Bukefalos 28 år!

Jag blir så arg!!!

Sv: Jag blir så arg!!!

Vi har haft runt ca 10 krubbitare genom årens lopp. Endast 3 var hjälpta av rem - de andra hade ingen effekt alls av den.

De flesta av dessa har blivit mkt bättre efter behandling för magkatarr... ingen av dem har dock helt slutat att krubba, men det har kanaliserat sig vid enbart fodringen av kraftfoder.

Och inte en enda gång har det "smittat" av sig !!!:mad:

Har nu ett sto med krubbitarfasoner, som går i avelsboxen - inga problenm med hennes föl heller...


Det där är jag riktigt nyfiken på.. man har ju hört att krubbitning kan bero på magkatarr/magsår men hur vanligt är det att det utreds?
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Tack för alla svar!!!
Igår fick min häst fått byta box till en med galler och när han försöker krubbita på boxkanten blir stoet i boxen brevid sur o sparkar i väggen:p Han har ju fått sin "aktiverings/godisboll som han nästan har blivit besatt i:p han far runt som en dåre och letar efter kraftfodret som trillar ut:p
Nu står han brevid en hagkompis som han kan hälsa på över boxkanten (hans kompis är en jätte på ca 185 och brukar stå o "hänga" över kanten) och så står hans bästa kompis i boxen mitt emot som han kan prata med, boxen är också mycket större så han kan röra mer på sig och så har han ett stort fönster:D
Får väl se de följande dagarna om det gett något resultat...
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Det där är jag riktigt nyfiken på.. man har ju hört att krubbitning kan bero på magkatarr/magsår men hur vanligt är det att det utreds?

Det är ovanligt, men blir mer och mer vanligt då man har upptäckt att magsår är mycket mycket vanligare hos häst än vad man först trott.

I år har jag hört om 5 fall av magsår hos häst, där hästarna efter behandlig slutat t.ex krubbita, bocka, sticka iväg under ryttare, sparka i väggar etc etc.

En häst som har magsår betar eller äter ofta ogärna från marken, utan tar en tugga och höjer sedan upp huvudet. Detta pga att hästar har inte ett struplock, som vi har, som hindrar magsyran från att rinna upp i halsen, och på en häst med magsår är detta smärtsamt eller väldigt smärtsamt, därför håller de istället upp huvudet när de äter.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

du får väl säga åt kvinnan att hon får se till så att hennes ponny har ett så bra psyke att han inte börjar härma...
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Jag är inte 100 på att det är rätt men det är vad jag tror starkt på, att det inte smittar alltså. Din tvååring kanske inte trivdes jämte hästen som krubbet, och därför tog på sig beteendet av den orsaken.
Den kan ju ha lärt sig men det är inte vad jag tror. Det kan nog diskuteras i en halv evighet :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir så arg!!!

:bow::bow:
tack för ditt svar!
Tycker sånt är så intressant att lära sig om, fast nu blev jag lite orolig, min höjer gärna huvudet när han äter.. fast å andra sidan är han en liten hållakollpåalltnisse
Hur går en magundersökning på häst till? och är det känt bland veterinärer och försäkringsbolag eller är det som med fästingrelaterade sjukdomar att man oftast får stå för kalaset själv?

TS: sorry för trådkapning:o
 
Sv: Jag blir så arg!!!

*kl*

Ang det här med smittning så förklarade våra lärare för oss på etoligikursen det som så att en boxgranne med krubbbitande/vävande/boxvandrande eller annan ovana är en stressande faktor för en häst. Sedan är det ju säkerligen individuellt hur stressad en häst blir av sin grannes ovana, stor roll spelar ju oxo vilken av hästarna som har högst rang.

Om denna boxgrannens ovana är det enda eller ett av ytterst få stressmoment i stallmiljön "smittar" det inte.

Men om hästen har "anlag/fallenhet" för en ovana och står i en stallmiljö som är stressig, tex för lite motion, för lite grovfoder, för lite social kontakt med andra hästar, för dammig luft, för bullrig miljö mm så kan en boxgranne med stereotypt betende vara det som tippar denna häst över kanten för att själv börja med ett stereotypt betende. MEN den börjar då med det betende som "ligger nära till hand" för den individen, det kan vara samma som grannen men behöver inte vara det.

Detta köper jag fullt ut, tycker det låter vettigt men om ngn annan hört ngt stridande så vill jag gärna veta! :)
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Tack för alla svar!!!
Igår fick min häst fått byta box till en med galler och när han försöker krubbita på boxkanten blir stoet i boxen brevid sur o sparkar i väggen:p Han har ju fått sin "aktiverings/godisboll som han nästan har blivit besatt i:p han far runt som en dåre och letar efter kraftfodret som trillar ut:p
Nu står han brevid en hagkompis som han kan hälsa på över boxkanten (hans kompis är en jätte på ca 185 och brukar stå o "hänga" över kanten) och så står hans bästa kompis i boxen mitt emot som han kan prata med, boxen är också mycket större så han kan röra mer på sig och så har han ett stort fönster:D
Får väl se de följande dagarna om det gett något resultat...

Det visar ju ganska tydligt att hästen har för kort ättid vilket leder till krubbitning. Det är som sagt svårt att få hästar att sluta krubbita, men krubbitning är å andra sidan inte farligt för hästen bara ett tecken på understimulans (vilket du verkar ha koll på). Att krubbitning skulle smitta beror enbart på att hästar i samma stall också i allmänhet får liknande fodertilldelning. Det innebär för kort ättid=understimulans=krubbitning. Så länge en häst inte har börjat krubbita och får tillräcklig stimulans i form av mycket grovfoder, kanske halm som strö osv. är risken väldigt liten att hästen skulle börja krubbita.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 276
Senast: Sirap
·
Hästhantering Nu har jag smått panik. När jag kom till stallet i morse stod min 4 åring och krubbet! På riktigt! Jag har fött upp henne, men sålde...
2
Svar
24
· Visningar
3 349
B
Hästvård Fått hem en ny häst, en fullblods vallack på 11 år. Aldrig gått galopp utan är tränad 1.10 hopp, Lb dressyr och debutant fälttävlan...
Svar
10
· Visningar
1 206
Senast: Mynta2
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp