box, foder, skoning, vacc, försäkring=3000kr?

Då kan man ju även invända att den som tävlar lektionhästar kanske också behöver transportera hästen? I så fall bör hyra av hästtransport läggas till, kanske även hyra av bil...etc. Listan kan göras lång...

En annan invändning angående hjälmkostnaden: Den som rider varje dag har fler tillfällen att bli avkastad på, det skulle motivera den högre kostnaden anser du. Men man kan ju hävda att den som rider varje dag blir "duktigare" på att rida och trillar inte av lika ofta, som någon som bara rider en gång i veckan. Den som trillar av varje vecka har ju stora kostnader, jämfört med den som trillar av en gång per år...

Jag håller med dig om att artikeln kan kännas en aning vinklad... Jag skulle säga att skribenten generaliserar med underlag av vad hennes intervjupersoner har gett för uppgifter, och det, i sin tur, beror ju på vilka frågor som har ställts o.s.v. :)
 
undrar vad de menar med att ponnyn kostar 25 000 per år?
Det blir en sablans dyr ponny om man har den några år.
 
Lånar knapp.
En lektionsryttare behöver inte heller ha: Byxor, skjorta eller kavaj :confused:

Varför har de inte jämfört tävlandet på samma nivå, lokal eller regional? Undersökningen är inte objektivt utförd, därigenom blir den presenterade faktan vilseledande.
 
Jag rider på ridskola jag har dessa grejor

HJÄLMAR
1 säkerhetshjälm 690kr
1 Champion showring hjälm ca 800
1 Eurotop hjälm ca 700

RIDBYXOR
2 par helskodda "mjukisbyxor typ"..kostade 579kr/par
1 par beiga helskodda ridbyxor (dyrast i hööks katalogen)800kr
2 par tyska kvalitetsbyxor helskodda ridbyxor
1 par mountain horse "fejkhelskodda" 398kr
1 par Pikeur helskodda 900kr
1 par vita tävlingsbyxor 400kr

RIDVANTAR
1 par Equipage Ridvantar 130kr
Massa ridvantar för typ 50-80kr/st

RIDJACKOR
2 par hööks ridjackor 500kr/st
1 höökjacka till 398kr
2 klubbjackor 598kr/st
1 Tävlingskavaj 900kr

RIDSTÖVLAR/SKOR
1 Par läderridstövlar Cavallo 3300kr
1 Par mountian Horse ridstövlar 1995kr
1 Par thermoridstövlar ca 500kr
1 Par mountianhorse skor 398kr
1 Par graningestövlar 1595kr

RIDSPÖN
2 Glasfiberspön med guldknopp 250kr/st
1 Engelskt hoppspö med guldknopp 130kr
3 Allroundspön 60kr/st
1 Dressyrspö 100kr

RIDSTRUMPOR
Till alla ridbyxor+några extra par

+EN MASSA HÄSTUTRUSTNING!

Detta ska tilläggas: Jag har aldrig hafft en egen häst så jag har inte sparat grejor från den.........

och jag rider på ridskola! :D
har ingen EGEN häst...!
 
O så glömde jag ju mina hopplektioner, dressyrlektioner, privatlektioner och ridskole avgift.

___x--- ___=antal gånger år ---=Kronor

Privatlektion 12x250kr
Hopplektion 7x230kr
Dressyrlektion 7x230
Ridskola 6x1050
Tackohej för mej...=)
 
Jag håller med dig om att artikeln kan kännas en aning vinklad... Jag skulle säga att skribenten generaliserar med underlag av vad hennes intervjupersoner har gett för uppgifter, och det, i sin tur, beror ju på vilka frågor som har ställts o.s.v.

Precis så är det. Jag "känner" både Marie med döttrar samt Anita (ridskolechef på min förra ridskola), så jag vet på ett ungefär hur de har beräknat. Men att säga att så är det för alla är ju inte så smart - det är ju t.o.m. lögn om man vill se det så. Denna artikelförfattaren brukar referera ridsportresultat nästan varje vecka, och de artiklarna brukar också innehålla många faktafel...

Verkligen tråkigt att den här artikeln blivit publicerad, det kan inte vara bra för vare sig ridsporten eller ridskolorna i trakten. Fast å andra sidan får man något att skratta åt runt om i privatstallen också :smirk:
 
En snabbkoll i Faktarutan i artikeln visar ju att det är felräknat på antalet ridlektioner per år, det är ungefär 40 lektioner på ett år (om man rider en gång i veckan, och det gör ju väldigt många) Sen så kan man ju inte komma och påstå att alla ridskoleryttare alltid köper den billigaste utrustningen... Ryttarens utrustning bör kanske inte alls tas med i beräkningen? I alla fall inte som jämförelsematerial, tycker jag. Det här är nog ett bra exempel på hur man luras med statistik...

på den ridskolan som de har kollat upp kör man 6 veckorsterminer á 450 kr per termin.. även fast det blir 3 och en trejdedels termin bara så är det så konstigt där.. har för mig att de brukar ha 3 sånna konstiga terminer per varje vanlig termin.. men det är lite ljug att ta med den billigaste ridskolan i trakten i beräkningarna..

jag köper inte den billigaste utrustningen.. tittar inte på priset.. jag vet vad jag vill ha, t.ex om jag behöver en hjälm så provar jag hjälmar tills jag hittar en bra.. kostar den lite mer än beräknat så väntar jag en månad med att köpa den så man kan lägga undran lite.. en sorts hjälm sitter inte bra på alla huvuden och ser inte snygg ut på alla huvuden.. jag vill inte rida runt och se ut som en Conehead eller ha en hjälm som börjar först i hårfästet i pannan.. man ser juh sjuk ut!

ska ryttarens utrustning tas med i priset ska det vara samma pris för utrustningen både för elitryttaren och ridskoleryttaren..

och meningen med kalkylen var inte att bara ta med det som är olika för ryttare på olika nivåer.. utan för att visa för icke-hästmänniskor hur mycket kläder, utrustning och lektioner kostar under 1 år. och då räknar man in ALL utrustning som amn använder..
 
Precis så är det. Jag "känner" både Marie med döttrar samt Anita (ridskolechef på min förra ridskola), så jag vet på ett ungefär hur de har beräknat. Men att säga att så är det för alla är ju inte så smart - det är ju t.o.m. lögn om man vill se det så. Denna artikelförfattaren brukar referera ridsportresultat nästan varje vecka, och de artiklarna brukar också innehålla många faktafel...

Verkligen tråkigt att den här artikeln blivit publicerad, det kan inte vara bra för vare sig ridsporten eller ridskolorna i trakten. Fast å andra sidan får man något att skratta åt runt om i privatstallen också :smirk:

jo ett gott skratt fick man sig, och något att prata om.. men det var ett krokben på ridsportens fötter.. alla som inte håller på med hästar resonerar numera att hockey är dyrare än att rida på ridskola och då bör hockeyn få mest pengar i bidrag :( *suck*
 
Hm knepig artikel...


Mina siffror som hästägare (tävlar inte regionalt nu men gjorde förut, räknar på kostnaden då), allt ihopslaget skulle mitt första år som hästägare (med hästköp, transportköp osv) lätt kunnat kosta mig 151 475:- :crazy: *gulp* MINST.


Äh det är ju skitsvårt å göra en såndär artikel, jag menar köper man en transport för 60 papp och en häst för kanske 60-80 är man ju högt uppe över 200 tusen... Väldigt olika.
 
Siffrorna är ju delvis rättade nu ;)

Farhågorna som somliga betonar att ridsporten skulle betraktas som billig utifrån en i stora stycken felaktig artikel i lokalpressen är nog lite överdrivna.

Förutom direkta felaktigheter så är det stora problemet att man friskt blandar kostnaderna för drif, sällanköpsvaror (släp och häst) och förbrukningsvarar på mellanlång sikt, typ hjälm, ridbyxor och spö. Man blandar även in tävlingskostnader för lektionsryttare, att tävla lektionshästar på högre nivå en klubbtävlingar är få förunnat, i synnerhet om man bara rider en gång i veckan.

Hur många köper en häst och en transport om året? Och dessutom tar hela förlusten för förra hästen. Samma sak medpersonlig utrustning, vem förnyar hela sin utrustning varje år?
 
Dom lär ju även ha räknat med att dom som tävlar aktivt har större slitage på grejerna. Om man rider 1 gång vecka så kan man ha samma hjälm längre osv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Alla verkar ju ha olika definition av medryttare och delfodervärd, och huruvida man kan förvänta sig något av dem/ta betalt. Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp