Bortskämd kattunge?!

Z

Zamba

Har ett problem med min tolv veckor gamla kattunge. Har haft henne i en två veckor nu, utan problem förutom en sak: Maten.

När hon kom till mig hade hon bara ätit vanlig husmanskost (efter avvänjningen såklart) såsom kyckling, köttfärs, leverpastej, fisk osv. Jag vill själv inte laborera med hemlagad mat, då det väl krävs en hel del kunskaper och även tillskott av olika slag för att det ska bli bra foder för kattungen att växa upp på? Har nu försökt vänja in henne vid torrfoder och det går väl sådär. Några kulor knaprar hon på men är inte alltför förtjust, så att få i henne 50-60 gram om dagen är bara att glömma. Hon äter dessutom bara torrfodret om det blandas med "godare" husmanskost, annars ställer hon sig och krafsar bredvid fodret (precis som hon gör när hon går på toaletten).:confused:

Under en helg provade jag att bara erbjuda torrfodret, hon åt lite mer än vanligt, inte tillräckligt, och hann bli lite tunnare över magen efter helgens slut. Jag vill ju inte "svälta ut henne" då växtperioden ju är så viktig (även om jag vet att denna metod rekommenderas för hundar bland annat), men inser också att detta kan vara för kort tid att se resultat på.

Just nu smular jag torrfodret och mosar ned det noga i tex. fisk och köttfärs. Men hon får fortfarande inte i sig det hon ska äta om dagen (på sin höjd kanske 25-30g/dag).

Så, har ni några tips/erfarenheter? Ska jag bara vara hård och erbjuda torrfodret, men samtidigt tillåta att hon går ned i vikt under den tiden? Eller är det som många jag pratat med säger, att hon fortfarande är för liten att äta torrfoder (fast vad ska hon då växa upp på? Köttfärs?!:crazy: ).

/Z
 
Sv: Bortskämd kattunge?!

Om jag har förstått det rätt så är nästan det svåraste med BARF att få katterna att äta det, så tacka och ta emot och ge henne "riktig" mat, tror det är Sol här på forumet som är grym på sånt. Kontakta henne så kan hon nog hjälpa dig.

Annars är det bättre att du ger burkmat än torrfoder, torrfoder innehåller för mycket spannmål och för lite vatten.
 
Sv: Bortskämd kattunge?!

Hm, tacka och ta emot - jag vet inte det ;). Bekvämt med torrfoder, jag är ju så orolig att hon inte ska få i sig alla viktiga näringsämnen även om jag lagar till maten själv enligt BARF. Fast å andra sidan har jag ju inga erfarenheter av BARF heller, då jag aldrig använt mig av det själv.

Måste erkänna att jag allra helst vill använda mig av färdigfoder, men går det inte att lösa på andra sätt får jag ju lov att ge med mig :smirk:

Burkmat (måste bara säga det) tycker hon inte heller om :crazy: , hon krafsar bredvid skålen precis som om hon satt på kattlådan. "Skitmat" rent utsagt....

Tack för tipset!

/Z
 
Sv: Bortskämd kattunge?!

När de krafsar bredvid maten så är det för att de vill gömma den, kanske för att äta senare. Vår katt gör så när hon får något särskilt gott som hon inte orkar äta upp. Så jag tror inte det betyder att hon tycker det är "skitmat", snarare att det är väldoftande mat som måste gömmas för andra.
 
Sv: Bortskämd kattunge?!

Ge henne burkmat. Är hon vad vid att äta kött och leverpastej är det inte säkert att hon ens känner igen torrfoder som mat. Det har ju en helt annan konsistens än den mat hon är van (och konsistens har stor betydelse för katter).

Prova att ge MJAUs burkmat istället, blanda gärna i morotspuré till en början så att magen inte lägger av.
 
Sv: Bortskämd kattunge?!

Jo, det låter sant att hon inte känner igen torrfodret som "ätbar mat".

Burkmat (dock ej Mjau) har jag provat men hon ville inte ha det heller. Kanske kan jag blanda burkmaten med det som hon tycker om tex. leverpastej för att få henne att i alla fall smaka på det?

Ang. burkmat förresten: Jag har aldrig hittat burkmat specifikt för kattungar, duger "vuxenmat" lika bra? (känner ju å andra sidan katter som bara blivit uppväxta på vuxenfoder och som blivit "normala" :smirk: ).

/Z
 
Sv: Bortskämd kattunge?!

Det går alldeles utmärkt att blanda i mat hon äter i burkmaten. Vuxenmat går ofta bra att ge kattungar, när det gäller burkmat. Torrfoder är det värre med. MJAUs burkmat vet jag funkar även till kattungar. Övriga vågar jag inte uttala mig om.
 
Sv: Bortskämd kattunge?!

Då ska jag prova! Tack för alla svar,

/Z
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 036
Senast: Bison
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 004
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 830
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp