Bota klipprädd häst? Går det?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Amanty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 937
Sv: Bota klipprädd häst? Går det?

ja, precis som jag skrev så är ju ett alternativ en mindre och tystare maskin. :) ska nog göra ett försök med det i år och se om han kan klara av det, annars får han fortsätta vara oklippt. har ju gått bra i flera år nu så. tycker inte om att droga djur i tid och otid för saker som inte är helt nödvändigt. och det är inte klippningen...

är lite lustigt det där med rädslor, den av mina hästar som är klart mesigast med allt annat är stencool med klippmaskinen, behövs inte ens tussor i öronen. tror inte ens han har varit klippt så himla ofta. så det är väldigt olika vad dom reagerar på.

Håller med om det där med rädslor.
Undrar hur de tänker ibland...
Min häst var mer rädd för att ha tussar i öronen än klippmaskinen när hon var liten :angel:
Hon klipps utan tussar - och utan problem. :D

Däremot tycker om hon om bremsen, konstigt nog. Jag tror hon gillar effekten... Flummig hippiehäst kanske? :D

*kl*

Väcker liv i denna tråden igen, efter att ha läst trådarna när den var aktuell och tänkte att nu skall jag klippa min "för allt nytt livrädda" häst.

Han har aldrig varit klippt förut för han har aldrig satt ngn päls att tala om tidigare, men iår ser han konstigt nog ut som en björn..:crazy: och blir svettig under uppvärmningen redan.

Sagt och gjort gick och köpte en liten maskin som knappt hörs alls och har under en veckas tid använt den på honom avstängd och det har gått bättre för varje dag. Sedan har jag haft maskinen på liggandes på marken medans jag borstat och idag var han helt cool och jag tänkte att -nu klipper jag.

Jag klippte och klippte, det gick jättebra hela bogen och halva halsen.. helt plötsligt bestämde han sig för att -NEEEJ nu vill jag inte vara med mer!!!
Vet inte vad som hände men kanske petade (nuddade) till honom lite med bladet :grin:

Så nu står jag med en häst som är klippt på ena sidan halsen och bogen:( och hästen har tefatsögon och blåser som en galning när jag tar maskinen i handen.

Någon som har några tips om hur jag skall få klippt resten av hästen?
*desperat*

Jag bad min veterinär skriva ut Plegisil i tablettform. Det funkade super på min vanligtvis skräckslagna häst. Jag var dock väldigt noga med att det var lugnt i stallet när han åt Plegisilet och så fixk han stå i boxen i lugn och ro ett tag. Stoppade i bomull i öronen och bad en kompis hålla en handduk över ögat på den sidan jag klippte. Han stod som ett ljus och jag kunde klippa hela hästen:)
Helt fantastiskt. Han var inte drogade och släpade fötterna efter sig, mer cool och orkade liksom inte bry sig.

För min livrädda isis hjälpte det med bomull i örona och lång invänjning av ljudet. För mig hjälpte det med envis och positivt inställd medhjälpare - hade jag varit själv hade jag struntat i det!;)

Men vi började med att klippmasklinen var igång medan han åt mat, sen drog jag fingrarna genom pälsen samtidigt. När maskinen kom närmare blev han räddare, men med lugn och tålamod och tid, några kilo morötter och massa klappar och envishet så gick det iallafall till slut utan sedering. Vi klippte dock bara halsen men jag tycker att det har räckt bra!:laugh:

Du kan ha nypt honom. Håll till i boxen o se till att du inte vinklar skäret mot huden. Klipp hellre på säkerhet, så får du en klippbar häst. Börja längre bak. Just gränsen hals- bog kan vara lite knivig.:grin:

Jo, jag tror jag nöp till honom lite..:crazy: Hade bara tänkt klippa halva hästen annars är ju rumpan lättast!

Idag kom veterinären och skulle vaccinera och såg hur min häst såg ut, (ingen vacker syn) så hon gav honom lungande och nu är han jättefin!!

Det blir nog lungande för hans del i fortsättningen:(

Båda mina (hopphästar) blir panikslagna när man ska försöka klippa dom. Jag löser det så att vet får komma ut och ge lugnande + att jag stoppar bomull i öronen på dom som "kompliment" till det lugnande. Det blir bäst så och skaderisken är eliminerad.

Klipp tränings tips:
Trädlös är bäst som andra sagt tidigare. Börja ha den på i stallet medans du pysslar som vanligt, när hästen inte ryr sig om det ljudet stoppa den i din ficka när du håller på med hästen. Detta görs varje dag under så lång tid du ser att det behövs, sedan håller du maskinen på hästen medans du borstar eller dyligt.(Ja detta kan ta tid). När det sedan är dax att klippa (försöka:D) se till att hästen är ny badad men torr, detta för bästa resultat, ej randig häst + att makinen går inte lika varm och risken för att nypa minskar. Kolla bladen med jämna mellan rum så den inte blir för varmt, håll den exempelvis mot din kind.
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 319
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 672
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 717
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter