Borsta tänderna

Sv: Borsta tänderna

Igår och idag gick det bättre.
Men det blir ju bara korta korta borstningar

Det är väl inte så hysteriskt noga nu i början? Innan dom permanenta tänderna kommer menar jag :). I denna ålder är det väl mera för att få in rutinerna man borstar. Vissa kvällar blir det bara en kort borstning och ibland har vi hoppat över den helt om ungen är grinig och dödstrött (dumt att göra tandborstningen till en laddad konflikt). Hållit fast och tvångborstat har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Vi använder flera tandborstar, leker med dom, borstar på varandra o.s.v. Ibland funkar det, ibland inte :) (hon är 20 månader)

Nej det är inte jättenoga och vi hoppar också över ibland om han är jättetrött och sådär. Dumt och skapa strider i onödan.

Vi har också kört på den "mildare" varianten. Ibland borstar han våra tänder och vi hans tänder, ibland borstar han sina tänder först och sen tar vi efteråt och ibland tvärtom. När han var lite mer än 2 år så skulle jag till tandläkaren, jag sa att min tand var sönder och att den skulle bli lagad. Detta pratar han ofta om, att man måste borsta ordentligt annars går tänderna sönder.

Maja blev också kinkig med tandborstningen när fler tänder började komma.
Gjorde lika dant som din son. Men jag har börjat borta mina tänder samtidigt, då tycker hon det är jätteskoj att borsta tänderna helt plötsligt, gapar och säger 'aaaah', då och då kommer tungan i vägen men så gapar hon fint och låter mig borsta, så får hon borsta och greja själv med tandborsten också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 196
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 389
Senast: Tiger tok
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
864
Senast: tott
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka