Bota klipprädd häst? Går det?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Amanty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 937
A

Amanty

Om en isis med riktig lurvpäls är rädd för klippmaskinen, ljudet ja helt enkelt får panik om man sätter igång den, vad gör man då?

Hästen har redan satt en rejäl björnpäls och det är tänkt att vi ska hålla igång hela vintern, det hade därför varit toppen om hon blivit klippt. Men hur gå tillväga? Har ni eller har ni haft klipprädda hästar? :confused:

Sv: Bota klipprädd häst? Går det?

Bomull i öronen.

Vänja försiktigt vid ljudet, Dra maskingen mot kroppen avstängd så han vänjer sig vid att det "drar" lite i pälsen.
Låt maskinen ligga påsatt medan du borstar osv.

I värsta fall.. .sedera...
Men det går att vänja om man ger det tid.

Bommul i öronen och sedan en luva på. Det kan funka. Annars så är kanske lugnande den sista utvägen. Börja med att klippa långt från hästens öron, på rumpan kanske och närman er halsen efter ett tag när hästen har vant sig.

Är hästen väldigt rädd och du har provat det mesta hade jag ring Vet så han fick komma ut och ge lugnande till hästen.

Träning, tålamod och tid.
Att ha en egen klippmaskin är en fördel, träna varje dag med den både avstängd och igång.
Massa morötter och beröm.
träna träna träna!
Lycka till!

Träna, beröm och var jättelugn själv.
Är hästen rädd för ljud i största allmänhet, eller är det bara klippmaskinen som är läskig?
Första gången kan det räcka att maskinen är igång, så att den bara hörs men inte är "nära" - eller tvärt om: att den syns och känns men inte hörs.
Nästa steg är att sätta igång klippmaskinen och vara nära, som att säga typ att "Ja, det låter men det är inte värre än att det låter. Ljudet gör inte ont."

Om (eller när) du börjar klippa, börja på bogen. Det är ett "neutralt" ställe, det kittlas i regel inte och det är enkelt att klippa där. Om hästen skulle få panik är du mer skyddad i bognivå än om du står framför/vid magen/rumpan/osv.
Går hästen att bremsa? Det fungerar ju "avtrubbande", och är oftast bättre och behagligare för hästen än att bli drogad.

För övrigt: Min häst är jättesnäll att klippa, men reagerar på ljudet varje gång man sätter på maskinen, alltså även vid pauser för oljning etc under klippningen.

Jag hittade en handsax, dvs icke motordriven, för hästpäls på second hand. Det FINNS alltså. Ser ut som klippmaskinen framtill, men har två regäla skänklar som man använder som på en hand-häcksax. Jag kanske skulle erbjuda mina tjänster med min underbara tingest som jag anar är av det sällsyntare slaget?! Vilken prima affärsidé! ;-) Jag klippte min islänning på bringan å halsen utan att han höjde ett ögonbryn ens... :-P Med lite praktiskt handlag går det att få lika fint som med klippmaskinen, jag tränade upp mig på en liten stund.

Jag har en 12-åring (10 när han kom till mig) som enligt tidigare ägare aldrig har kunnat klippas utan sedering.

Detta funkade på honom:

-Travhuva med tillhörande skumgummitussar i öronen och ställde i boxen med hö.
-Ställde flickvännen (hästens alltså :D) i gången utanför och klippte henne, hon är lugn som en filbunke och couldn't care less om klippmaskinen.
-Efter halva klippningen pillade han själv av sig huvan, fick vara utan.

Först stod han längst in i boxen och fnös åt maskinen, men eftersom Sessan var hur lugn som helst så började han också slappna av och vågade sig fram.

-På med huvan igen och ut med honom i gången.
-Börja lugnt och avspänt, jag föredrar att börja på bogen. Ingen (liten) sparkrisk och inte uppenbart för hästen att kasta sig åt något håll. Dessutom ser de vad man gör och man kan klia betryggande på manken.
-Inte göra någon stor grej av det. Nynna lite, klappa, klia, smeka.
-Pausa ofta och berömma.

Jag undviker att starta maskinen när jag står brevis hästarna, gäller även de lugna. Står gärna framför, någon meter ifrån.

Nu, tredje året jag klipper, hade han nästan kunnat stå lös. Lite för ouppfostrad för att stå kvar bara! :D

bomull i öronen och bremsa? ;)

vissa hästar går inte att vänja samma hur mkt man försöker. så har du testat allt redan är det sedering eller en mindre och tystare maskin som finns kvar.

jag har försökt allt med min, fått se andra lugna hästar bli klippt, vänja långsamt vid ljudet, ge mat, bomull i öronen ++++. funkar inte alls, han blir tvärtom bara räddare. funderar dock på att köpa någon liten och tyst maskin, det kanske skulle funka att vänja honom vid.

min som egentligen inte är rädd bara misstänksam o liksom bestämt sig för att det inte är nåt roligt han vill vara med om så brukar jag sätta bomull i öronen och om han blir rejält jobbig brukar jag bremsa.

Dock har han förstått va bremsen e så bara jag visar den så står han numer :p

vissa hästar går inte att vänja samma hur mkt man försöker. så har du testat allt redan är det sedering eller en mindre och tystare maskin som finns kvar.

jag har försökt allt med min, fått se andra lugna hästar bli klippt, vänja långsamt vid ljudet, ge mat, bomull i öronen ++++. funkar inte alls, han blir tvärtom bara räddare. funderar dock på att köpa någon liten och tyst maskin, det kanske skulle funka att vänja honom vid.

Hur ofta tränar du honom med maskinen? Har hästen inte varit med om något otäckt innan i samband med klippning så tror jag det går att vänja alla, på samma sätt som det går att få de flesta hästar att gå lugnt och sansat in i transporten.
Ibland har man ju inte alltid tålamodet att hålla på med en "hopplös häst", men jag tror absolut inte man ska ge sig.
Som jag sa tidigare i tråden, börja med att bara sätta på maskinen brevid hästen, 1 gång om dagen. Det måste få ta tid om det ska bli rätt och min erfarenhet är att när de väl vant sig så blir det inte så mycket konstigare än att bli borstad.

Om en isis med riktig lurvpäls är rädd för klippmaskinen, ljudet ja helt enkelt får panik om man sätter igång den, vad gör man då?

Hästen har redan satt en rejäl björnpäls och det är tänkt att vi ska hålla igång hela vintern, det hade därför varit toppen om hon blivit klippt. Men hur gå tillväga? Har ni eller har ni haft klipprädda hästar? :confused:

Jag har en likadan häst och köpte då en liten trådlös klippmaskin. Sedan såg jag till att det bara vara jag och pållen i stallet (alltså inget mer folk). Tog det väldigt lugnt. Blandade rykt och maskinen. Lite, lite i taget. Till slut insåg hästen att den inte skulle dö. Förra året klippte jag hästen i flera omgångar, ökade på allt mer. I år kunde jag köra hela klippningen allt i ett (kunde koppla till sladden efter ett tag). Hästen var på helspänn i kanske fem-tio minuter, men sedan slappnade han av. Sänkt huvud och vilande. Var hela tiden väldigt noga med att inte klippa fel och knipa hästen med skären. Nynnade lite för mig själv under tiden, så att jag inte riskerade att hålla andan själv. När hästen spänner sig är det annars lätt att man själv gör det.

Hälsning Maja

Precis som stopek säger så tror jag det är viktigt att man är vääldigt försiktig, då speciellt med en klipprädd häst, så man inte nyper den. Den som klipper bör vara "erfaren klippare".

du, jag höll på jättelänge. hästen blev mer och mer panikslagen för varje gång han hörde klippmaskinen (var inte ens i närheten av honom, att ha den bredvid honom skulle medfört enorm skaderisk för oss båda två!). han tycker det är det hemskaste ljud som finns i hela världen.

det är bara att inse att alla hästar går inte att vänja vid vissa ljud, det är som att tvinga en mkt skotträdd hund att sitta på en skjutbana. det skapar bara mer rädsla.

Två av mina hästar var aldrig klippta innan jag klippte förra hösten, de har inte varit livrädda, men de var givetvis skraja för denna nya upplevelse. Jag tror på att vänja stegvis och inte att sedera, binda kort o göra allt på en gång. Jag började med att ha maskinen igång, liggande på golvet i andra änden av stallet o borstade hästen som vanligt lös i stallgången. Pysslade o grejade. Flyttade stegvis maskningen närmare. De fick nosa o lukta, jag strök dem med maskinen avstängd. Vi tränade på det här med sladden, att den inte var farlig. När det väl blev dags att klippa gav jag kraftfoder samtidigt o började på bogen, som är hästens "kompis-zon" (där de möter varann, kliar varann etc.).

Ingen press, ingen stress o massa tålamod. Träna träna träna. Viktigt är att den som klipper behåller lugnet, så hästen känner det.

Nuförtiden klipps de utan att bry sig, de får en tuss hö (eftersom jag inte binder upp) o så kör vi. O min maskin väsnas rejält! Jag måste ha hörselskydd...

du, jag höll på jättelänge. hästen blev mer och mer panikslagen för varje gång han hörde klippmaskinen (var inte ens i närheten av honom, att ha den bredvid honom skulle medfört enorm skaderisk för oss båda två!). han tycker det är det hemskaste ljud som finns i hela världen.

det är bara att inse att alla hästar går inte att vänja vid vissa ljud, det är som att tvinga en mkt skotträdd hund att sitta på en skjutbana. det skapar bara mer rädsla.

Samma med min , han är rädd för de flesta maskinljud typ borrmaskin o klippmaskin. Större saker som traktorer och vägmaskiner är ingen fara.
Jag försökte en gång med klippmasin på 3 meters håll, det slutade med att han drog ner ett gäng brandsläckare. Och han är normalt ingen rädd häst, tvärtom.
Så jag har sagt att så länge han klarar av att gå oklippt och är pigg så får det vara.

Den hästen som jag berättade om i tråden tidigare kommer aldrig att gå att klippa med en vanlig klippmaskin. Den låter alldeles för mycket och sladden skrämmer skiten ur honom. Första gången vi försökte så for han iväg som en kanonkula. Jag lyckades komma ur vägen och hästen höll nästan på att halka omkull i gången. Då hade jag ingen klippmaskin själv. Så det var bara till att ta ut veterinären och plegga. T.o.m. då var vi tvugna att fylla öronen med bomull och han kämpade ändå emot.

En liten trådlös har mycket mjukare ljud och när ingen tråd far runt som en orm, så är det också lättare. Det gick alltså med denna hysteriska häst att få honom lugn.

Jag la avstängd klippmaskin på honom. Stod med den bredvid och hade den på lite. Vänjde långsamt och satte sedan på den när den låg intill honom och lät honom bara höra ljudet och känna vibrationerna. Gjorde steg för steg. Och året efter gick det att klippa hästen i en enda omgång.

Om jag däremot aldrig ens kommit i närheten av hästen med maskinen, inte tvingat honom att ha den mot sin hud i påsatt läge så småningom hade han givetvis fortsatt vara hysterisk. Hästen har dessutom ett handikapp och ser dåligt på sitt ena öga bakåt. Den är också svårare att klippa. Men givetvis måste man stå så att det finns flyktväg för hästen, som inte är på en, och dra tillbaka sina tår och vara beredd att ta sig ur vägen om hästen skulle bli hysterisk. I början var jag nöjd bara han stod still i några sekunder med maskinen mot kroppen avstängd. Stod still med maskinen på i några sekunder osv.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Min häst gillar inte ljudet av klippmaskinen, jag sätter bomull i öronen på henne och en luva över.
Halsen är det område hon gillar minst, så där klipper jag med en liten, tyst batteridriven klippare. Resten går bra, fast hon blir lite otålig i slutet.
Det värsta med att klippa är att det är så tungt att hålla klippmaskinen!:o

Om hästen verkligen är rädd för ljudet trots försök/träning får man ge den lugnande helt enkelt..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 673
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 717
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur