Börjat hugga

Segelflygarinnan

Trådstartare
Eftersom att jag (oftast) bara är inne på westernforumet, hamnar även den här tråden här, även om den kanske borde lagts nån annans stans.. :angel:

Jag köpte mitt sto för 3 veckor sen, och hon har alltid vart en snäll, dock bitchig och tjurig, men dock alltid snäll. Men nu har hon helt plötsligt börjat hugga efter mig. Förra veckan fick hon tag i läppen, och sån tur var blev det bara ett nafs, men hennes nafs är ju inte som sambons nafs direkt.. :smirk:
Igår, när jag skulle dra gjorden, fick hon tag i tröjärmen på mig, men tack och lov inget annat. Idag var det lika dant, men hon fick inte tag i min. När jag skulle dra på täcket sen, högg hon efter mig igen.

Hon verkar inte ha ont någon stans, hon bajsar bra och uppför sig som vanligt i övrigt.
Har ni några idéer? Vad ska jag göra när hon hugger efter mig?! Jag vet inte hur jag ska beté mig, mer än att inte visa mig rädd. Det är ju inget okej betéende, men hur ska jag få henne att förstå det? :confused:

Sv: Börjat hugga

Eftersom att jag (oftast) bara är inne på westernforumet, hamnar även den här tråden här, även om den kanske borde lagts nån annans stans.. :angel:

Jag köpte mitt sto för 3 veckor sen, och hon har alltid vart en snäll, dock bitchig och tjurig, men dock alltid snäll. Men nu har hon helt plötsligt börjat hugga efter mig. Förra veckan fick hon tag i läppen, och sån tur var blev det bara ett nafs, men hennes nafs är ju inte som sambons nafs direkt.. :smirk:
Igår, när jag skulle dra gjorden, fick hon tag i tröjärmen på mig, men tack och lov inget annat. Idag var det lika dant, men hon fick inte tag i min. När jag skulle dra på täcket sen, högg hon efter mig igen.

Hon verkar inte ha ont någon stans, hon bajsar bra och uppför sig som vanligt i övrigt.
Har ni några idéer? Vad ska jag göra när hon hugger efter mig?! Jag vet inte hur jag ska beté mig, mer än att inte visa mig rädd. Det är ju inget okej betéende, men hur ska jag få henne att förstå det? :confused:
Hon har kasserat dej som en dålig ledare, du är tvåa nu och hon tillrättavisar dej för hon tycker inte att du sköter dej som hon vill!

Fan vad bra svar!!! var ju som att hästen sa det själv!

Hon har ju alltid varit den suriga tanten, som framför allt ska testa.. Men hur ska jag visa att det inte är okej? Hur tar jag tillbaka ledarrollen på ett bra sätt? :confused:

Hon har ju alltid varit den suriga tanten, som framför allt ska testa.. Men hur ska jag visa att det inte är okej? Hur tar jag tillbaka ledarrollen på ett bra sätt? :confused:
Enkelt, ha henne inte fasst spänd på gången när du sadlar utan i grimma i grimmsakafft. Nu är inte jag så snäll men har alltid funkat på mina hästar:smirk: Bitts du din bitsh, får hon en rak höger över mulen, tysst och snabbt kommer smällen 1 ggr:smirk: Ex sparkas du, sparkas jag 1 ggr, tysst och snabbt:smirk: funkar alltid:d Sen kramas vi och fortsätter att vara bästisar men JAG bestämmer.:love:

Senast ändrad av en moderator:

Det blir att börja med Nh-övningar i repet eller i roundpen.
" Alltid Testa" betyder att hon inte har accepterat dej som ledare någonsin. Du måste börja bestämma över varje steg hon ska ta.

Om du är osäker kan det ju vara mycke värt att ta hjälp av någon som är duktig på NH. kan vara lite svårt att hjälpa dig så man kan förklara på ett bra sätt här. För allt handlar om att i just rätt ögonblick göra på rätt sätt. Alltså mycke lättare om man ser hästen och situationen.:) Lycka till

Det blir att börja med Nh-övningar i repet eller i roundpen.
" Alltid Testa" betyder att hon inte har accepterat dej som ledare någonsin. Du måste börja bestämma över varje steg hon ska ta.
Det blir bättre sen du tränat: Hästen kan bugga i stället för hugga! Keep up the good work, darling!

GE ALDRIG HÄSTEN GODIS UR DIN HAND!
*allmänn varning*
Varför?
1, den tappr respekt. när har du sett en häst ge en annan häst mat som "gåva"?
2, den börja nafsas/biter/tigger
3, den börjar VÄGRA göra saker om den inte får godis.
4, den kan tillomed sluta komma fram i hagen om den inte får godis!

jag köpte en häst som var bortskämd med godis. hon tigger fortfarande lite i boxen eftersom de andra i stallet smygmatar henne (trots att hon är så tjock att hon har 90-1m lång sadelgjord på en dressyrsadel!/ 26" på westernsadeln, svårt att hitta!) först var hon jättesnäll, tills hon märkte att hon inte fick godis. jag kunde inte he på grimman, tränsa, inte äns lyfta hovarna!
hon var sur i kanske en månad, men det gick över. nu har jag en harmonisk häst som inte stressas över när hon ska få godis eller ej.

om NH finns det massor på nätet, och massor av DVD´s/böcker att köpa.

GE ALDRIG HÄSTEN GODIS UR DIN HAND!
*allmänn varning*
Varför?
1, den tappr respekt. när har du sett en häst ge en annan häst mat som "gåva"?
2, den börja nafsas/biter/tigger
3, den börjar VÄGRA göra saker om den inte får godis.
4, den kan tillomed sluta komma fram i hagen om den inte får godis!

jag köpte en häst som var bortskämd med godis. hon tigger fortfarande lite i boxen eftersom de andra i stallet smygmatar henne (trots att hon är så tjock att hon har 90-1m lång sadelgjord på en dressyrsadel!/ 26" på westernsadeln, svårt att hitta!) först var hon jättesnäll, tills hon märkte att hon inte fick godis. jag kunde inte he på grimman, tränsa, inte äns lyfta hovarna!
hon var sur i kanske en månad, men det gick över. nu har jag en harmonisk häst som inte stressas över när hon ska få godis eller ej.

om NH finns det massor på nätet, och massor av DVD´s/böcker att köpa.

Helt rätt. Jag skulle bara vilja göra ett litet tillägg.
GODIS är något som inte existerar i hästars (och hundars) värld. Allt som går att äta är MAT. Att ge ur handen gör att man till sist decimeras till att vara en foderautomat...

Och alla som sett en amerikansk polisserie på tv, vet vad som händer när kaffe- och/eller godisautomatet inte funkar. Den åker på en snyting eller spark....

Däremot så åker aldrig en bra chef (ledare) på en snyting. En bra chef ser man upp till, man vet att den har bra idéer och är att lita på, så man följer dens råd och anvisningar.

Som det skrivits här tidigare så gäller det att bygga upp ett bra ledarskap. Det gäller att du redan nu genast talar om vem det är som bestämmer i alla lägen.

Jag skulle ge madam en "rak höger" när hon nafsar/biter. När detta är gjort så återgår dina energier till det vanliga vänliga.

Dessutom har du ett sto, vilket kräver lite extra... *understatement*

En enkel övning som du kan göra i ex.vis. hagen är att "flytta på henne" genom tryck. Tryck bort henne ifrån dig helt enkelt. Och gå därifrån. I hästars värld så är nämligen den som flyttar på en annan högre i rang. Se därmed också till att du aldrig någonsin backar undan för henne. Då blir alltså hon högre i rang än dig.

När du leder henne, ex.vis. till och från hagen, så låt henne aldrig gå förbi din axel, dvs gå före dig. Ledaren går alltid först, och den passerar man inte....

Men framför allt vill jag ge dig rådet att leta upp någon duktig person i din närhet som kan hjälpa dig med ledarskapsträning, så att det blir rätt.

Lycka till!

Tack för alla era svar. NH har jag tänkt att börja med inom snar framtid, men just nu är paddocken och korallen lervälling.. :mad:

I hagen kommer hon alltid självmant, är väldigt social och gosig. När vi går från stallet till hagen (eller i alla lägen), är det jag som går först.
Där hon stod förut (jag red henne där flera gånger innan jag köpte henne av min ridlärare), var det aldrig några problem. Där var hon högst i rang, och när hon flyttade hit blev hon plötsligt lägst. Därför måste hon väl ha mig och "dalta med".. :angel:

"Godis" får hon aldrig ur handen, eller i krubban för den delen.

Putta undan ladyn i hagen ska jag genast börja med! I stallgången flyttar hon på sig jättefint för minsta tryck. Däremot har jag upptäckt att det är just vid magen (det räcker att jag lägger handen där gjorden ska ligga) som hon surar till ordentligt.

Staffan Ljunggren bor ju bara en knapp timme bort, så det blir nog att besöka honom i vår. :idea:

Varför vänta till våren?
Då kanske hon hunnit börja med ännu mer sattyg.
Ta tag i saker på engång så de inte blir massa skit att jobba bort sen.;)

Min häst började plötsligt att försöka nafsa till mig när jag sadlade. Upptäckte då att när jag drog åt sadelgjorden så fastnade pälsen i spännet. Nu får jag hålla handen bakom spännet när jag drar åt och han står snällt stilla och nafsar inte längre

Kanske har hon något obehag av sadel eller sadelgjorden om det bara är då som hon nafsar?

Jag provade ut sadeln ihop med hennes tidigare ägare, och sadeln sitter jättebra och när den väl är åtdragen gnäller hon inte alls.. :( Enligt hennes tidigare ägare märks det markant på henne när sadeln ligger fel eller om det är fel storlek.
Men jag ska kolla med spännet extra imorn! ;)

min dam hatar tillomed att få täckesgjorden spänd... bara att lägga på en filt får henne att surna till. några tips?

Vårat ena sto e svår. Hon vill inte att man tar på henne, man får liksom "våld"stryka henne men hon gillar helt enkelt inte beröring. Lika vid sadling som en krokodil. Men d e bara o köra på med d man tänkt o säga till o fortsätta. Likaså skoning måste alltid börja me o säga till på skarpen från gång till gång.
Hon vill helst va för sig själv gäller även med andra hästar. Är man fler som rider henne så får man alltid ägna en stund åt å diskutera innan hon ger med sig eller om man inte varit ut med henne på nån da. Hon e en enmans häst ,helst. Men hon e oftas sur ett tag när man börjat rida sen släpper d när hon bränt lite negativ energi.
D andra stoet e alltid glad utom vid vissa krav....:o
Men dom e som plus o minus. Men ston e svåra heltenkelt så är d . Jag själv har blivit ordinerad en valack istället som inte ställer så mycke svåra frågor:D (man ska ha tålamod o inte ha samma humör som stoet så d inte blir en bitchfight:D)
Med ston e d mycke som man ska ta sig runt på ett bra sätt så båda parter blir nöjda o glada.

Idag sparkade hon till mig när jag drog gjorden! Hon fick upp bakbenet på nåt vänster, och träffa mig på låret. Så då drämde jag till henne. Men jag vet inte om hon brydde sig om det.. :( Hon var helhispig både under ritten och under hantering. Jag förstår verkligen inte varför hon är sån här.. :cry: Jag tycker att jag är stenhård mot henne!
Så nu blir det att kontakta Staffan! Ingen av er som bor i närheten av Lidköping?

Ston är absolut svårast att ha att göra med. Vissa är knepigare än andra och kanske har du fått tag på en sådan. Jag har haft två riktiga bitchar - eller divor som jag kallar dessa madamer. Och jag är antagligen inte riktigt klok men jag älskar den typen av hästar. Det är lite av en mental utmaning, men när man väl har dem "i hamn" så är just dessa divor helt fantastiska.

Mitt ena sto, som var mycket väluppfostrad och vältränad, testade t.ex. alltid en ny hovslagare. Riktigt j*vlig blev hon. Blev hovslagaren osäker, ja då funkade det inte alls. Men en hovslagare med hästkunskap/-känsla, som gav henne en smäll med raspen i magen i rätt sekund, gjorde damen nöjd. Då accepterade hon honom och uppförde sig elegant inför honom i all framtid.

Det finns en intressant artikel av Jared Leclair, som säger en hel del tänkvärt vad gäller träning och hantering av just ston: http://www.performancehorse.com/1006quicktips.htm

Och det är en bra idé att ringa Staffan eller annan erkänt duktig så snart som möjligt. Ta hjälp med madamen innan något allvarligt händer.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 828
Senast: Squie
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 055
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 570
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka