Bukefalos 30 år!

Någon gång hade jag ett tillägg typ "Facebook unfriend" så jag kunde se vem som tog bort mig 😅 men nu är det nog jag som rensar med jämna mellanrum, är inte så intresserad av att ha mer än mina närmaste som vänner.

Oj jag har ingen aning om hur många vänner jag har på fb och jag har ingen aning om ifall någon tar bort mig. För mig känns det om om det skulle skada mig att ha den kollen och alla frågor som skulle uppstå om vad jag gjort för fel osv. Nej jag är bättre lyckligt ovetandes om det hela och tänker att om någon inte vill ha mig i sitt flöde så slipper jag gärna att vara där.

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med att "rensa" bland fb-vänner. Om man inte märker av någon, varför spelar det då roll huruvida de är vänner eller inte? Om någon spammar med ointressanta inlägg som tar över flödet förstår jag såklart, men som det är nu så består ju flödet mest av reklam, gruppinlägg och liknande oavsett så...

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med att "rensa" bland fb-vänner. Om man inte märker av någon, varför spelar det då roll huruvida de är vänner eller inte? Om någon spammar med ointressanta inlägg som tar över flödet förstår jag såklart, men som det är nu så består ju flödet mest av reklam, gruppinlägg och liknande oavsett så...
Nej, jag rensar aldrig heller. Jag har haft mina 100-någonting-vänner i åratals nu.

Jag har tydligen 450 vänner. Jag testade nu att scrolla i nyhetsflödet. Inlägg nr 29(!) var ett inlägg från en vän. Allt innan det var reklam och "sådant jag kanske gillar" samt något enstaka inlägg från någon grupp jag är med i.
Jag undrar om folk skriver speciellt mycket på fb längre? Kan ju vara därför man inte ser så många inlägg från vänner kanske? Jag ser mest inlägg från mina grupper, men det också det jag är mest aktiv med :) .

Jag undrar om folk skriver speciellt mycket på fb längre? Kan ju vara därför man inte ser så många inlägg från vänner kanske? Jag ser mest inlägg från mina grupper, men det också det jag är mest aktiv med :) .
Jag misstänker att det hela hänger ihop lite. Inlägg syns inte, då skriver färre, färre skriver så det finns inte lika mycket som kan dyka upp i flödet osv.

Jag rensar heller inte om det inte är en person som verkligen beter sig illa mot just mig. Antalet vänner som jag egentligen inte har någon närmare relation till utan bara gått i skolan med eller jobbat med för länge sen är större än de som jag haft en närmare relation med.

Jag får upp rätt mycket inlägg från vänner men visst är det mycket blandat också, och det gör det ju ännu mer logiskt att ta bort folk i vänlistan som man inte är så intresserad av så att det blir mindre "klutter" i flödet så att säga. Det finns ju ingen mening med att ha folk där som man inte är interaktiv med eller som skriver saker man vill läsa?
En del har jag visserligen bara med för att jag vill kunna nå dem på messenger också, som vissa arbetskamrater. Om de eller jag byter jobb tar jag bort dem. :)

Jag rensar för jag tänker det är större chans att få upp inlägg från de jag faktiskt vill se om det finns färre att välja på.

Sedan tittar jag nästan aldrig i det flöde man först får upp utan väljer det som heter "flöde" för att kunna se i tidsordning. Där kan man också välja att bara se vänner eller grupper. Är så klart lite reklam också men tycker det stör mindre när övriga inlägg är sådana är intresserad av.

Jag rensar för jag tänker det är större chans att få upp inlägg från de jag faktiskt vill se om det finns färre att välja på.

Sedan tittar jag nästan aldrig i det flöde man först får upp utan väljer det som heter "flöde" för att kunna se i tidsordning. Där kan man också välja att bara se vänner eller grupper. Är så klart lite reklam också men tycker det stör mindre när övriga inlägg är sådana är intresserad av.
Exakt så gör jag också. Det som kommer upp först är i alla fall för mig bara reklam och grupper som jag inte ens är med i… Man kan sortera fram bara vänner också om man vill slippa allt annat.

Rensar alla sociala medier då och då. Har kvar folk där jag känner ett utbyte, eller vi använder plattformen för kontakt. Har många har primärt skriver med på messenger som exempel. Gamla kollegor, klasskompisar och folk jag studerat med ser jag generellt ingen vits med att ha kvar, särskilt om man aldrig har kontakt annars. Varför ska Magnus jag gick i samma klass som -95 se vad jag gör på semestern liksom?

Rensar alla sociala medier då och då. Har kvar folk där jag känner ett utbyte, eller vi använder plattformen för kontakt. Har många har primärt skriver med på messenger som exempel. Gamla kollegor, klasskompisar och folk jag studerat med ser jag generellt ingen vits med att ha kvar, särskilt om man aldrig har kontakt annars. Varför ska Magnus jag gick i samma klass som -95 se vad jag gör på semestern liksom?
Kanske är det som är grejen, jag lägger aldrig ut något på sociala medier som inte lika gärna skulle kunna stå på en löpsedel. Inga hemligheter, inget "spännande" så, inget överdrivet personligt heller för den delen. Mest om hundarna, lite "oviktigt" om annat eller sådant som jag faktiskt tycker är bra om alla läser. Privata saker diskuterar jag direkt med vänner istället.

Kanske är det som är grejen, jag lägger aldrig ut något på sociala medier som inte lika gärna skulle kunna stå på en löpsedel. Inga hemligheter, inget "spännande" så, inget överdrivet personligt heller för den delen. Mest om hundarna, lite "oviktigt" om annat eller sådant som jag faktiskt tycker är bra om alla läser. Privata saker diskuterar jag direkt med vänner istället.
Jag lägger inte heller ut något spännande och min profil är offentlig oavsett så vem som helst kan kika in om de vill, därmed blir det ännu mer onödigt att ha folk med på vänlistan. :D Det är bara mitt flöde som påverkas av antalet på listan.

Jag lägger inte ut något privat heller men varför Magnus ska se det är obegripligt. Har inte offentliga profiler nånstans, jag har en stalker sen 24 år som jag inte vill ska ha koll och en till som jag vill ha avstånd till när det är möjligt.

Jag förstår din känsla men tänker att om du inte vet vem det är kan det lika gärna vara någon som inaktiverat sin egna Facebook.

Jag blev borttagen av en kollega som jag upplevde att jag hade en bra kontakt med. Hon var en sån som ”var vän med alla” och hade många kollegor och gamla kollegor
som vänner. Men så tog hon bort mig, såg det av en slump, och jag kan för mitt liv inte förstå varför. Jag vågade aldrig fråga trots att vi träffades och pratade som vanligt även efter det. Vet ju inte precis, men väldigt många kollegor var då kvar som hennes vänner.
Det känns ju himla märkligt bara. Tänker att hon kanske inte gillade mina (få) inlägg om hästarna eller nått. 🤷🏼‍♀️

Det behöver ju inte vara att man skriver något personligt, är man vänner går det ju även att se vilka som tex tackat ja eller nej till evenemang och eller om man är med i gemensamma grupper. Sånt vill inte jag alltid att personer som jag är "halvnära" ska veta. Inte för att jag misstror en specifik person (då hade vi ju aldrig blivit vänner från början) utan för att varje spridning av information är en kartläggningsmöjlighet som jag vill minimera. Folk som är way off mitt vardagliga nätverk är mindre känsligt att ha som vänner online.

Jag använder numera Facebook nästan enbart för att det är där inbjudningar till större grejer kommer och det finns en del bra grupper. Anledningen till att jag lägger till nya människor där blir alltså för att kunna kolla vilka som ska gå på samma grejer som jag ska. Praktiskt, men inte helt trevligt integritetsmässigt alltid.

Liknande trådar

• Messengergrupp
  • Fejko
  • Dra ner på/sluta med sociala medier
  • Hur hanterar ni andras missnöje?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat