Bota min morgonpigga hund.

Happimess

Trådstartare
Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att kl 5 är en bra tid att väcka oss varje morgon, när vi vanligtvis går upp halv åtta. Det är som om hon har ett inbyggt solur och bara måste upp så fort det blir ljust ute. Hon behöver inte gå ut, men hon är hungrig, och studsar ut till matskålen och tittar uppfodrande. Vi försöker ignorera henne, och då kanske hon ger sig i max en timma, men sedan sätter stora gnällinfernalen in och det går inte att ignorera särskilt länge.

Vi har försökt att:
- Hänga upp ännu mörkare mörkläggningsgardiner.
- Ge henne tillgång till större delar av bostaden nattetid (det har hängt kvar sen valptiden att hon sover "inlåst" med oss, vilket hon aldrig protesterat mot. Och hon lämnar inte sovrummet även nu när hon kan gå ut därifrån).
- Flytta sista måltiden från 19 till 22 (hon får bara morgon och kvällsmat)
- Gå längre kvällspromenader.
- Ignorera (vilket i viss mån hjälper just där och då, men vakna är vi ju redan).
- Avmaska (långtsökt, men om hennes ökade hunger hade med det att göra).

Hon behöver inte gå ut, för så fort hon fått mat går hon och lägger sig igen. Tidigast runt 9 börjar hon markera mot dörren.

Jag känner mig som en total nybörjare eftersom inget av det fungerar. Funderar på att ge henne mer "bukfylla" kvällstid eftersom hon vanligtvis äter ganska energitätt foder. Men vad skulle de kunna var? Morot?

Jag behöver min skönhetssömn, hjälp!
 
Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att kl 5 är en bra tid att väcka oss varje morgon, när vi vanligtvis går upp halv åtta. Det är som om hon har ett inbyggt solur och bara måste upp så fort det blir ljust ute. Hon behöver inte gå ut, men hon är hungrig, och studsar ut till matskålen och tittar uppfodrande. Vi försöker ignorera henne, och då kanske hon ger sig i max en timma, men sedan sätter stora gnällinfernalen in och det går inte att ignorera särskilt länge.

Vi har försökt att:
- Hänga upp ännu mörkare mörkläggningsgardiner.
- Ge henne tillgång till större delar av bostaden nattetid (det har hängt kvar sen valptiden att hon sover "inlåst" med oss, vilket hon aldrig protesterat mot. Och hon lämnar inte sovrummet även nu när hon kan gå ut därifrån).
- Flytta sista måltiden från 19 till 22 (hon får bara morgon och kvällsmat)
- Gå längre kvällspromenader.
- Ignorera (vilket i viss mån hjälper just där och då, men vakna är vi ju redan).
- Avmaska (långtsökt, men om hennes ökade hunger hade med det att göra).

Hon behöver inte gå ut, för så fort hon fått mat går hon och lägger sig igen. Tidigast runt 9 börjar hon markera mot dörren.

Jag känner mig som en total nybörjare eftersom inget av det fungerar. Funderar på att ge henne mer "bukfylla" kvällstid eftersom hon vanligtvis äter ganska energitätt foder. Men vad skulle de kunna var? Morot?

Jag behöver min skönhetssömn, hjälp!

Kanske ni skulle ge även frukosten senare? Fast det lär väl inte hjälpa de första dagarna 😅. Tänker att om det inte blir mat direkt på morgonen är det kanske inte lika viktigt att gå upp tidigt.
 
Jag skulle bestämma mig för en tid som är okej att gå upp, kanske 7.30, och utrusta mig med öronproppar och tålamod. Om hon aldrig, verkligen aldrig får någon respons före 7.30 så borde beteendet upphöra.

Vad händer om ni stänger ute henne från sovrummet om hon gnäller? Dvs visst, hon får gnälla och klaga, men då får hon göra det nån annan stans och inte nära er.

Har hon ett befäst "gå och lägg dig"-kommando? Dvs ett kommando som betyder "du är ute och cyklar, inget kul kommer hända på ett bra tag, så lägg dig ner var du vill och chilla tills jag säger nåt annat".
 
Jag skulle också som @Takire är inne på ge frukost lite senare, kanske en halvtimma-en timma efter ni gått upp, för att minska hetsen mot frukosten så fort hon slår upp sina små ögon. Eftersom ni ger kvällsmålet så sent (kl 22) så är det orimligt att hon håller på att svälta ihjäl kl 8.30, även om hon kanske tror det.
 
Jag skulle också som @Takire är inne på ge frukost lite senare, kanske en halvtimma-en timma efter ni gått upp, för att minska hetsen mot frukosten så fort hon slår upp sina små ögon. Eftersom ni ger kvällsmålet så sent (kl 22) så är det orimligt att hon håller på att svälta ihjäl kl 8.30, även om hon kanske tror det.
Inte nog med det, hon tror ju att hon håller på att svälta kl 05 :angel:
 
Jag skulle bestämma mig för en tid som är okej att gå upp, kanske 7.30, och utrusta mig med öronproppar och tålamod. Om hon aldrig, verkligen aldrig får någon respons före 7.30 så borde beteendet upphöra.

Vad händer om ni stänger ute henne från sovrummet om hon gnäller? Dvs visst, hon får gnälla och klaga, men då får hon göra det nån annan stans och inte nära er.

Har hon ett befäst "gå och lägg dig"-kommando? Dvs ett kommando som betyder "du är ute och cyklar, inget kul kommer hända på ett bra tag, så lägg dig ner var du vill och chilla tills jag säger nåt annat".
Det är nog det som gäller, som du skriver om att ignorera. Vi får försöka uthärda, för det är fasen inte lätt när vi vet att hon går och lägger sig igen så fort hon fått mat.
"Gå och lägg dig" är visserligen inte så befäst, även om vi jobbar på det, men vi har ett ganska väl inövat "slut" (nu är det roliga slut, chilla) - kommando som jag kanske kan använda/modifiera. Bra tänkt.
 
Kanske ni skulle ge även frukosten senare? Fast det lär väl inte hjälpa de första dagarna 😅. Tänker att om det inte blir mat direkt på morgonen är det kanske inte lika viktigt att gå upp tidigt.
Precis så hade vi innan. Regeln var att hon aldrig fick mat innan husse gick till jobbet, vilket var minst en halvtimma efter uppstigning. Men sen vände hon ju på en femöring vad gäller morgonrutinerna och då har det varit svårt att bibehålla det tänket.

Igår gnällde hon nonstop i över en timma, trots att vi sov räv hela tiden och inte interagerade med henne en enda sekund. Envis är hon, rackaren...
 
Det är väldig skillnad på när hundarna är med min far och med mig. Min far vet hundarna att de kan få igång och börja ge mat, så de kan bli riktigt jäkla jobbiga redan vid 6 på morgonen; för de vet att det kan ge utdelning.

Med mig så kan jag vakna, kolla mejl i sängen, gå på toa och ligga och dra mig till 10 om jag så vill utan att hundarna så mycket som lyfter ett öra. De vet dock exakt när jag börjar röra mig för att påbörja dagen, jäklar blir det livat :rofl:
 
Det är nog det som gäller, som du skriver om att ignorera. Vi får försöka uthärda, för det är fasen inte lätt när vi vet att hon går och lägger sig igen så fort hon fått mat.
"Gå och lägg dig" är visserligen inte så befäst, även om vi jobbar på det, men vi har ett ganska väl inövat "slut" (nu är det roliga slut, chilla) - kommando som jag kanske kan använda/modifiera. Bra tänkt.

Nej, hon har tränat er väl där. :D

"Gå och lägg dig" är för mig ett ganska viktigt och användbart kommando som jag använder i vardagen när min hund vill lägga sig i olika aktiviteter eller allmänt stissar runt. Platsen är valbar men aktiviteten att lägga sig är inte valbar och om han inte lägger sig inom ett par sekunder så pekar jag på en plats och så ska han lägga sig där. Sen ska han bli där utan fler kommandon. I början kanske du får belöna läggandet och kanske även belöna att hon ligger kvar då och då, men den träningen behöver ju ske andra tider på dygnet, inte på morgonen i skarpt läge.
 
Funkar det att helt enkelt bara säga till henne? Sambons hund kan också väcka en med svåra hungersplågor tidigt på morgonen men säger man åt henne att gå och lägga sig igen så gör hon det och sover någon timme till iaf. Ibland räcker det med att gå upp och ge henne mat sen kan man gå och lägga sig igen.
 
Precis så hade vi innan. Regeln var att hon aldrig fick mat innan husse gick till jobbet, vilket var minst en halvtimma efter uppstigning. Men sen vände hon ju på en femöring vad gäller morgonrutinerna och då har det varit svårt att bibehålla det tänket.

Igår gnällde hon nonstop i över en timma, trots att vi sov räv hela tiden och inte interagerade med henne en enda sekund. Envis är hon, rackaren...

Tyvärr har hon nog fått lön för mödan att gnälla nån gång och därför fortsätter hon.

Skulle hon gnälla under "gå och lägg dig"-kommando så skulle jag köra ut henne ur sovrummet.

Sen får ni passa er så ni inte går upp mitt under en gnällkavalkad kl 7.30 för då har hon lärt sig att "gnäller jag en timma och är riktigt uthållig så får jag min frukost till slut" :D
 
Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att kl 5 är en bra tid att väcka oss varje morgon, när vi vanligtvis går upp halv åtta. Det är som om hon har ett inbyggt solur och bara måste upp så fort det blir ljust ute. Hon behöver inte gå ut, men hon är hungrig, och studsar ut till matskålen och tittar uppfodrande. Vi försöker ignorera henne, och då kanske hon ger sig i max en timma, men sedan sätter stora gnällinfernalen in och det går inte att ignorera särskilt länge.

Vi har försökt att:
- Hänga upp ännu mörkare mörkläggningsgardiner.
- Ge henne tillgång till större delar av bostaden nattetid (det har hängt kvar sen valptiden att hon sover "inlåst" med oss, vilket hon aldrig protesterat mot. Och hon lämnar inte sovrummet även nu när hon kan gå ut därifrån).
- Flytta sista måltiden från 19 till 22 (hon får bara morgon och kvällsmat)
- Gå längre kvällspromenader.
- Ignorera (vilket i viss mån hjälper just där och då, men vakna är vi ju redan).
- Avmaska (långtsökt, men om hennes ökade hunger hade med det att göra).

Hon behöver inte gå ut, för så fort hon fått mat går hon och lägger sig igen. Tidigast runt 9 börjar hon markera mot dörren.

Jag känner mig som en total nybörjare eftersom inget av det fungerar. Funderar på att ge henne mer "bukfylla" kvällstid eftersom hon vanligtvis äter ganska energitätt foder. Men vad skulle de kunna var? Morot?

Jag behöver min skönhetssömn, hjälp!

Börja jobba skift 🤷‍♀️😂
Vår hund får frukost olika tider varje dag typ. 🙈
Ibland när jag gå upp vid 6, eller när husse går upp vid 8. Eller senare på helgen. Eller jättetidigt om hon säger att hon är jättehungrig och inte ger sig, men då går jag å andra sidan och lägger mig och sover igen.

Världens sämsta tips här! 😂✌️
 
Kanske jättekonstigt tips egentligen, men om hunden vill ha sin frukost och sedan snällt lägger sig och sover tills ni vill kliva upp kanske ni kan testa en foderautomat med timer?
 
Instämmer med övriga att inte ge mat direkt, misstänker starkt att vi hade kunnat vara i exakt samma situation här hemma för mat är ju livet. Skrället har en extremt välkalibrerad mat-och-sovklocka, i alla fall när det handlar om att gå över tiden. Han kan däremot gärna försöka ställa fram den om chans ges (han kan försöka gnälla om middag ifall vi hämtar honom två timmar tidigare än vanligt). Det märks att han blir störd det här tiden på året när dygnet snabbt blir ljusare, han vaknar vid 04 och kan gå ut och gnälla lite. Vårt enda sätt är att vara mer envis än honom så går det över. Jo, och han spydde ofta galla tidigare, så får alltid några torrkulor precis innan läggdags. Tror/vill tro att det ändå gör lite skillnad.
Lider med dig! De där första veckorna efter att han flyttat hem var jag rätt knäckt. Vakna 03.30-05 av en hund som inte ville gå ut men absolut inte heller ville låta oss somna om 😂
 
Jag lider med dig! Min första flattes väckarklocka ringde mellan 04:30 och 5:00 om hon fick bestämma.
Inga foderomläggningar, promenadscheman eller andra kreativa ändringar vi testade under hennes liv kunde rubba hennes övertygelse att morgonstund har guld i mun (bokstavligen, för med hon ville bara ha mat och sen gå och lägga sig igen).

Mina enda råd är:
- Kasta ut hunden ur sovrummet. Det är lättare att ignorera gnäll när källan inte står 5 centimeter från öronen och puttar på en med nosen.
- Ignorera, ignorera och ignorera...till slut gnällde vår 1 minut och la sig sen med en djup suck.
- Lär in gå och lägg dig. Vi körde det även på dagen då damen började hetsa 2-3 timmar innan matdags även dagtid.

Sen fick vi börja om så fort vi bytte boende, hade hundvakt eller några andra rutinändringar. Tur att hunden i övrigt var gudomligt trevlig, för på just den här punkten var hon hemsk!
 
Jag hade börjat ge mat senare som flera är inne på. Precis innan läggdags och lunch/eftermiddag.

Sen hade jag nog blivit lite arg om det inte är så att hunden faktiskt är sjuk (magkatarr) eller liknande :angel: Hade aldrig orkat få sömnen förstörd av att hunden fått för sig att ljus = mat.
 
Gripa är ganska matbesatt. Pga det så har jag inga rutiner kring mat. De får mat 1-2 ggr om dagen. Framförallt sen kväll men absolut inte någon speciell tid.

Sen kan hon absolut hänga med till köket om hon tror att hon ska få något eller vara extra hungrig om hon jobbat hårt fysiskt (då brukar hon också få mat) eller om jag allmänt märker om det är just att hon är extra hungrig. Då kan hon också få mat.

Men skulle inte ge henne bara för att hon fått för sig att hon ska ha någon speciell tid, eller pga att vi gjort något speciellt. Då brukar jag snarare göra tvärtom just för att INTE skapa en rutin eftersom att hon lär sig väldigt fort. Och brukar då säga till henne att gå och lägga sig. För jag orkar absolut inte med en hund som flyger upp så fort jag går till köket.
 
Hur ser rutinerna ut i övrigt?

Min Aysu tycker tex att en perfekt dag betyder att man går upp tidigt, får mat, lägger sig igen och går ut på morgonrastning någon timme senare. Om hon får göra så, då väcker hon mig tidigare och tidigare i hopp om att få mat tidigare och tidigare.

Om jag istället tar ut henne på en rastningsrunda när hon väcker mig, sedan väntar en halvtimme och därefter ger mat, herregud vad länge hon kan sova på morgonen efter det :rofl: Hon vill verkligen inte gå ut på morgonen, så genom att tvinga henne till rastningsrunda innan frukosten så väntar hon med att väcka mig tills hon verkligen är vrålhungrig på riktigt, och hittills har jag nästan alltid vaknat av mig själv innan det.

Med andra ord, om ni provar göra något riktigt tråkigt innan frukosten, då kanske ni får sova lite längre :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
13 933
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
11 990
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 216
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp