Börjesträns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Love_Maya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 934
L

Love_Maya

Hej!

Hur ska man göra med ett rätt stelt Börjesträns + Hööksträns? Det hjälper inte att smörja med tvål &/eller olja.. Hur gör jag? :P

Sv: Börjesträns

raaderratt

Senast ändrad av en moderator:

Love_Maya skrev:
Hej!

Hur ska man göra med ett rätt stelt Börjesträns + Hööksträns? Det hjälper inte att smörja med tvål &/eller olja.. Hur gör jag? :P

Jag brukar lägga nya träns i en spann och hälla i ekololja, en hel flaska ,går ju att hälla tillbaka sedan, över natten, då blir de toppenbra.
Har du testat det?:banana:

Ta läder fett och smörj in ordentligt, tränset suger upp det den behöver och sedan nsäta dag äre bara o torka bort resten, funkade kanon för en träns som var som en pinne.. :)

mitt träns är fortfarande hårt :(
nästa gång köper jag träns där jag får känna på grejerna, vad det är för kvalitet!

Mina "billiga lädersaker" smörjer jag till en början varje dag med....*namnet.., en brun burk som luktar typ honung? nån som vet vad jag menar?*
OCH att jag använder dom så ofta som möjligt, helst varje dag.

Du kan prova med co-cao-line, det är jättebra. Jag har samma problem med ett kandarträns som jag köpte från Börjes. Jag lät det ligga i olja över natten vilket inte gjorde ngn som helst nytta, det var fortfarande kladdigt efter en månad... Jag antar att man får det man betalar för... Så jag har gett upp och använder det bara. Det går så länge det går.
Till Börjes försvar ska jag säga att en kompis köpte ett träns därifrån som var jättemjukt och fint.

Magnum! Kan det vara Effax du menar?

Tycker Effax är klart bäst av de jag testat. Lägg på hur mkt som helst och när det dragit några timmar börja mjuka upp det försiktigt genom att böja lädret fram och tillbaka. Ta det dock väldigt försiktigt men det brukar göra susen.

Okej, ska prova med lite olika saker & så. Ska först försöka med att smörja upp det ORDENTLIGT en gång & om inte det funkar får jag väl försöka med att lägga det i vatten (olja eller nåt i).

Kram ! Tack för alla bra tips!

Jag har ett par billiga Börjesträns som typ slit-och-släng. Oljar in de när de är nya ett par gånger. Rejält med olja och låter det hänga på tork, men dränker det inte (simma i olja)! Då blir lädret typ chockat och helt konstigt. Bättre att stryka på olja efter hand som det sugs in, så märker man när det inte behövs mer. I början liksom försvinner oljan bara.
Gjorde så med några veckors mellanrum och sen har jag skött de tränsen som mina andra (lädertvål o balsam regelbundet) och de har hållit sig förvånandsvärt mjuka och fina. Med tanke på att de kostade ungefär 1/10 av vad ett av mina andra träns kostade så är skillnaden pinsamt liten. Naturligtvis är det en stor skillnad, men inte alls så stor som man tycker att det borde vara på ett träns för 100 kr och ett för 1000 kr. Bra betyg för det billiga tränset eller dåligt för det dyra kan man diskutera, jag är klart nöjd med Börjestränsen med tanke på priset. Att vissa gnäller över att det är dålig kvalite är sanslöst, förväntar man sig engelskt kvalitetsläder med den prislappen?

Jag rengör med lädertvål och vatten. Sen rejält med olivolja!

Sådana billiga träns brukar jag misshandla genom att lägga i en glassbytta med ekololja över natten. Det brukar göra dem mjukare, sedan kanske inte sömmarna håller lika länge, men mitt gamsla hubertusträns är ekololjat i 10 år så det oljar jag fortfarande. Nya lite dyrare träns är jag däremot räddare om...

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
196
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 208
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka