Börjes bomlösa pad

Sv: Börjes bomlösa pad

Man ska alltid ha pad till bomlös. du ska inte lyssna på allt här på buke, Tror nog dom som gjort sadlarna vet bäst..
spelar ingen roll vad man har för häst..

Dt har inget med rasen att göra... utan med hur välmusklad hästen är...
Men om man är det minsta osäker så använd alltid padd...

Fast undvik gärna Höökspadden utan köp en annan tryckutjämnande padd, t.ex. westernpad då dessa också är gjorda för likande sadlar....

hur liten/stor kan man vara för att få plats i den? att sitsen bara är 20 cm låter väldigt lite.:crazy: ..inte för att jag har mätt några andra sadlar men...

Jag har dam 46 i byxstorlek och då är 20 cm i minsta laget :crazy:

Fast efter jag tagit bort glasfiber bakvalvet och ersatt det med skumgummi så sitter jag alldelels utmärkt skönt :d

Jag har inte hittat den heller på bild och visste inte att det var samma.

OK, det blir alltså en bomlös sadel MED pad... Eftersom jag inte vet så mycket om bomlösa sadlar så frågar jag för att lära mig mer.

Vad för slags pad tycker du att jag skall köpa om jag köper en bomlös från HÖÖKs? För jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för både mig och hästen.

Och hur mäter man storlek på dom? Om jag har "rumpstorlek" (dvs byxstorlek 40-42) Hur stor sadel behöver jag då?

Känns som att jag har tusen frågor, men jag är tacksam för alla svar!

Häls Embla

Vad för slags pad tycker du att jag skall köpa om jag köper en bomlös från HÖÖKs? För jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för både mig och hästen.

Jag tycker definitivt du ska satsa på en TN equalizer eller en Skito eftersom de säljs av bomlöskunnigt folk och går att få i olika tjocklek för att passa just din häst. Mitt råd är att du ringer och pratar med tex Torsion eller Stall Vrå som säljer paddarna, de är både kunniga och trevliga :bump:

Och hur mäter man storlek på dom? Om jag har "rumpstorlek" (dvs byxstorlek 40-42) Hur stor sadel behöver jag då?

Jag kan bara svara för dem jag har. Alltså Barefoot London, Cheyenne och Nevadan.
Cheyennen räcker gott med storlek 1, Nevadan likaså. Men Londonen är mycket mindre i sitsen så där behöver man ev. storlek 2. Jag har storlek 38-40 på mina byxor och klarar mig precis i Londonen

Nu vet jag ju inte vilken sadel du har tänkt köpa. Så gav bara lite tips på storlekar jag känner till. :D

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
540
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka