt för ryttaren, men är långt ifrån avelsmålet och långt ifrån tävlingshästen. En häst med BRA tölt tar i ökad tölt långa steg.

Det finns absolut många islandshästar med bra galopp - och även skön galopp. Även här är det stora skillnader - min egen häst är en av de där med ganska stark galopp (trots att han är femgångare) och han kan få rulla över i galopp som belöning ibland, just för att det är lätt för honom (och lätt för mig att sitta avslappnat i galopp). Andra har en mer "springig", markbunden galopp som man får jobba mer för att få att bli bra.

Bomlös sadel förekommer absolut, men är inte det vanliga. De flesta rider i bomsadlar av islandsmodell.

Svårt att säga det "bästa" och "sämsta" med rasen när man inte kan tänka sig någon annan :D Om jag inte hade islandshäst tror jag faktiskt inte att jag skulle ha häst alls.
 
Det finns hela spektrat av islands hästar och ägare.
En del ägare lever kvar i det gamla och tror inte att man behöver sköta en Islandshäst som andra raser.
Eller rida varierat med bärighet.
Många islandshästar har väldigt bra gångarter, de kostar oftast lite mer.
Min häst har väldigt bra trav och gallopp i alla tempon.
Kul att rida i paddock.
Använder både bomlöst och en bra utprovad bomsadel. Alltid schabrak, aldrig gelpad.
Har minst 5 träns med olika bett, 3 sadelgjordar att välja mellan och använder täcke ute i hagen vid behov.
Jag har ridigt hästar med tassaktig trav/ tölt och usel galopp, det är inte kul.
Men ingen ras är kul att rida om gångarterna är svaga och hästen inte är rätt utbildad.

Det som skiljer mest är att ingen rider med sporrar eller inspänningstyglar, de flesta har vanligt tränsbett.
 
Jag har bara ridit islandshäst på ridskola, så jag kan tänka mig att en egen islandshäst som man rider ofta blir en annan sak.

För mig har den största skillnaden varit hur lite man sköter om hästen. Jag hoppas att det är undantaget jag ser här och inte normen, men man sanerar inte leriga hästar innan ridning, har inte schabrak under sadeln och sköljer inte av bettet efter ridning.

Svårigheten är att hålla isär gångarterna på ett bra sätt. Jag som ridit mycket unghästar upplever att islandshästarnas trav ofta måste ridas som om de är unghästar, superlätt i handen, lätt sits eller väldigt försiktig lättridning där man hela tiden måste vara i perfekt balans annars blir det tölt.

De jag ridit har haft bomsadel.
Oj, låter verkligen som att den skötseln är ett undantag :eek: Jag har ridit islandshäst på två ridskolor och ett antal uterittställen, och på alla ställen har det varit en självklarhet att sanera lerig häst, rida med schabrak och skölja bettet.

Delar dina erfarenheter av bomsadel och gångarterna.
 
Oj, låter verkligen som att den skötseln är ett undantag :eek: Jag har ridit islandshäst på två ridskolor och ett antal uterittställen, och på alla ställen har det varit en självklarhet att sanera lerig häst, rida med schabrak och skölja bettet.

Delar dina erfarenheter av bomsadel och gångarterna.

Skönt att höra! Mina erfarenheter kommer även från några privata islandshästar, som jag ridit ihop med/stått i samma stall som. Sa tom vid nåt tillfälle att det var så jobbigt att sanera min häst från lera (hon får skav väldigt lätt, så hon måste vara superren där utrustningen ska vara) och fick ett "usch, jag skulle aldrig orka borsta bort lera" från en av ryttarna. :crazy:
 
Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är största skillnaden? Svårigheter? Rider man alltid med bomlös sadel? Upplever man deras gång väldigt mkt kortare? Finns det isisar som har skön galopp? Vad är det bästa/ sämsta med rasen? Berätta allt och lite till.🙂
Vad är största skillnaden? Temperamentet (generaliserat) - tuffa snälla orädda hästar
Svårigheter? Största utmaningen är gångarterna - är hästen inte stabil i gångarterna så är det mycket avslöjande på ens sits/balans.
Rider man alltid med bomlös sadel? Nej
Finns det isisar som har skön galopp? Det är det vanligaste enligt mig.
Vad är det bästa/ sämsta med rasen? Bästa - tölten, sämsta risken för eksem/spatt.

Åk till island och testa en flerdagstur, då får du en bra bild av islandshästens kapacitet.
 
Håller med om det @Lobelia skriver om sits och balans @finapina är väldigt lätt att islandshästar byter gångart eller tappar en någorlunda ren gångart mot något mer blandat om man själv inte har en bra balans utan stör hästen. Är väldigt nyttigt men även avslöjande skulle jag säga när man rider islandshäst.
 
Vad mkt svar! Kul! En annan sak jag funderar på är dethär med fång....Hur känsliga är dom jämfört med t.ex ponnysar på den fronten? Ungefär "likvärdiga" eller hur ska man säga? Lägger alla på sig superlätt? Hur vet man hur stor islandshäst man ska ha? Dom känns ju väldigt små allihop, jämfört med andra hästar....
 
Vad mkt svar! Kul! En annan sak jag funderar på är dethär med fång....Hur känsliga är dom jämfört med t.ex ponnysar på den fronten? Ungefär "likvärdiga" eller hur ska man säga? Lägger alla på sig superlätt? Hur vet man hur stor islandshäst man ska ha? Dom känns ju väldigt små allihop, jämfört med andra hästar....
Många är väldigt lättfödda! Och tyvärr är många feta, fast deras ägare inte ser det. Jag har ett sto som är svårfödd, men hon är nog den enda svårfödda jag känner (hingstar undantagna).

Storlek är inte så viktig, är man väldigt lång så vill man kanske sikta på något större, annars så är det bättre att inte fokusera på storleken utan prova olika hästar och känna hur det känns. Ridkänslan sitter inte i centimetrarna.
 
Hur vet man hur stor islandshäst man ska ha? Dom känns ju väldigt små allihop, jämfört med andra hästar....

Det handlar inte bara om mankhöjd utan precis som med andra hästraser så handlar det om hur hästen är byggd och om den är viktbärande eller inteochsåklarti relationtilllängd och vikt på ryttaren. Sen ska man ju ha en bra balans mellan ryttare och häst. Det är en fråga som inte går att svara på över nätet man behöver se ekipaget och se hur helheten ser ut. Vet inte om du planerar att köpa egen häst. Skulle isåfall ändå rekommendera dig att ta några privatlektioner på islandshästar eller kolla om du kan vara med på en kurs alternativtta någonterminpå ridskola. Då kan du diskutera alla funderingar med mankhöjd och exteriör med någon kunnig som ser dig och kan hjälpa dig att matcha med rätt typ av häst.
 
Vad mkt svar! Kul! En annan sak jag funderar på är dethär med fång....Hur känsliga är dom jämfört med t.ex ponnysar på den fronten? Ungefär "likvärdiga" eller hur ska man säga? Lägger alla på sig superlätt? Hur vet man hur stor islandshäst man ska ha? Dom känns ju väldigt små allihop, jämfört med andra hästar....
Jag har haft islandshästar sedan -97 och har aldrig haft en häst med fång. Alla hästar jag haft har ätit gräs under betessäsong, men jag brukar försöka begränsa det i någon form, t.ex. ta in hästarna några timmar under natten (eller dagen, om det passar bättre). Vi rider också mest på sommaren, det är ju då tävlingssäsongen är! :D Skulle inte låta en islandshäst få "ledigt" hela sommaren på bete, men alla är inte extremt lättfödda.

Vad gäller storlek så får man ju gå på vad som känns bra. Jag är rätt lång (174 cm) och har en häst som är åt det större hållet, lite över 145 cm och med rätt djup bål som "sväljer" mina långa ben bra. Han känns inte ett dugg liten utan alldeles lagom :)
 
Vad mkt svar! Kul! En annan sak jag funderar på är dethär med fång....Hur känsliga är dom jämfört med t.ex ponnysar på den fronten? Ungefär "likvärdiga" eller hur ska man säga? Lägger alla på sig superlätt? Hur vet man hur stor islandshäst man ska ha? Dom känns ju väldigt små allihop, jämfört med andra hästar....
Min häst är aldrig mätt på riktigt men ligger väl strax över 140 cm. Nästan alla som suttit på honom tycker att han känns stor, särskilt i traven. Jag är 172 lång och tycker aldrig att han känns liten.

Det beror verkligen på individen, vissa är stora och känns små och tvärtom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 897
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 497
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 118
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp