Börjes tingsryd kvalité?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emgard98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 465
Sv: Börjes tingsryd kvalité?

Jag har bara beställt lädersaker som är tillverkade av svenskt läder därifrån och de har varit kanon! Mjuka och fina i flera år! :love:

Deras billigare träns är väll inte så mycket och "hurra över", bättre att investera i lite bättre grejer på en gång. Dvs. köp inte ett träns för 150 spänn, det lönar sig att du i stället lägger ut från ca 300 o 400:- så kan du i alla fall få ett med hyfsad passform och ok läder.
Sedan har de ju dyrare också, av kvalitétsläder (dvs. mjukt och fint från början, god kvalité och fina grejer..)

De billigare sadlarna som kostar runt tusenlappen kan jag säga att de är bara skit. Bom, stoppning är dåligt och stoppningen kan vara ojämn, det är dåligt gjort och lädret är jätte kasst! Verkligen inget och ha, men det gäller generellet de nya sadlarna som ligger på en tusenlapp i nypris. Lägger du ut 3000-4000:- så är det väll knappast fortfarande några kvalitétssadlar som det är tal om, och de kanske inte är jätte behagliga att rida i heller men de är i regel bättre för hästarna i alla fall. Sedan har de ju bättre kvalitétssadlar också!

Grimmor, borstar, hästvårdsartiklar och stallinredning m. tillbehör är i regel billigast på börjes och när det gäller dessa saker så brukar det vara bra grejer även fast dom är billiga!

Likaså har de fodertillskott som är billigt, men som funkar bra.

När det gäller ryttartiklar så är det väll lite blandat. Många tycker t.ex. ridbyxorna är prisvärda och så kan det nog vara. Är man bara friditsryttare eller ridskoleryttare t.ex. och vill ha ett par billiga men ok ridbyxor så tycker många ofta att de från Börjes duger bra. Själv har jag haft ett par därifrån som jag köpte för ett par år sedan och de var hyfsat sköna i alla fall och verkade ok för det priset, men det var lite konstiga storlekar på dom och mina blev väldigt stora :p för de var så himla stretchiga + att de var stora i storlekarna med.
Har en jacka därifrån med och den är skön, helt ok kvalité med!
Men även denna hade jag kunnat tagit en stl. mindre på.
Så när det gäller kläder och sånt är det väll lite blandat.

OKej, tack så mkt. Då vet jag. Blir nog ingen sadel därifrån iaf. Ska försöka hitta nån från t.ex. hööks eller glada hästen i spiltan i västerås. Dom har lite bättre kvalité på grejjerna, + att det är närmare att åka å prova =P
Men saker som borstar å sånt kan jag tänka mig beställa =).

emgard98 skrev:
Hej.
Tänkte bara höra hur ni tycker att börjes tingsryd kvalité är på ridutrustning? Sadlar? träns osv.?

Det mesta i "hästväg" handlar jag på Börjes, tycker att de är helt ok, både ridbyxor, ridstrumpor och så vidare.

Har en sadel, den billigaste faktiskt som är med i "paketet", till unghästen, ligger bra på honom och skön att rida i för det priset.
Tycker däremot inte att du skall köpa sadel på postorder utan köpa direkt i butik och gärna anlita expert på sadelutprovning så att allt blir rätt, kommer jag att göra nu när pållen växt till sig och fått lite muskler :banana:

Har även det superbilliga tränset, håller bra, det enda jag inte gillar är remontnosgrimman som tillhör, den satt lite konstigt så den bytte jag ut.
Tror inte man kan säga att någon hästaffär är bättre eller sämre än någon annan, de har alla sina saker som inte är bra, sedan beror det ju ofta på den som köper hur denne hanterar sina saker. ;)

Bra sadlar finns det mkt av! men om du inte vill ha en dyr fins det Zalids flatback saden den är skön och snygg
sen Appalosa är inte så dyra heller!

OKej! vart finns dessa sadlar att köpa?
Appalosan är en prestige va?

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa är om du kan ta hjälp av någon som kan hjälpa dig och prova ut sadlar till hästen, det är alltid bra med ett par "extra ögon" s.a.s. Kolla begagnade sadlar, finns många äldre sadlar som t.ex. Stübben, Hubertus, Zaldi, Lewa etc. som är billiga men bra läderkvalité och de flesta är helt ok att rida i. Köp en som är hel och i bra skick, vid behov kan du ju stoppa in. Finns massor av beg. sadlar på marknaden!

En kompis ska beställa grejer från börjes och undrade om det var något som jag ville ha också.
Kikade runt lite på hemsidan och undrar om det billiga pullartränset för 135,- och det amerikanska hoppschabraket för 118 spänn är något o ha?
Och förresten, vad motsvarar strl 16"/17" i pony, cob och full? Såg att hoppschabraken bara fanns i det och om det är samma sak som full kanske, eller? :confused:

strl 16"/17" i schabrak är inte efter hästen utan efter sadlens strl...

----

Funderar på köpa deras bomlösa,har hört både bra å dåligt om den, så man få ju kolla lite, men någon som vet hur den är framtill?... är den gjord för hästar med eller utan manke ??

Senast ändrad:

emgard98 skrev:
Hej.
Tänkte bara höra hur ni tycker att börjes tingsryd kvalité är på ridutrustning? Sadlar? träns osv.?

Jag har faktiskt köpt en billigt regntäcke därifrån och det är bra mkt bättre (blir nästan aldrig blött igenom bara om det hällregnat en hel dag) än mitt regntäcke från ett betydligt dyrare märke..

Jag tycker Börjes är ok ibland! Tycker att deras lädergrejor är som papper (min kompis har ett träns därifrån), och ja, allmänt ganska okej.. men jag föredrar att inte handla där iallafall...

Dollar

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
937
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 392
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka