Bota min morgonpigga hund.

Jag har nog gjort de flesta misstagen vad gäller fodringstider - när det kommer till avdelningen "stress för mat-tanten".

Nu får de hundmat en gång om dagen, på kvällen. De får en frukostdubbelmacka efter att jag släppt ut dem, men det sätter de tydligen inte i direkt relation till uppstigning.

Nuvarande rutiner är för att minska stressen för hundarna. Och mig. En omgång hundar väckte mig när de tyckte det var dax, och lät sig inte ignoreras. Följaktligen fick jag lära mig att frukost fick bli ett bra tag efter utsläpp, annars tji morgonsömn.

Andra har stressat sönder sig och mig på eftermiddagen efter jobb, alltså har kvällsmaten serverats efter att jag varit hemma ett bra tag. För deras och min skull.

Nu är alla lugna och stillsamma, jag försöker också variera rutinerna lite (kvällsmaten senare eller tidigare, mackan efter första morgonsniffen och direkt vid utsläpp).

Jag hade nog tagit mig ett par morgonpass och under total tystnad gjort något som inte uppskattas, i vårt fall hade det blivit att slänga ut hundarna utan någon frukost. Väcker en matte - åker en ut. Belöningen föll bort.

Kan ni stänga in på annat ställe och igonorera? Stänga dörren och ignorera? Så er respons på hundpip blir ett för hunden icke önskvärt mönster.
 
Våra hundar får "frukost" random tid på förmiddagen just pga masen annars börjar väcka oss i ottan 😖. Aldrig haft det problemet med nån tidigare hund men hon är så snabb på att dra slutsatser att vi måste se till att de aldrig får frukost direkt efter morgonkissen utan det blir när man segat runt ett tag hemma.
 
Hur ser rutinerna ut i övrigt?

Min Aysu tycker tex att en perfekt dag betyder att man går upp tidigt, får mat, lägger sig igen och går ut på morgonrastning någon timme senare. Om hon får göra så, då väcker hon mig tidigare och tidigare i hopp om att få mat tidigare och tidigare.

Om jag istället tar ut henne på en rastningsrunda när hon väcker mig, sedan väntar en halvtimme och därefter ger mat, herregud vad länge hon kan sova på morgonen efter det :rofl: Hon vill verkligen inte gå ut på morgonen, så genom att tvinga henne till rastningsrunda innan frukosten så väntar hon med att väcka mig tills hon verkligen är vrålhungrig på riktigt, och hittills har jag nästan alltid vaknat av mig själv innan det.

Med andra ord, om ni provar göra något riktigt tråkigt innan frukosten, då kanske ni får sova lite längre :)
:rofl: Smart hund.
 
Min förra hund och mormor till nuvarande hade väldigt litet sömnbehov. Hon kunde gärna vakna kl 04 och tycka att man då skulle upp för att hon ville ha sällskap. Det var inte pga hungrig eller ville ut. Det var just för att man skulle umgås med henne.
De sov i min säng och jag kunde vakna av att hon satt 5 cm från mitt ansikte och glodde på mig. Om man råkade visa att man EVENTUELLT var vaken så var cirkusen igång. "Hejhejhejhej! Är du vaken? Gud så kul! Hejhejhej! Det är det bästa som hänt i mitt liv! Hurra du är vaken!". :bump::bump::bump::bump:
Så man fick helt enkelt låtsas sova och om man behövde flytta sig lite fick man göra det som om det var i sömnen.
Henne fick man ibland säga till just att "nu går du och lägger dig" eller "sluta näsvissla/minipipa". Då lade hon sig igen och inte sov, men iaf väntade tyst på iaf någon halvmeters avstånd. Med konsekvens och tid så lärde hon sig att man inte kan väcka folk hur och när som helst.
 
Jotack! Hon flyger också upp när larmet på mobilen går på morgonen, vet vilka kläder jag har när jag bara snabbrastar (då vill hon inte med ut) och har rent allmänt en sjuhelsikes massa åsikter om precis allt. Och, hon ser till att oftast få som hon vill. Just frukosten är det enda jag inte kompromissar med, jag är i för stort behov av sömn för det :p
 
Jotack! Hon flyger också upp när larmet på mobilen går på morgonen, vet vilka kläder jag har när jag bara snabbrastar (då vill hon inte med ut) och har rent allmänt en sjuhelsikes massa åsikter om precis allt. Och, hon ser till att oftast få som hon vill. Just frukosten är det enda jag inte kompromissar med, jag är i för stort behov av sömn för det :p

Min katt kommer och gosar när klockan ringer för att hon vet at jag ska vakna då. Ibland så knaprar hon lite försiktigt på mitt finger så jag vaknar 😅 men stänger jag av klockan så lägger hon sig igen. Dom lär sig fort dom där djuren :D
 
Min förra hund och mormor till nuvarande hade väldigt litet sömnbehov. Hon kunde gärna vakna kl 04 och tycka att man då skulle upp för att hon ville ha sällskap. Det var inte pga hungrig eller ville ut. Det var just för att man skulle umgås med henne.
De sov i min säng och jag kunde vakna av att hon satt 5 cm från mitt ansikte och glodde på mig. Om man råkade visa att man EVENTUELLT var vaken så var cirkusen igång. "Hejhejhejhej! Är du vaken? Gud så kul! Hejhejhej! Det är det bästa som hänt i mitt liv! Hurra du är vaken!". :bump::bump::bump::bump:
Så man fick helt enkelt låtsas sova och om man behövde flytta sig lite fick man göra det som om det var i sömnen.
Henne fick man ibland säga till just att "nu går du och lägger dig" eller "sluta näsvissla/minipipa". Då lade hon sig igen och inte sov, men iaf väntade tyst på iaf någon halvmeters avstånd. Med konsekvens och tid så lärde hon sig att man inte kan väcka folk hur och när som helst.
Kan förresten tillägga att samma hund fick 2 kullar valpar hos sin uppfödare. Hon fick då ha sin och valparnas plats i en hage där de också hade en öppnad och stor transportbur med tak som hade mysigt inuti. Då brukade hon när hon tyckt valparna socit för länge och var tråkiga ställa sig på taket och hoppa och skälla. Hon kunde också lägga sig där och glo in och skälla på valparna. :cautious: Hon lade dock ned trakasserierna när uppfödaren sa åt henne att lägga av. :laugh:
 
Våra får också frukost vid helt slumpmässiga tider, när jag eller sambon gått upp, man gjort en morgonkiss, jag har startat mitt te, ibland är det sovmorgon etc. De triggas mer av att jag börjar röra mig i sängen för att gå upp men har lärt sig att det kan vara närsomhelst, jag jobbar hemma nu så tiderna varierar. Samma med middag, nån gång under kvällen får man det. De hetsar sällan upp sig och kör ”NU ÄR DET MAAAAAAT!!”

Min kompis dock, Herrejesus vad jobbig hennes hund var. Hon är sådär OTROLIGT ordningssam och hunden fick mat PRICK 07.00, 13.00 och 19.00 eller nåt liknande. De var på besök och så drog det väl över 5 min på lunchen och jag trodde han skulle riva vårt kök, så otroligt stressad hund. Det var liksom direkt olustigt.
 
Angående middag så är Nanos tålamod slut vid 19.00, redan 18 börjar hon nosdutta lite på en om vi är hemma och de inte fått mat men så får de i regel middag mellan 17-18 😋. Jag är noga med att hon ligger och kopplar av nånstans om hon börjat "påminna" om att vi glömt nåt för att inte hon ska få utdelning. Undantaget när hon kommer och släpper matskål i knät på en då jag jobbar på att befästa apporteringen.
 
Kan förresten tillägga att samma hund fick 2 kullar valpar hos sin uppfödare. Hon fick då ha sin och valparnas plats i en hage där de också hade en öppnad och stor transportbur med tak som hade mysigt inuti. Då brukade hon när hon tyckt valparna socit för länge och var tråkiga ställa sig på taket och hoppa och skälla. Hon kunde också lägga sig där och glo in och skälla på valparna. :cautious: Hon lade dock ned trakasserierna när uppfödaren sa åt henne att lägga av. :laugh:
Haha! Måste vara den enda mamman i hela världen som väcker barnen för att hon vill leka :laugh:
Alla andra mammor njuter av lugnet så länge det varar...
 
Hur ser rutinerna ut i övrigt?

Min Aysu tycker tex att en perfekt dag betyder att man går upp tidigt, får mat, lägger sig igen och går ut på morgonrastning någon timme senare. Om hon får göra så, då väcker hon mig tidigare och tidigare i hopp om att få mat tidigare och tidigare.

Om jag istället tar ut henne på en rastningsrunda när hon väcker mig, sedan väntar en halvtimme och därefter ger mat, herregud vad länge hon kan sova på morgonen efter det :rofl: Hon vill verkligen inte gå ut på morgonen, så genom att tvinga henne till rastningsrunda innan frukosten så väntar hon med att väcka mig tills hon verkligen är vrålhungrig på riktigt, och hittills har jag nästan alltid vaknat av mig själv innan det.

Med andra ord, om ni provar göra något riktigt tråkigt innan frukosten, då kanske ni får sova lite längre :)
Jag tror att Daisy tycker exakt samma gällande en perfekt dag, hon vill upp, äta, och sen gå och lägga sig igen :D Jag skulle fördra om det inte vore "upp, överösa oss med kärlek, bädda en ny plats mellan oss, gnälla tills hon får käk, och SEN gå och lägga sig igen" utan mer "vakna, flytta sig till vår säng, gå och lägga sig igen" :p

Tyvärr vet jag inte vad det skulle vara som är tråkigt. Det mesta är asballt i Daisys värld. Möjligtvis typ lite kloklipp eller tandborstning, för det är väl två av få saker här i världen som hon inte blir överexalterad över :p
 
Gripa är ganska matbesatt. Pga det så har jag inga rutiner kring mat. De får mat 1-2 ggr om dagen. Framförallt sen kväll men absolut inte någon speciell tid.

Sen kan hon absolut hänga med till köket om hon tror att hon ska få något eller vara extra hungrig om hon jobbat hårt fysiskt (då brukar hon också få mat) eller om jag allmänt märker om det är just att hon är extra hungrig. Då kan hon också få mat.

Men skulle inte ge henne bara för att hon fått för sig att hon ska ha någon speciell tid, eller pga att vi gjort något speciellt. Då brukar jag snarare göra tvärtom just för att INTE skapa en rutin eftersom att hon lär sig väldigt fort. Och brukar då säga till henne att gå och lägga sig. För jag orkar absolut inte med en hund som flyger upp så fort jag går till köket.
Det här tror jag inte är dumt alls! Att ge mat lite oregelbundet alltså. För Daisy är i allra högsta grad matbesatt också. Ska tänka på det.
Och definitivt jobba vidare på ett gå-och-lägg-dig-kommando.
 
Och hör och häpna, när hon kom upp vid halv sex i morse puttade jag bort henne innan hon ens fick chansen att säga godmorgon, fortsatte sova räv och ignorera henne och hon gav sig snabbt. Hon fick mat först vid 8, efter att vi själva ätit frukost. Ska bli intressant att se utvecklingen de närmsta dagarna.
 
Våra hundar får "frukost" random tid på förmiddagen just pga masen annars börjar väcka oss i ottan 😖. Aldrig haft det problemet med nån tidigare hund men hon är så snabb på att dra slutsatser att vi måste se till att de aldrig får frukost direkt efter morgonkissen utan det blir när man segat runt ett tag hemma.
Jäkla masar, ibland är det toppen att de drar egna slutsatser efter EN upprepning av en viss händelsekedja, ibland är det mindre lämpligt...
 
Våra får också frukost vid helt slumpmässiga tider, när jag eller sambon gått upp, man gjort en morgonkiss, jag har startat mitt te, ibland är det sovmorgon etc. De triggas mer av att jag börjar röra mig i sängen för att gå upp men har lärt sig att det kan vara närsomhelst, jag jobbar hemma nu så tiderna varierar. Samma med middag, nån gång under kvällen får man det. De hetsar sällan upp sig och kör ”NU ÄR DET MAAAAAAT!!”

Min kompis dock, Herrejesus vad jobbig hennes hund var. Hon är sådär OTROLIGT ordningssam och hunden fick mat PRICK 07.00, 13.00 och 19.00 eller nåt liknande. De var på besök och så drog det väl över 5 min på lunchen och jag trodde han skulle riva vårt kök, så otroligt stressad hund. Det var liksom direkt olustigt.
Det här är så intressant! Min hund är ju en ganska lättstressad individ och jag har nog fastnat lite i tanken att rutiner är viktiga för att skapa förutsägbarhet och minska stress. Men som du och flera här är inne på, så kan det nog skapa minst lika mycket stress också. Jag ska nog släppa mitt dåliga samvete när saker inte blir som de brukar eller sker i annan ordning, det kanske faktiskt är konstruktivt istället.
 
Det här är så intressant! Min hund är ju en ganska lättstressad individ och jag har nog fastnat lite i tanken att rutiner är viktiga för att skapa förutsägbarhet och minska stress. Men som du och flera här är inne på, så kan det nog skapa minst lika mycket stress också. Jag ska nog släppa mitt dåliga samvete när saker inte blir som de brukar eller sker i annan ordning, det kanske faktiskt är konstruktivt istället.
Det kan ju vara värt att testa! Rutiner kaaan ju också leda till stress om de nån gång bryts, men det är säkert individuellt. Vi har inte haft nån tanke kring att det blivit så oregelbundet men vi har inte upplevt några negativa konsekvenser av det så vi har inte gett oss in på att styra upp med något schema för hundarna verkar avslappnade.
 
Var det en pappis?

Jag kan se ansiktsuttrycket framför mig när hon stirrade 😂 😂 😂
Jajjemen, denna tanten! Hon hette Mygga men gick under namnet Miggvald Sälöga. Gissa varför:
Miggvald Sälöga.png


Hur säger man åt en sådan att lägga ner och sova med den sälblicken? 💔:laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
13 942
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
11 995
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 218
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp