Bukefalos 28 år!

Border collie

miss_kala

Trådstartare
Kräver dom så otroligt mycket aktivitet som alla säger?? Jag förstår ju att dom måste ut och röra sig ordentligt, men hur mycket??
Skulle så gärna vilja ha en.. tycker dom är världens vackraste och klokaste hundar. :love:
Men är rädd för att det inte ska funka.

Så ni som har, kan ni inte berätta om era lurvisar!??
Avskräck eller uppmuntra mig!! :)
//Miss Kala\\
 
Motion kräver de inte så mycket mer än andra, men de kräver MASSOR av hjärngympa.

Då räcker det inte med nån lydnadskurs i veckan, det ska tränas varenda dag!!! De är framavlade till att valla under långa tider, vilket kräver massor. När de då inte får göra det som sällskapshundar så blir de olyckliga, stressade och ingen bra hund.

Visst är de kloka, men detta hänger i hop med deras arbetslust, de är glada för att göra allt!!

Thurbo fick lära sig alla konster pga att han var så odräglig :crazy:

Men visst är det fina hundar, dock har jag sett alla skräckexemplar inom agilityn och anser att en bordecollie måste valla för att må bra. Den bästa BC jag har träffat tävlade lydnad ELIT och fick jobba massor varje dag. Hon var på pallen i SM, det är den enda jag skulle kunna tänka mig i mitt hus...

//E
 
Ja det är det där jag är rädd för.. att den ska bli understimulerad. Men jag får väl ta med den till stallet och låta den valla kusarna lite haha.. ;)

Nej, men jag kommer nog tänka både en och två gånger innan jag skaffar en BC. Behöver kanske främst lite bättre bostadsförhållande .. bor i lägenhet nu.. Så det dröjer nog några år innan det blir nån hund överhuvudtaget!!

Men den dagen jag skaffar en, då blir det mycket agility, lydnad och annat skoj!!

//Miss Kala\\
 
Själv är jag mycket stolt ägare av en bc och en bc-korsning och vill därför ta chansen att avråda dig :D
Jag har alltid velat ha en bc eftersom jag liksom du tycker att det är underbara hundar, men har aldrig tidigare haft möjlighet att ge den vad den behöver. Nu har jag hus på landet, gott om plats och tid nog för motion, lydnadsträning, vallning, spårträning, agility osv
Trots det har jag alltid dåligt samvete för att jag inte jobbat tillräckligt med dem ;)
Det räcker INTE att ta med den till stallet (min bc saknar en tand efter en spark när han försökte valla hästen!) utan man bör absolut låta hunden valla (helst varje dag!).
Så tänk dig mycket noga för innan du köper en bc - det finns alldeles för många olyckliga bc och bc-ägare!
Å andra sidan, om du får tid och ork och vill lägga allt arbete som krävs någon dag i framtiden så är border collie den underbaraste ras du kan tänka dig :)
 
Jag har själv varit väldigt nära att köpa bc valp, var på island och jobbade och familjen jag bodde hos tik fick sju valpar när jag var där. De var helt bedårande och mamman var så lugn och klok så jag tänkte att jag kanske skulle kunna ha en sådan men efter ett tag märkte man att hon blev väldigt stressad av att vara hemma med valparna och efter ett ganska kort tag var hon ute och jobbade med fåren och hästarna i sitt rätta element, då insåg jag att om jag inte var beredd att köpa en flock får eller dyl :D så fick det nog bli en annan hund tyvärr! jag kunde ha fått valpen gratis... det värsta va att de valpar som inte fick nåt nytt hem avlivades... har aldrig fått veta vad som hände med dem... :mad:
men vilken underbar ras det är!!!
 
absolut! men man fäster sig väldigt vid de små liven! Önskar att jag kunde ha tagit en eller två och tagit väl hand om dem men man kan inte göra allt... försökte hitta folk i svergie som jag vet behöver vallhundar men de ville inte importera...
 
Är border collie ägare.
Måste tyvärr avråda från att köpa border collie om du inte tänker köpa dig en skock får eller annat att valla.
Att ta med sin b.c till stallet och låte "valla" lite hästar räcker inte.
En b.c måste arbeta för att vara lycklig. Har sett aldeles för många b.c på brukshundsklubben som inte mår bra.
Den jag har nu vallar kossr och är min personliga assistent (jag har fibromyalgi och stundtals sängliggande). Han får arbeta dagligen!
Men visst, vill du ha en b.c och ser till att den får jobba så är det det bästa hund som finns!
 
Håller med de övriga. Vi har just nu bc nr 3 och samtliga har varit arbetande vallhundar. Den första med får och nr 2 och 3 med kor. (husse är för lat för att hämta korna själv till möjlkningen :)) Men om dom inte fått valla på ett tag klättrar dom på väggarna. :bump: :bump: :bump: Men det är sant att dom är underbara hundar när dom får jobba :D Dessutom tycker jag att det inte bara handlar om att dom inte ska riva huset. Har man sett en bc valla så förstår man att man inte kan döma en sån hund till ett liv utan vallningen.

En kompis till oss hade en bc hane och vi var och tränade på får, med var också två höglöpande tikar. Utanför hagen var hanen helt knäpp :love: :love: :love: :love:, inne i hagen såg han bara fåren trots att tikarna låg alldelens bredvid honom och alla var lösa. Så hos bc är valllusten större än "sexlusten", så skulle du vilja leva i celibat bara för att du "klarar av" det?

Jag vet att det låter hårt men jag har träffat för många sönderstressade bc, dessutom leder bc barnbitarligan och många avlivas för att dom biter barn när dom försöker "valla" dom.

Det finns över 300 hundraser att välja på, läs en hundbok och försök hitta någon annan ras om du inte är villig att skaffa en fårflock.
 
Ja det där har jag sett. En tjej på klubben hade en väldigt aktiv Tollare och sen en yngre ÄNNU aktivare BC. Hon kör ju bruks med den med 10:or på typ allt. Men utanför planen så står han och sliter och drar i koppel, kläder etc och hon får honom inte att lägga av. Massor med stress...

Trist... Att se en border valla är som att se en labrador apportera och jobba. Man ser att det är deras rätte elemente. Det sitter liksom i hela kroppen på de. Man undrar hur dessa vimsiga och tramsiga Labradorer som drar i kopplet och bara nosar helt plötsligt blir superallvarliga arbetsmaskiner med vartenda morrhår på spänn. Någon som sett ett riktigt sånt arbete skulle aldrig skaffa Labrador utan att låta de få apportera ordentligt...
 
Tack för era svar! :bow:

Nej jag känner också att det skulle vara lite taskigt att inte låta en sån hund leva det liv den är skapad för.
Så det blir nog ingen BC, för nån fårskock är jag inte intresserad av att skaffa.. ;)

Och det där med att valla hästar var ju bara på skoj, fattar ju att det inte skulle funka..!! :D


//Miss Kala\\
 
Vi hade en border colli för några årsedan som vi skulle ha till kovallning.
Han fick ju ströva fritt på landet så han motionerade sig själv.
Men han fick något knäpp och började att valla allt och alla.Kom det en bil så var han där och naffsade på däcket samma sak med cyckel och traktorer.
Och till slut även barn=/
Så vi avlivade honom*snyft*


Men han var klok men något blev tyvärr fel*snyfft*

Jag har hört att man kan förstöra en border colli välldigt snabbt, vad dom menar med det vet jag inte?
Men dom är såååååå söta=)
 
Man ska nog inte dra alla over en kam. Mina svarforaldrar har en border collie, Champion, och han ar den mest avstressade personligheten pa hela garden. Han vallar aldrig, trots att det finns gott om far och kor i grannskapet att valla om vilja skulle uppsta. Han ar alltid los, men ligger helst pa trappan till huset och tittar nar jag arbetar i stallet.
Han ar definitivt inte stressad, och inte far han speciellt mycket uppmarksamhet heller. Han brukar forlja med nar jag rider ut, hdet gillar han. Brukar sta vid grinden och vanta nar vi sitter upp.
Han brukar ga till grannen ibland och halsa pa deras border collie, Spot, som inte heller ar speciellt stressad. Han ar mera aktiv dock, men stressad eller aktiv skulle jag inte kalla honom for. Han brukar komma over till oss ibland och kolla vad jag sysslar med i stallet. Om vi skor hastar ar han alltid dar och ska ha hovresterna!!

Det handlar nog mycket om presonlighet ocksa. Eller sa har vi pa Irland lugnare BC an vad vi har i Sverige, trots det sa arbetar ju manga av hundarna pa Irland traditionellt med far och kor.
 
Att "förstöra" en BC kan (obs det är bara en sak!!) vara att låta den "valla allt" Den ska valla det den ska, massvis och verkligen jobba. Men du ska kunna säga att barn skuggor och bilar vallar vi inte!!! (och det är SVÅRT och JOBBIGT och tar LÅNG tid och måste göras TIDIGT!)

Det jag har lärt mig av min (mkt ringa) erfarenhet...
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 343
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 635
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 396
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp