• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Melinan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 795
M

Melinan

Är det någon som har beställt allround sadeln för ca 1000:- från börjes?
Är den bra?

Sv: Börjes

Men det säger väl sig självt att en sadel för 1000 kr inte är bra.
Köp en beg syntetsadel om du vill ha en billig sadel.

Jag vet en häst som har den sadeln. Han lider väl inte av den (vad jag vet), men den är hemsk att rida i enligt mig. Man får inget som helst stöd av sadeln och det gillar inte jag i alla fall...

På en bra sadel så kostar lädret minst 6000,- BARA lädret alltså. Minus bom och arbete. Då kan du säkert räkna ut vad du får för 1000,- :crazy:

En ponny i mitt stall har den, den är inte alls så dålig! Men kanske för snobbar, bortskämda ungar och märkesnördar är den helt värdelös.

Lozzan skrev:
En ponny i mitt stall har den, den är inte alls så dålig! Men kanske för snobbar, bortskämda ungar och märkesnördar är den helt värdelös.

Äh, det har väl inte med "social status" om man tkr en sadel är dålig eller ej? :confused:
Sunt förnuft, snarare!
Självklart finns det väl fall (oj, så få?) där sadeln ligger bra, men njae..

Jag har den sadeln. Och den är en av dom få sadlar som ligger riktigt bra på min häst! Min kompis har en likadan som hon har haft i ca 10 år nu. Fortfarande fräch och fin.

En inhyrd ponny i stallet har en sån. De fick med den vid köpet förra sommaren. Två barn rider i den och deras diverse kompisar. Barnens mamma rider i den varannan vecka. Den har plastigt läder men ligger bra på ponnyn och alla ryttarna tycker om den. Tror den är ok även om det inte är en lyxsadel. De trivs med den i alla fall. De rider både hoppning och dressyrlektioner i den. (Jag har aldrig suttit i den själv så jag har ingen aning om vad jag skulle tycka om den.)

Lozzan skrev:
Men kanske för snobbar, bortskämda ungar och märkesnördar är den helt värdelös.

Det är inte det det handlar om.
Man kan bara tänka sig hur en sådan sadel är uppbyggd :crazy:
Jag skulle inte ens tänka tanken att lägga en sådan sadel på min egen häst.

Immer

om det är en sån som sadelutprovaren tycker att du ska ha så köp den, om inte - köp en annan som rekommenderas
dvs: ta ut en sadelprovare så får du proffesionell hjälp att välja rätt sadel till dig och din häst

Den är inte bra. Den är vek i bommen och breddar sig minst en storlek på ett halvår, inte särksilt fin i stoppningen heller och fruktansvärd att sitta i, obekväm, hal och ger NOLL stöd...

Problemet är nog kvaliten på den. har haft en sådan sadel och det slutade inte så bra. Om du vill ha en sådan så bör du åka till shopen och kolla igenom sadelan noga. Att stoppningen är lika i bossorna och att bossorna är lika stora. Ofta är de slarvigt sydda. Ta med någon som verkligen kan sadlar.
Annars är nog det bästa om du kan hitta en begangnad märkessadel. det måste ju inte vara en ny för massor av pengar.

Lozzan skrev:

Nej, det har inget med social status att göra, sadeln är riktigt skräp och kan vara farlig att rida i för att den är så dåligt byggd. Inte särskilt bra för hästen heller i längden bl.a för att kanalen smalnar av baktill och att stoppningen snabbt blir hård och ojämn.

Den är oskön att rida i och lädret är hårt på alla dom sadlarna jag har ridit i.

Köpte en för 15 år sedan med vid bom. Red i den då och då under 2 år. Vet inte om jag hade tur eller om de har blivit sämre med åren. Jag red med en som har jobbat som sadelutprovare i många år och han trodde han såg i syne när den låg på hästen.

Den första "skräp" sadeln som han sett som låg bra på hästen. Men inte var resten någon höjdare. Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa en. De blir dyra sadlar i längden (ev veterinärkostander). Då jag var yngre (och inte visste bättre ;) ) så tyckte jag sadeln var bra ända tills jag fick testa att rida i bra sadlar. Då insåg jag verkligen vilket skräp jag hade och sedan dess har sadeln legat orörd i ett skåp.

Är man som mig en fattig sjukpensionär så rekomenderar jag att rida barbacka (om man vill med ridgjord och tjockt schabrak) istället. Sedan spara pengar allt eftersom och kann köpa en bra begagnad sadel istället. Det går att göra fynd i annonser och det är inte så dyrt att få sadeln omstoppad

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
668
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka