Sv: Börjesträns
Jag har ett par billiga Börjesträns som typ slit-och-släng. Oljar in de när de är nya ett par gånger. Rejält med olja och låter det hänga på tork, men dränker det inte (simma i olja)! Då blir lädret typ chockat och helt konstigt. Bättre att stryka på olja efter hand som det sugs in, så märker man när det inte behövs mer. I början liksom försvinner oljan bara.
Gjorde så med några veckors mellanrum och sen har jag skött de tränsen som mina andra (lädertvål o balsam regelbundet) och de har hållit sig förvånandsvärt mjuka och fina. Med tanke på att de kostade ungefär 1/10 av vad ett av mina andra träns kostade så är skillnaden pinsamt liten. Naturligtvis är det en stor skillnad, men inte alls så stor som man tycker att det borde vara på ett träns för 100 kr och ett för 1000 kr. Bra betyg för det billiga tränset eller dåligt för det dyra kan man diskutera, jag är klart nöjd med Börjestränsen med tanke på priset. Att vissa gnäller över att det är dålig kvalite är sanslöst, förväntar man sig engelskt kvalitetsläder med den prislappen?