Bukefalos 28 år!

boxgranne som krubbiter..

L

LuckyLuke

Hej!
Vet inte tråden ligger på rätt ställe, detta är nämligen både ett människodilemma och en hästhälsofråga..

Men i alla fall en ny häst har just kommit till stallet (ägaren praktiserar typ hos stallägaren) och den har fått box bredvid min häst. Problemet är att den krubbiter jättemycket - och jag har hört att krubbitning kan "smitta" till andra hästar i stallet. Min häst känns lite extra utsatt då eftersom han 1. står precis bredvid och 2. tycker det är ganska tråkigt att vara inne.
Frågan är alltså om det är sant att krubbitning kan "smitta" och hur stor är risken? Nån som har erfarenhet av det?

Och nästa fråga: hur ska jag säga till hästägaren att jag är rädd att hennes häst "smittar" min och att jag skulle vilja att hon satte på krubbitarrem/gjorde något åt uttråkningen/att vi kunde hänga upp något så hästarna inte ser varandra eller liknande?
Jag vill gärna göra det men hur säger man det på ett sätt utan att låta dum och besserwisser-aktig?
Jag känner mig som en blyg och socialt erfarenhetsbefriad ungdom och en överanalyserande kvinna :cool:
Men vad skulle ni göra? och hur skulle ni reagera om det va ni som ägde krubbitarhästen?

Känner som att detta är en jättedumt dilemma egentligen hehe, men vore glad för nåt litet råd :)
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Jag har erfarenhet av tvärtom, d v s min häst hade en mamma som krubbiter men min häst krubbiter inte.
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Jag tror inte att du riskerar att låta besserwisseraktig utan snarare tvärt om. Krubbitning smittar inte!! Det är en olat som vissa ( ofta utråkade eller stressade) hästar tar till. Andra väver eller gör andra ovanor. Visst kan flera hästar i samma stall ha ovanan men i så fall beror det nog snarare på att stallmiljön är så öken att de vantrivs allihop. Inte på att de smittat varandra. Visst, det är inte HELT omöjligt att en annan häst tar efter men jag tror en anledning måste finnas där från början. Beteendet är invant och svårt att bryta om de väl börjat. Så det behöver inte alls betyda att hästen har stress eller är uttråkad längre. En del tycker att sånna här beteenden blir bättre på lösdrift. Så du kanske ska försöka låta din häst gå ute mer för att minska risken för efterapning?

Sysselsätt du din häst så den mår bra så kommer den nog att strunta i sin boxgranne. Vet en pålle på 26år i ett stall här (ett stall med ca 25 hästar i) och han har då inte smittat någon sen han kom dit som 5-åring.

Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: boxgranne som krubbiter..

okej tack båda två! :)

det låter ju inte som risken är så stor då att han ska smittas, va bra då behöver jag kanske inte oroa mig så mkt :)
Men som du säger Voff är det ju svårt att bli av med om det väl börjat, just därför är jag rädd att han ska börja..
Ja lösdrift har jag också hört är bra, blir ju ljusare och vamare nu så förhoppningsvis vill hagkompisen också ha sin häst ute längre tid. Får väl som du säger hitta på nån sysselsättning tills dess.

Tack än en gång ni lugnade min oro :bow:
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Min (ung)häst fick för knappt ett år sedan en boxgranne som väver helt hysteriskt inne. Vi har öppet ut mot stallgången och där står grannen och väver och väver och väver och... Denna häst är i grunden en väldigt lättstressad och lättskrämd individ. Vi har relativt långa utetider och hästen sysselsätts både i hagen (naturlig sysselsättning i terrängen) och av ägaren. Vi har fasta och bra rutiner i stallet.

Denna häst har inte smittat övriga hästar i stallet. Min häst är väldigt lugn och trygg trots sin ringa ålder och bryr sig inte ett dugg när grannen stökar omkring.

Jag skulle nog göra som Voff föreslår, försöka aktivera din häst i första hand om du är orolig och kanske höra med den andra hästägaren om någon lämplig åtgärd - i första hand mer utevistelse och sysselsättning.

Det kan ju också vara så att hästen krubbiter just för att den är ny och osäker i miljön, kanske slutar eller minskar med krubbandet när den boat in sig.
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Till att börja med så smittar krubbitning inte, men om man har en dåligt hästanpassad miljö i stallet så är det lätt att flera hästar utvecklar olater i olika varianter.

Så för mig hade det enda jag hade kunnat tänka mig att göra är att tipsa hästägaren om saker man kan göra för att minimera bitande tex att ta bort krubba och annat som går att bita mot, och att hästen får ordentligt med grovfoder så att den har att göra.
Det går även att påpeka att man nog bör kolla upp så att hästen inte har magsår eller andra magproblem för krubbitningen är väldigt ofta ett symtom på magproblem.
Men jag hade inte bett ägaren sätta på krubbitarrem eller liknande för det är enligt mig en ganska grym sak mot hästen att göra, för mig är det ganska jämförbart med att tvinga en missbrukare att köra ett tvärt avslut på sitt missbruk under tvång, speciellt som det ofta finns en anledning till att hästen börjat med denna ovana.

/Camilla
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Nej, det smittar inte.
Vi har en häst som krubbiter väldigt mycket i vårt stall, ingen häst har under de 4 åren smittats och denne har krubbitarrem som han krubbar mer när han har på.

Min egna krubbar också, endast i andra hästars boxar och när hon blir stressad. Skulle bli arg om någon bad mig sätta på en krubbitarrem eftersom de gör beteendet värre när tillfälle tillåts och inte har någon effekt alls på vissa hästar.

Den börjar av en anledning, så det bästa vore att hitta just den anledningen. (tex kolla magen)
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Du har fått jättebra råd och tips av andra här i tråden så jag skall inte komma med upprepningar. Jag vill mest bara säga att du behöver inte alls oroa dig över din egen häst och att om du bara tar upp dina funderingar på ett trevligt och sakligt vis så kommer den som rår om den krubbande hästen inte att ta illa vid sig.

De flesta som har en häst med beteendestörningar är för det mesta väldigt kunnig och påläst om beteendet. Man vet att beteendet lätt skapar en oro hos andra hästägare, vilket allt som oftast grundar sig i okunskap. Man tar inte illa upp för att människor inte är påläst om sådant som de inte har haft någon särskild insyn i. Detta vet jag av egen erfarenhet, jag har en inbiten krubbitare i en av boxarna i mitt stall :)

Fråga, fråga, fråga om det du undrar över istället för att oroa dig i onödan. Tillsammans kommer ni garanterat på en bra lösning som passar alla.
Som jag så ofta säger: Kommunikation är underskattat :)
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Min ärfaring är att krubbitare har problem med magen, så kolla med ägaren om hästen är kollad för magsår:)
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Tack allihopa för era tips och råd! Vad bra att det finns så många andra kloka och kunniga människor när man själv inte vet nåt :bow:
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Jag kan lägga till ytterligare lite info om krubbitning även om du redan har fått en hel del bra svar.

Jag har två hästar i stallet som är krubbitare och dom har utvecklat den här vanan på varsitt håll. Den ena i en lugn miljö med flockliv och stimulans men under en period av trubbel med magen, troligtvis av för "starkt" hösilage. Den andra är ett fullblod som började krubbita under sin tid på galoppbanan, vilket är väldigt vanligt. Många tror att det beror på den stressiga miljön och det är väl på sätt och vis delvis sant. Men oftast handlar det om problem med magen.

Man lägger på dom en för stor del kraftfoder och för lite stråfoder för att dom ska få i sig tillräckligt. Magen kan inte hantera det, dom får ont och då börjar dom krubbita. När dom krubbiter frigörs endorfiner, som är kroppens eget morfin och det lindrar mot den smärtan som magproblemen orsakar.

När dom har börjat krubbita utvecklar dom ett beroende av endorfinet så även om man kommer tillrätta med smärtan och magproblemen, fortsätter dom krubbita. En del tror att dom sväljer luften och kan bli uppblåsta och få trubbel med magen av själva ovanan och det är säkert en följd av att man märker magproblem i samband med att dom börjar krubbita. Då tror man att det beror på krubbitningen men det är ju då tvärtom - dom börjar krubbita för att dom har problem med magen av andra orsaker. Luften som dom drar in vänder och kommer ut igen så det är inte problemet.

Det som kan bli ett problem är att dom sliter ner framtänderna eftersom dom tar stöd mot något när dom drar luft. Ofta tar folk bort allt i en box som "sticker ut" och kan användas men då hittar dom alltid någon plåtbeklädd boxkant eller liknande att ta stöd emot, vilket ju är det allra värsta. Hellre låta dom ha en plast- eller gummikrubba som ger efter lite för tänderna så sliter det inte lika mycket.

Att hålla på å greja med remmar och liknande är helt förkastligt tycker jag. Dom blir bara stressade av att inte kunna få i sig sin "drog" och stressen kan orsaka nya problem med magen så att dom behöver ännu mer endorfiner - det blir som en ond cirkel.

Och som tidigare sagts: Nej... det smittar inte.
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Det du skriver om magproblem stämmer väl in på hästen jag nämnde tidigare. Han blev komplett galen av havre. Och då menar jag inte överskottsenergi utan helt rabiat och ohanterbar. När de väl tog bort all havre blev hästen cool lugn.

Att det kan passa in på galopphästar är ju också rätt logiskt. De är ofta svårfödda och tränar dessutom hårt så de kräver stora mängder mat. Kanske mer än magen många gånger klarar av. Plusar man då på stressen från banan så..... :crazy:
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Hej!

Tänkte dra mitt strå till stacken! :)

Jag äger två hästar som krubbiter, båda fd galoppörer. Min första häst, en valack som är 12år, köpte jag när han va 5år. Då krubb-bet han något helt hysteriskt. I stallet jag stod då gillade inte stallägaren atthan bet på krubban, vilket man ju får acceptera så det var krubbitarrem på och cribhalt på allt han bet i. Hans mage var helt upp och ner och det visade sig att han hade magsår, och som någon sa så krubbiter de just för att lindra smärtan. Min häst fick specialfoder och blev mycket bättre i magen, den största skillnaden märktes efter att han började känna sig hemma hos mig. Tyvärr så försvann inte krubbitandet samtidigt som magproblemen, just för att de som tidigare sagts blir beroende av endorfinerna, de blir missbrukare helt enkelt. Jag provade ha leksaker till honom och han hade fri tillgång till hö, men det hjälpte inte, de är som sagt beroende. När jag så flyttade honom till mitt eget stall tog jag av krubbitarremmen och hans beteende minskade anmärkningsvärt. Nu krubbiter han nästan inte alls, endast i samband med maten.

Köpte innan jul ett sto som även hon krubbiter. Hennes beteende är lite värre än min valacks, hon krubbiter även i hagen och hon har inga problem med magen i nuläget. Jag hoppas att hennes beteende kommer avta precis som det gjorde med min valacks när hon känner sig mer hemma. Den här vintern har ju gjort att ridningen blivit lidande, så jag tror det kommer avta när hon sysselsätts mer.

Jag har aldrig varit med om att någon häst smittats av deras beteende, och jag har 2 andra fullblod i stallet som är av den betydligt mer nervösa typen, men de bryr sig inte. Jag har oxå hört skrönor om att det skulle smitta, men som någon tidigare sa tror jag snarare att flera hästar kan utveckla det om stallmiljön eller sysselsättningen brister.

Mycket upprepning här. :)

Hade jag varit du hade jag inte oroat mig för smittan, jag hade lite snällt frågat tjejen i fråga om hon vet varför han krubbiter? Vet hon inte, berätta att du läst att det kan bero på magproblem :) Den största faran är ju att tänderna slits ner. Men som oxå tidigare sagt, de fortsätter gärna krubbita fast magproblemen försvinner.

Lycka till:)
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Tror inte alls du behöver vara orolig, som alla tidigare sagt krubbitning "smitar" inte. Jag har i ungefär 10 år haft en varmblodsvalack som krubbiter.

Han började med det långt innan han flyttade till mig, enligt uppgift som 3-4åring i samband med att han blev kastrerad. Han tog visst det väldigt hårt och blev även helt personlighetsförändrad.

Han har iaf genom åren gått med eller stått bredvid nästan alla mina andra hästar och "uppfostrat" två unghästar men ingen av de andra har börjat.
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Svarar till alla och tackar ännu en gång för alla bra tips och råd och för att jag nu känner mig i princip helt lugn att min pålle inte ska smittas :)

Det jag vet om hästen som krubbiter är att den varit skadad en tid och jag tänkte mig att det skulle ju ev. kunna vara då under vilan den utvecklade krubbitningen eftersom den kanske var uttråkad. Men verkar också som om de flesta är överens om att det ofta beror på magproblem. Så jag får välan fråga ägaren till hästen om hon ver varför, för det är ju synd om hästen om den har ont i magen och ingen vet det :(
Jag måste erkänna att jag inte visste förut att det beror på magen, så det var väldigt intressant att få veta - alltid lär man sig något nytt :)
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

Det smittar inte. Men om en häst börjar krubbita i ett stall sö börjar ofta flera stycken. Inte för att det smittar utan för att de lever under samma rutiner o.s.v. Men om en häst som redan krubbiter när den kommer till ett stall så kommer de andra inte bli "smittade". :D
 
Sv: boxgranne som krubbiter..

det låter bra, för det är precis så det är i mitt fall - hästen krubbet redan när det kom :) så då blir nog inte min "smittad" eller börjar med krubbitning :D
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 096
Hästhantering Nu har jag smått panik. När jag kom till stallet i morse stod min 4 åring och krubbet! På riktigt! Jag har fött upp henne, men sålde...
2
Svar
24
· Visningar
3 342
C
Träning Jag är ägare till en häst som är krubbitare och jag flyttade honom till ett större stall den 1 november. Jag har inte använt...
2
Svar
27
· Visningar
3 606
Senast: a1agnlju
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 433
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp