Bordercollie

Sv: Bordercollie

Haha, ja det verkar ju onekligen vara en upplevelse ;). Jag har bara testat lite med skrutten... Fåren tokjagade han. Nöt gick han väldigt bra på, men han styrde dom som han själv ville, jag hade INGET att säga till om tydligen =/

Placera fåren i en fålla så han inte kan jaga dem som en tok.;)
När fåren är skyddade kan du sätta foten i backen och tala om vart skåpet ska stå. Han är väl inte så gammal?

Ta det lugnt och låt honom cirkulera runt fållan. Gå sen fram till hans motsatta sida av fållan och börja med balanseringen så han förflyttar sig efter din kropp. Du går åt höger / han går åt höger osv.
Tänk det som en klocka. Du är klockan 6 och han är klockan 12.

Tar du det lugnt så kommer det gå bra ska du se.:)

Han är snart 7 år ;). Det var alltså typ.. 6 år sedan detta hände. Jag fick hjälp av en bonde som hade får och vallhundar. Vi gjorde precis så som du beskriver. Narmo tittade mest på fåren, gick runt några varv för att sedan bli helt ointresserad. Bonden släppte då ut fåren och Narmo började förfölja för att sedan slå över i "ren" jakt. Bonden tyckte att han skulle mogna lite innan vi kom tillbaka, sen rann det ut i sanden.

Rasen ska valla renar egentligen och många uppfödare säger att de visst kan valla får, men att de går bäst på renar tack vare att fåren har ett helt annat rörelsemönster som inte "passar" rasen.

Jag hade velat testa på nöt igen. Jag tror att det hade fungerat bättre.

Jag ville valla med honom (iaf några ggr) när han var yngre eftersom han skulle bli avelshanne (om allt stämde naturligtvis) och då ville jag se hur hans vallande såg ut och hur det skulle kunna utvecklas trotts att det inte läggs så mycket energi på det inom rasen idag.
Jag ville också se hur stor driften att valla var. Var den stark så skulle jag absolut ha fortsatt. Men det känns väl inte som om han är rätt material direkt :)

Vad är han för ras?
Har nog missat om det stod nånstans.
Skulle inte förvåna mig om det stod mitt framför näsan. Jag är oftast så förvirrad att jag är glad över att andra vet var jag bor. Då kan de peka åt vilket håll jag ska.;)
Hittade nyss ena telefonen i skafferiet.:confused: För femtielfte gången.:cool:

Haha, vilket spännande liv du måste ha!
"Gömda skatter" varje dag! :D

Han är en Lapsk Vallhund :)

Haha, vilket spännande liv du måste ha!
"Gömda skatter" varje dag! :D

Han är en Lapsk Vallhund :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka