Botulism av skalbagge?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare acrazyone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 093
A

acrazyone

Har fått lite noja på det här med botulism! Vet ju att det inte är vanligt, men en skalbagge, kan det ge botulism?

Sv: Botulism av skalbagge?

har hästen ätit upp en skalbagge?
:rofl: :rofl: :rofl:

Tror hon menar om det råkar komma med en skalbagge i hösilagebalen, och om botulism kan spridas av det.
Ja tror inte det, inte säker, men det borde ju vara ett antal insekter som åker med vid plastningen?

Har hittat skalbaggar i våra balar några ggr och hästarna är inte döda än.

:eek: Hittat upptorkade ormar och lite allt möjligt smått och gott, men vad jag har fattat, så är det väl just om det kommer in jordbakterier som är det farliga. När man slå, så slå man av skörden en bit upp på stråna ca 10-15 cm över mark så att inte jord och sten och bla ormar ska komma med.....;)

Fast en annan sorts botulism kan väl komma sig av att det hamnar döda djur/köttrester i balen? Eller har jag helt fel för mig nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 157
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
312
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
888
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka