Börjes höst och vinter...

unki

Trådstartare
Vad tror ni om de nya "barbackapaddarna"?
Någon mer som är lite nyfiken på dom? Kanske någon som sett dom i verkligheten också?
Verkar ju praktiska med skumgummi i som stötdämpning.:idea:
Men det verkar lite skumt med gjord och stigläder tycker jag. Liknar ju täckesgjordar, man vill ju gärna att den ska sitta fast ordentligt om man ska rida med den.:crazy:

Sv: Börjes höst och vinter...

Så ser den alltså ut.
4010.jpg

Ta ett tjockt schabrak och fäst med en täckesgjord så har du precis samma konstruktion. Stilbyglarna kan du inte använda ändå.

Har inte skumgummit någon effekt alls då?
Stigbyglar skulle jag vilja ha som stöd och hjälp för balansen när pålle får för sig att det är ett monster i diket t.ex.
Rider med ett fårskinn och täckesgjord annars när jag rider barbacka och det fungerar visserligen bra. Men jag tänkte att man kanske fick mer stöd med denna. Men jag är inte alltför säker.

Just de tillfällen när hästen hoppar åt sidan är ett tillfälle när stigbyglarna är farliga! Trampar du till lite i ena för att hålla balansen kommer hela padden att vilja åka över åt det hållet. Har hört om ett flertal som har ramlat av tack vare just detta (i allra värsta fall kan man fastna i stigbygeln och då vill jag inte veta vad som kan hända *ryser*)

Vill du ha stigbyglar bör du antingen köpa en ridgjord (den har bossor som, om man drar åt gjorden lite, ger åtminstone lite stabilitet i sidled) eller skaffa en bomlös sadel av billigare modell och använda brösta (de billigare saknar inbyggd kanal och saknar därför stabilitet i sidled; en brösta gör att den sitter stadigare och minimerar risken att sadeln åker runt om hästen hoppar åt sidan (jag upplever det även som att framvalvet håller sadeln lite mera på plats än en barbackapadd.))

Billigt skräp.
Lika bra att för samma pengar köpa ett schabrak och en täckesgjord.
Att ha stigbyglar på en "barbackapadd" ger ett punkttryck på hästens rygg = inte bra.
Trampar du ner foten kraftigt (tex. om hästen hoppar till) så är det lätt hänt att sadeln glider iväg åt ena sidan, vilket inte är att föredra. ;)

/ Loriey

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det låter ju klokt som ni säger. Den ger nog inte särskilt mkt stabilitet i sidled, så jag avstår från en sån. Får bli barbacka ett tag till om jag inte hittar en passande sadel. Jag har provat bomlöst men gillar det tyvärr INTE! Lite konstigt eftersom jag har bra balans barbacka.:confused:

har inte sådana tendens att glida runt när man trampar ner i en sk. stigbygel;) *spånar lite*

Jo, de har väl det så det är väl inte till någon större hjälp för mig i så fall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 943
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 567
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka