Börja äta mat?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Ulrica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 140
U

Ulrica

Hej,

När börjar era kattungar äta vanligt torrfoder? Min lille kille är 7 veckor nu och det enda han äter är leverpastej och korv. Han är inte ens intresserad av det smarriga kattunge-torrfodret jag har köpt. Alla de andra kattungarna jag har haft har börjat vara nyfikna på torrfodret vid denna ålder men inte denne lille prins. Är det inte leverpastej så får det vara anser han..*suck*.

Vad att göra?

// Ulrica

Sv: Börja äta mat?

Erbjud annan mat. Burkmat (av bättre kvalité t ex. MJAU eller Specific), kött (rått eller kokat), äggula, grädde om han klarar av det. Man kan givetvis prova att blanda dessa saker med varandra också och se om det faller den lille i smaken ;)

Det är ingen brådska med att få honom på torrfoder. Det kan du ju alltid försöka introducera successivt senare. Det är trots allt ingen katastrof om katten visar sig vägra torrfoder, det finns så mycket annat (bättre) att erbjuda.

Hmm.. Han gillar ju både korv, leverpastej och kokt ägg gula. Kan kanske ta och pilla in några torrfoderskulor i tex korven. Man kan ju inte ge sig mot en katt :smirk:

Ulrica skrev:
Hmm.. Han gillar ju både korv, leverpastej och kokt ägg gula. Kan kanske ta och pilla in några torrfoderskulor i tex korven. Man kan ju inte ge sig mot en katt :smirk:

Det är bara att vara kreativ. Försök lura honom. Tycker han om tonfisk? Om han gör det blanda tonfisk i torrfodret.

Tycker han om äggula, krossa torrfoder och blanda med äggula så att han vänjer sig vid smaken av torrfodret.

katten skulle ha varit hos sin mamma i veckor till. synd att dom inte får en tid dom behöver för att preglas av mamman o få i sig nyttig modersmjölk.

Hej,

han är kvar hos sin mamma (och mormor och morbror) men han skall flytta efter sin vecka 10, kanske senare om han inte kommer igång och äta. Fast det verkar lösa sig nu, han åt kanske fem-sex bitar igår, med ett mycket konstigt ansiktsuttryck.... :)

jag missförstod dig.ledsen. då er det jo lugnt om han är hos mamman.och att han åt lite igår är o ett tecken att det går åt rätt håll.lycka till vidare :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 338
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 871
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 909
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka