Bordercollie

Ramona

Trådstartare
Jag undrar en sak. Det är varför bordercollien är så liten i Sverige? Alltså, i storlek. Här är de mellanstora, nätta hundar.

Jag som bott på Irland i många år blir fortfarande förvånad över hur små BC:arna är i Sverige i jämförelse med både Irland och de brittiska öarna. Avlar vi i Sverige dem speciellt på det viset medvetet, tex att vi tycker att de ska vara snabbare och kvickare eller är det helt omedvetet att det har blivit så.

Jag tycker även att de svenska BC har mindre päls än de jag sett på Irland och de brittiska öarna. Men det är nog för att de föds och bor inomhus i Sverige. Här i Sverige hittar man ju även korthåriga, vilket inte är så vanligt på Irland.

På Irland har i och för sig var och vartannat hushåll en BC, så de kommer ju i många varianter, men de är betydligt större, kraftigare och med mer päls.

Sv: Bordercollie

Det finns då alla varianter här med:) Mina hanar ligger runt 30 kg och tiken på ca 22. Har på kurser träffat hundar mellant allt från 12 till 35 kg och av alla hårlag och typer.

På det stora hela tycker jag det är skönt med variationer inom rasen - folk ser förbi det i aveln och tittar på prestation och hälsa istället:bow::bow:

Mina tre:
midsommar10.jpg

Boss, långhårig och välpälsad, ca 65 cm hög, idealvikt som vuxen ca 30-35 kg
Ida, långhårig, ca 45 cm hög 22-25 kg
Sam, korthårig, ca 63 cm och 25-30 kg beroende på kondition

Senast ändrad:

Du har nug inte varit runt tillräckligt för att se spännvidden.
Nog såg jag många små när jag var i england o wales för många år sen.
Korthårigheten beror delvis på inslag av NZ-BC.
PL

Jag tycker också att de kommer i alla de sorter i Sverige, det är den enda ras man ibland får fråga bönderna om det verkligen är en BC ibland ;). De är små och stora, grova och ädla (heter det så på hundar?) och i alla variationer på päls - både färg och längd.

De minsta BCs jag sett har varit brittiska. I förra agility VM hade Storbritannien två BCs i medium(under 43 cm i mankhöjd) i sitt landslag, här hemma har jag aldrig sett BC gå som medium.

Visst gör dom det.
Fähunden var 66 cm i manken o vägde 28 kg i sin glans dagar.
large-Badpojke014.jpg

Han hade visserligen NZs blod i sina ådror, dock väldigt långt tbx, han både såg ut o vallade som en NZ BC, mamman var liten o nätt o korthårig o hade bara Brittiskt blod i ådrorna.

Lillvispan var 54 i manken o vägde 13 kg.
large-Uvberget041.jpg

Ingen var vare sig överviktig eller för mager.
En del gillar den lite grövre o större varianten, medans andra gillar dom små.

Är ute på en hel del valltävlingar och jag skulle inte vilja påstå att hundarna är små här.

De finns i en hel uppsjö av storlekar, färger och pälslag.

Visst finns det en hel del små BC´s men det finns minst lika många som är 'stora'.

Du har nug inte varit runt tillräckligt för att se spännvidden.
Runt vart då - i Sverige eller på Irland? Du har ingen aning om hur mycket jag har sett så den kommentaren tyckte jag faktiskt var väldigt onödig.

Nog såg jag många små när jag var i england o wales för många år sen.
Var de renrasiga då? Det finns ju en mängd som inte är renraser förstås.

Korthårigheten beror delvis på inslag av NZ-BC.
Från Skottland har jag sett korthår, men på Irland har jag aldrig sett en renrasig korthår.

En inte så liten/nätt gammal BC-kille:

L9-DSC_0052.jpg

Scott_17_1.jpg

Scott_9_1.jpg

Höjd ca 58 cm och vikt runt 30 kg.

Tycker jag oftare ser den modellen än de små spetiga, korthåriga sakerna faktiskt.

Är ute på en hel del valltävlingar och jag skulle inte vilja påstå att hundarna är små här.

De finns i en hel uppsjö av storlekar, färger och pälslag.

Visst finns det en hel del små BC´s men det finns minst lika många som är 'stora'.

Var går då gränsen för dig personligen?

Smått för dig kan vara stort för mig eller vice versa. Vallhunds tik (som synes på bild ovan) är/var lika hög som min lapske, men med en viktskillnad på ca 10kg. Henne skulle jag kallat liten-mellan eftersom hon var så himla "nätt" i kroppen.

Var går då gränsen för dig personligen?

Smått för dig kan vara stort för mig eller vice versa. Vallhunds tik (som synes på bild ovan) är/var lika hög som min lapske, men med en viktskillnad på ca 10kg. Henne skulle jag kallat liten-mellan eftersom hon var så himla "nätt" i kroppen.

Har stött på några som jag tycker varit små.
Några av dem har legat runt 40-45cm. Det tycker jag är litet men ibland kan deras utseende förvilla.
Två hundar på samma höjdmått kan ibland tyckas större eller mindre pga deras kroppstyp.
En slankare hund ser mindre ut än en grövre.

Min tik är ca 50 hög och där tycker jag de flesta tikarna ligger.
Hennes äldre bror däremot (samma mamma ej pappa) är i mina ögon stor.
Han är över 65 och lång i kroppen.

Min hane är bara ett par centimeter högre än tiken men han uppfattas som mycket större av många. Han har en grövre kroppstyp än hennes slanka.

Tycker att de flesta man stöter på i klubbarna och ute på tävlingarna ligger mellan 50-60.

Tiken
IMG_0489.JPG

Hanen
IMG_0460.JPG

Tiken till vänster hanen till höger (dum bild men det får gå, lite svårt att se vad som skiljer i stl)
IMG_0539.JPG

Sen finns det saker som får hunden att verka mindre.
Min tik brevid min mams ena Funkia.
IMG_0580.JPG

Dom små spetiga håller väl oftast till på Agility/Lydnadsplan o syns inte så väldigt ofta i får/nöthagen, även om de förekommer.

Tack för bilder och förklaring :)

Vallhund
Det ligger något i det. Enda undantaget jag har sett var en NZ BC som blev årets brukshund -95 och -96. Den hunden vallade också, men tävlade inte i det.

En får/nötägare vill många gånger han en hund som det är lite massa på. Den ska också vara tålig eftersom den kan få en tjotablängare av ett djur som tycker hunden kommit för nära, hotar deras unge, är motsträvigt etc.

Hunden får dock inte bli för stor. Den måste vara smidig för att kunna vika undan när en klöv eller en skalle kommer mot den.

Måste bara få skryta över min tik lite.;)
Igår var vi på en träningskväll hemma hos uppfödaren.
Hon startade med att bara hämta halva flocken:mad: men när jag kommenderade henne att 'gå bort höger' så gick hon banne mig och hämtade dem.:eek:
Det har hon haft väldigt svårt för. Ett tappat djur finns normalt sett inte för henne.
Nu gick hon ändå och hämtade dem.:banana:

Sen kom det som gjorde att jag både somnade och vaknade med ett fånleende på läpparna.

Av misstag delade sig fåren och jag såg min chans att prova på en delning. Hon kom in mot mig och i precis rätt ögonblick vek hon ut och höll ena flocken.
Jag provade en gång till med en 'medveten' delning.
Fick en lucka i flocken, kallade in henne i den och i rätt ögonblick vek hon ut igen och höll flocken TROTS att matte sa rätt men visade helt galet.

Min docka har gjort en perfekt delning för första gången!:banana::love:

Grattis :)
Jag vet inte om jag fattar allt (har bara testat på vallning lite med nuvarande skrutt).

Det är förresten vallnings SM i nöt i Kristianstad i år! Det är bara tre mil från mig och jag SKA dit och kika :laugh:

:rofl:
Minns fortfarande hur förvirrad jag var när jag började med vallningen. Det är lite drygt tio år sedan.

Tränaren frågade hela tiden, 'såg du nu?', 'såg du vad hunden gjorde?', 'såg du varför fåren gjorde så?'.

Vilka får, vilken jäkla hund, gjorde vadå???:confused:

Man har fullt sjå att bara hålla sig på fötterna när man helt plötsligt börjat med ett nytt annorlunda motionssätt.
Att backa sig fram över ett gärde i rask takt utan att ramla och bryta nacken.

Du kommer bli ett proffs på att backa gående och samtidigt ha ena ögat på hunden och det andra på fåren..;)

Vi har pratat om att åka och kolla på SM.
Får se hur det passar med semestrar och arbetsscheman.:grin:

Haha, ja det verkar ju onekligen vara en upplevelse ;). Jag har bara testat lite med skrutten... Fåren tokjagade han. Nöt gick han väldigt bra på, men han styrde dom som han själv ville, jag hade INGET att säga till om tydligen =/

Klart ni ska komma på SM! Då har jag någon att hänga på och fråga saker :)
Senaste tävlingen här i Elit Spår (jag var spårläggare och vallare till uppletanderutan + assisterade domarna på appellplanen) så stod jag hos domarna hela tiden i samband med "rutan" och öste frågor över dem. Tävlingen var två dagar och det var olika domare båda dagarna så jag kunde ställa samma frågor (+ några till) till 4 olika. Hur lärorikt som helst! :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka