Böter för nedladdning - Hur mycket?

Lycanthrope

Trådstartare
Hur mycket i böter är det/kommer det bli- för att ha laddat ned film?

Det var någon som skrev någonstans att det handlade om 150-200kr/film.
Rimligt antar jag. Alltså inte flera hundratusen kronor?

Men om man laddat ned ett avsnitt ur en serie då?
Det går ju på TV, det köper man inte på samma sätt. (fast man betalar ju för TV).

Egentligen tycker jag det borde bevisas att film/skiv-bolag verkligen förlorar på nedladdningen.
För även om jag tex inte laddat ned filmen seabisquit, så skulle jag inte köpa den...

Sv: Böter för nedladdning - Hur mycket?

Hur mycket i böter är det/kommer det bli- för att ha laddat ned film?

Det var någon som skrev någonstans att det handlade om 150-200kr/film.
Rimligt antar jag. Alltså inte flera hundratusen kronor?

Men om man laddat ned ett avsnitt ur en serie då?
Det går ju på TV, det köper man inte på samma sätt. (fast man betalar ju för TV).

Egentligen tycker jag det borde bevisas att film/skiv-bolag verkligen förlorar på nedladdningen.
För även om jag tex inte laddat ned filmen seabisquit, så skulle jag inte köpa den...

Är inte alls insatt i hur man kommer att bedömma... Men jag tror att du inte blir skyldig nåt om du bara laddar ner... men så fort du ger något...då kan du åka dit... vad jag har förstått så kommer de som delar med sig mycket att hamna på rätt stora belopp typp 100000 upp till miljonen... men än en gång... dettta är inga faktauppgifter... enbart mina egna antaganden...

det är ju ändå bara spekulationer, finns inte mycket att ta fasta på i de här fallen och tillomed lagens skapare har svårt att sätta fingret på vad och hur det ska straffas.

Förutom själva boten hamnar man ju i belastningsregistret, vilket kanske inte är så kul i alla lägen...

Men när man laddar ner så delar man automatiskt med sig också, så som jag förstått det.
Så då borde man ju "åka dit" när man laddar hem också?

Man begår upphovsrättsbrott både när man laddar upp och ned upphovsrättsskyddat material utan upphovsrättshavarens tillstånd. Däremot anses det så vitt jag förstått värre att ladda upp än att ladda ned, och allra värst om man dessutom tjänar pengar på att ladda upp.

Exakt hur och när det ska straffas är väl inte riktigt klart än. Filmindustrin tycker att skadestånd ska utgå för varje exemplar av något man laddar upp och ned. Laddar du ned en film en gång och fem personer laddar hem den från dig vill filmindustrin alltså ha ersättning för sex filmer plus eventuella ytterligare skadestånd för de skador de anser att de lidit av ditt tilltag, marknadsförluster och allt vad de hävdar. Ett tv-serieavsnitt kostar väl som det skulle gjort om du köpte en (del av en) box med seriesäsongen, misstänker jag.

Men hur det kommer dömas i verkligheten är det väl ingen som är riktigt säker på än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka