Bow Balance

Kiu

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av bow balance stigbyglarna? Jag har nervskada och ledskada på min fot och får oftast ganska ont vid ridning speciellt efter uppehåll samt att jag har mycket svårt med stabiliteten/styrkan med den foten. Går hos sjukgymnast men problemen vid ridning försvinner riktigt aldrig. Har hört att bow balance funkar bra för skadade ryttare, men de är ju ganska dyra så vill höra mig för först och har tyvärr ingen jag kan låna av för att prova.
 
Någon här som har erfarenhet av bow balance stigbyglarna? Jag har nervskada och ledskada på min fot och får oftast ganska ont vid ridning speciellt efter uppehåll samt att jag har mycket svårt med stabiliteten/styrkan med den foten. Går hos sjukgymnast men problemen vid ridning försvinner riktigt aldrig. Har hört att bow balance funkar bra för skadade ryttare, men de är ju ganska dyra så vill höra mig för först och har tyvärr ingen jag kan låna av för att prova.

Jag har dem och är jättenöjd iom att jag inte får ont i knäna av dem.

Har du testat styva dressyrstövlar?
Jag tycker det avlastar fotlederna ngt. Det ihop med Bow Balanced kanske kan var ngt.
 
Mitt ena knä kunde göra ont vid ridning och efter att jag skaffade bow balance hände det inte lika ofta, knappt alls :)

Fråga din sjukgymnast först om något elastiska stigbyglar kan vara bra för dig eller om det kan göra det värre
 
Både jag och sambon älskar dem och jag får inte ont i knäna längre, MEN min kompis som inte är van tycker de känns ostadiga så kanske inte toppen om foten redan är sladdrig.
 
Jag har dem och de är ovärderliga. Så enormt bra. Jag har en bindvävssjukdom som gör att mina leder är ostabila och de här hjälper enormt bra. Jag slipper få ont av ridningen med dem. Skulle du inse att de inte fungerar för dig så lär de vara lätta att sälja.
 
Jag har införskaffat dessa och jag är väldigt nöjd. Jag har ett par billigare ledade, och i ärlighetens namn är skillnaden inte särskilt stor.

De billigare har också ett hyfsat andrahandsvärde, då jag köpte mina begagnade för 250 kr.

Nya ligger de på ca 500, tror jag.

Men sprengerstigbyglarna är de jag föredrar. Begagnade ligger de på 1000-1200.

Testa, och sälj vidare om du inte tycker om dem. 😎
 
Dom har räddat mina knän! :love: Efter en hästspark/vridmoment så gick både ledband och minisken i mitt knä för ganska många år sen, och det har fortsatt krångla. Gått hos sjukgymnast men det vill inte bli helt bra. Är även någon muskel (???) som håller knäskålen på plats (??) som ligger som ett band över knäskålen (??) som är väldigt förslappad så den hoppar väldigt mycket och låser sig. Även fått in och tömma knäleden på var ett par gånger.

Jag fick ont i knät efter 15-20 minuter i sadeln innan. Nu rider jag 1,5 timme utan problem! Visst kan jag bli lite stel i knät fortfarande ibland när jag rider en längre stund men jag får absolut inte ont längre. Då räcker det att släppa stigbygeln och räta ut benet och gunga lite på det så släpper stelheten.
 
Jag är tvärtemot dom flesta. Jag får ont i knäna av dom. Kan ha dom när jag rider dressyr men ska jag hoppa eller stå upp mycket när jag rider ut, då måste jag ha såna inte sviktar så mycket. Det viktigaste är att dom är breda.
 
Jag föredrar faktiskt mina andra ledade stigbyglar av ett billigare märke framför mina Bow Balance som jag tycker känns lite klumpiga i jämförelse. Men jag har inga smärtor eller ledproblem till att börja med utan rider bara med ledade stigbyglar för att jag gillar känslan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 915
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp