Bukefalos 28 år!

Boxvandrare...

Sv: Boxvandrare...

:rofl: :rofl:
Jahaaa, hahaha, jag fattade inte, trodde det va någon förkortning:angel:
Men hur skapar det krubbitarbeteende?

Eastwick: Okej, hm, smart, jag får börja leta lite:p
 
Sv: Boxvandrare...

Ska han stå inne längre? Eller skrev du fel? Utveckla gärna ifall du skrev rätt=)

Jag skrev såklart fel!! :o Gå ute längre menade jag ju såklart.

Som jag har skrivit så uppenbarar sig "symptomen" under morgonen, från det att han vaknar tills det att han får gå ut. Jag kan ju inte gå ut kl. 01.00 och binda upp honom, för att låta honom sen stå där till kl. 08.00, då vi vanligtvis släpper ut honom...

Nej, inte så jag menade, men om vi ta mitt sto som exempel. Så om hon går in kl 18 och ut kl 08, så är boxen söndervandrad kl 08. Jag kan dock inte säga exakt när det börjar. Om hon går in kl 22 och ut klockan 08 är boxen fin även på morgonen. Dvs om hon får gå ute längre och slipper stå inne så länge varje natt/så stor del av dygnet så 'accepterar' hon att stå inne bättre.

Dock, när det började och jag ville ha BUKT med det, då gick hon in kl 23 och ut klockan 05 (!!!). Sen så sakta ökade jag försiktigt på utsläppstiden, och idag fungerar det som sagt bra att stå inne mellan 20 - 08. Längre är bara att tvärglömma. Normalt går de dock ute mellan 07 - 22. (De står inne mer nu för att hålla boxvilevalacken sällskap)

Så, kan du ha honom ute längre på kvällarna och släppa ut iaf nån timme tidigare på morgonen? Eller iaf släppa ut tidigare på morgonen? Det behöver inte vara mycket som behövs. Vad har han för utetider nu förresten? *nyfiken*

Serverar ni kraftfoder på morgonen? Det är ju svårt påverka i ett inackstall, men har du eget stall så ta bort frukosten och lägg den på annan tid, och servera frukosthöet ute. Då har du tagit bort flera 'stressaspekter' och hästen förväntar sig inte i lika hög grad att 'snart får vi mat, snart får vi mat..'


Annars har du helt rätt, självklart ska man försöka hitta orsaken till beteendet osv. Men förmodligen så är orsaken att han vaknar tidigt, vill ut med en gång och blir stressad/sur/ngt annat, när han inte får komma ut på en gång. Det är DET jag vill komma åt och göra någonting åt det. Så jag ville ha lite tips på saker som kan underhålla honom från det att han vaknar tills det att han får komma ut, men det har kanske inte framgått...

Du tänker tyvärr helt fel! Hästar sover inte som oss, och vaknar inte tidigt! De är vakna större delen av natten, och vilar och äter i perioder. Så, han vaknar knappast tidigt, däremot ledsnar han på att stå inne, för han tycker han stått inne länge nog. Det är där mer utetid hjälper, då totala tiden inne blir kortare, och han ledsnar på att stå där lite senare på morgonen.

Sen, ang underhålla så det är bara prova boxleksaker, sådana där 'godissaltstenar' etc, morötter i snöre från boxgallret/taket osv. Men min erfarenhet är att de struntar i leksakerna när är sådär rastlösa. Så jag tjatar fortfarande om att försöka på flera plan, dvs både boxleksaker och mer utetid/tidigare uttag/etc.

Jag har haft honom i spilta, men det passar inte honom, han blir bara mer stressad/irriterad, tyvärr... Han är en speciell herre...
Eftersom han har hållt på så länge så har det förmodligen blivit en vana och det kan bli svårt att bryta den, men jag vill iaf försöka, just eftersom det sliter på benen. Vill också förtydliga att vi har försökt med mycket, men ibland skadar det inte att ta hjälp från utomstående..


Är det någon skillnad om han har en stor eller liten box? Annars kan du ju prova det, om han vandrar mer/mindre i någon av boxtyperna.

men det jag tror du får störst skillnad med är *tjat* öka utetiden och minska innetiden. Men lägg gärna till leksaker eller liknande under innetiden med.
 
Sv: Boxvandrare...

Ang höautomater så kolla om du kan låna någon eller så först, då vissa hästar blir ännu mer stressade av sådana, och kan bli våldsamt frustrerade när det inte kommer ut någon mat.

Men iden är väldigt bra, att när han börjar vandra så får han annat att tänka på. Sålänge det inte slår över till att han vandrar för att maskinen ska ge honom mer mat, men det är ju bara att testa!
 
Sv: Boxvandrare...

Jag skrev såklart fel!! :o Gå ute längre menade jag ju såklart.

Jag trodde väl det:p

Så, kan du ha honom ute längre på kvällarna och släppa ut iaf nån timme tidigare på morgonen? Eller iaf släppa ut tidigare på morgonen? Det behöver inte vara mycket som behövs. Vad har han för utetider nu förresten? *nyfiken*

Ja, tiderna varierar lite, mest beroende på vädret och när jag/pappa kommer hem, vilken dag det är osv. "Vanlig dag" så ska de gå ute mellan 07.00 - 19.00 (ungefär, beroende på vem som tar ut dem), men är det en "dålig dag" så kommer de ut vid 8-8.30 och går ute till 17.30, men då ska jag/pappa vara riktigt sega på morgonen eller dåligt väder (ösregn/snöstorm) eller om jag ska träna.

Serverar ni kraftfoder på morgonen? Det är ju svårt påverka i ett inackstall, men har du eget stall så ta bort frukosten och lägg den på annan tid, och servera frukosthöet ute. Då har du tagit bort flera 'stressaspekter' och hästen förväntar sig inte i lika hög grad att 'snart får vi mat, snart får vi mat..'

Ja, kraftfodret får de på morgonen, men hösilaget får de utomhus. Tyvärr så blir det svårt att ändra på det, eftersom jag går i skolan och pappa jobbar hela dagarna, så det finns ingen möjlighet att ge dem det senare. :crazy:


Du tänker tyvärr helt fel! Hästar sover inte som oss, och vaknar inte tidigt! De är vakna större delen av natten, och vilar och äter i perioder. Så, han vaknar knappast tidigt, däremot ledsnar han på att stå inne, för han tycker han stått inne länge nog. Det är där mer utetid hjälper, då totala tiden inne blir kortare, och han ledsnar på att stå där lite senare på morgonen.

:o Du har nog rätt, när jag går ut och ger dem natthö kl 21-22 så brukar alla sova/ligga ner och vila, så det är väl därför jag missuppfattar det... Men givetvis sover de inte som vi:p

Sen, ang underhålla så det är bara prova boxleksaker, sådana där 'godissaltstenar' etc, morötter i snöre från boxgallret/taket osv. Men min erfarenhet är att de struntar i leksakerna när är sådär rastlösa. Så jag tjatar fortfarande om att försöka på flera plan, dvs både boxleksaker och mer utetid/tidigare uttag/etc.

Håller med dig där, helt rätt "tänk";)


Är det någon skillnad om han har en stor eller liten box? Annars kan du ju prova det, om han vandrar mer/mindre i någon av boxtyperna.

men det jag tror du får störst skillnad med är *tjat* öka utetiden och minska innetiden. Men lägg gärna till leksaker eller liknande under innetiden med.

Nej, vi har flyttat runt så han har nog stått i alla boxarna (jättestor-normal-spiltbox, inget har ändrats..

Ja, det får bli en kombination, det blir nog bäst så...:D

Ang. höautomaterna får jag väl, som du sa, prova först (om jag nu hittar någon) så att han inte får spelet:p

Tack för hjälpen, det är bra att någon som vet kan dela med sig av sin kunskap:banana:
 
Sv: Boxvandrare...

Måste du ge kraftfoderfrukost då? Alltså får de såpass mycket kraftfoder att det måste delas upp på flera mål? Annars kan det ju vara ide att bara stryka frukosten och 'bara' ge på kvällen?

Har du någon gång varit 'extra tidig' i stallet och sett att han inte vandrat då? T ex om jag av någon anledning är i stallet klockan 04 så är det aldrig vandrat i boxen annat än om det är påbjuden boxvila. Dvs jag kunde ganska enkelt se att vandrandet inträffade någon gång mellan klockan 04 och den normala morgontiden.

De hade ju lång utevistelse, så inte jättemycket att göra där, men skulle det gå att låta de vara ute till 20 - 21 t ex? Ibland kan som sagt bara en eller ett par timmar göra skillnad. Jag har en teori om det där, och det är att i MIN dams fall så är det egentligen struntsamma vad klockan är, utan hon börjar vandra efter X tid inne. Så bara man ser till att tiden inne är under X h, då kan man släppa ut klockan 09 om man skulle vilja.

Hur är hans mage? Tydligen har man kopplat iaf till viss del krubbitning till magproblem (en majoritet av hästarna slutade krubbita när de fick typ magsyrehämmande medel..). Jag provade sätta min dam på magtarmbalans, fast det gjorde nolls killnad, men kan ju vara värt att prova också. Lättstressade hästar har ju iaf lättare få magsår etc.

En sak som däremot gjorde skillnad förresten, för min dam, var att ha stallporten öppen så mycket det gick. Hon har boxen rakt innanför porten, och om hon kunde stå och glo ut (även omd et var kolsvart) så verkade det minska vandringen lite. Fungerar dock inte om det snöar/blåser, men på vår/höst så.

Men, det handlar ju om att prova en massa saker, och hoppas att något gör skillnad iaf, även om man inte kan få bort det helt. Lycka till!!
 
Sv: Boxvandrare...

Måste du ge kraftfoderfrukost då? Alltså får de såpass mycket kraftfoder att det måste delas upp på flera mål? Annars kan det ju vara ide att bara stryka frukosten och 'bara' ge på kvällen?

Nja, han får ju inte så mycket, så för honom skulle väl det gå, men de andra hästarna får ju mycket mer mat och då lär ju han bli skitsur när de andra får äta:cool: Men annars så skulle det kanske ha hjälpt...

Har du någon gång varit 'extra tidig' i stallet och sett att han inte vandrat då? T ex om jag av någon anledning är i stallet klockan 04 så är det aldrig vandrat i boxen annat än om det är påbjuden boxvila. Dvs jag kunde ganska enkelt se att vandrandet inträffade någon gång mellan klockan 04 och den normala morgontiden.

Ja, när man ska iväg och tävla så får ju jag gå upp rätt tidigt och då ser man att han inte har gått runt så mycket, precis som du skriver, men lite har han vandrat, inte alls lika mycket bara.

De hade ju lång utevistelse, så inte jättemycket att göra där, men skulle det gå att låta de vara ute till 20 - 21 t ex? Ibland kan som sagt bara en eller ett par timmar göra skillnad. Jag har en teori om det där, och det är att i MIN dams fall så är det egentligen struntsamma vad klockan är, utan hon börjar vandra efter X tid inne. Så bara man ser till att tiden inne är under X h, då kan man släppa ut klockan 09 om man skulle vilja.

Jo, relativt länge får de ju vara ute, men visst kan man låta de vara ute längre. Det är bara en vana vi har att ta in dem vid ca kl. 19 för då brukar jag ha hunnit hem och gjort klart i stallet osv.
Du har många intressanta teorier;)


Hur är hans mage? Tydligen har man kopplat iaf till viss del krubbitning till magproblem (en majoritet av hästarna slutade krubbita när de fick typ magsyrehämmande medel..). Jag provade sätta min dam på magtarmbalans, fast det gjorde nolls killnad, men kan ju vara värt att prova också. Lättstressade hästar har ju iaf lättare få magsår etc.

Magen tror jag inte att det är något problem med faktiskt, har har i perioder fått ngt liknande som du har gett din, men det gjorde ingen skillnad på min heller...

En sak som däremot gjorde skillnad förresten, för min dam, var att ha stallporten öppen så mycket det gick. Hon har boxen rakt innanför porten, och om hon kunde stå och glo ut (även omd et var kolsvart) så verkade det minska vandringen lite. Fungerar dock inte om det snöar/blåser, men på vår/höst så.

Vi har också alltid båda portarna öppna, om det inte är snöstorm och så, nu är det ju ganska milt ute så de står öppna nu, och det märks att han tycker det är intressant att glo ut:p Han står nästan exakt mitt emot dörrarna, så han har bra utsikt över innergården.:D

Men, det handlar ju om att prova en massa saker, och hoppas att något gör skillnad iaf, även om man inte kan få bort det helt. Lycka till!!

Precis, jag har ju fått massa bra tips och tankar som ska provas och som du sa, förhoppningsvis lyckas man iaf minska vandrandet, även om det inte försvinner helt... Tack för hjälpen!
 
Sv: Boxvandrare...

Jag hakar på den här tråden då mitt problem med min hästs extremt skitiga box är att han boxvandrar och inte så mycket att han skiter överallt.

Men jag har läst igenom varje inlägg i tråden och känner inte riktigt igen min häst i beskrivningarna så jag vill att ni funderar lite på mitt problem också, om ni vill?

Spirre är 11 år gammal och stod på lösdrift tills att han var 3,5 då jag köpte honom. Han har alltid varit extremt skitaktig i boxen vilket berott på att han alltid boxvandrat och att han är en riktig dyngspridare.

Under de åtta år jag haft honom så har jag testat ALLT MÖJLIGT och allt omöjligt också, men varje åtgärd har haft fokus på att få honom att bli renligare, dvs skita i ett hörn, men det har misslyckats. Dock har jag inte tänkt så mycket på själva boxvandringen då han inte riktigt stämmer med beskrivningen på en riktig boxvandrare:
* Vi ser honom aldrig boxvandra, men varje morgon är det en rund cirkel i boxen. För några år sedan när han tränades hårt och därför åt mycket kraftfoder så kunde han vandra lite på kvällarna innan kvällsmaten men nu sover han den tiden.
* Han trivs bra i sin box och gillar att stå i den och titta ut eller bara stå och sova. Han längtar in till den när han står på gången och går gärna in tidigt då han är frusen av sig (arab).
* Spirre är en lugn herre som inte stressar upp sig för speciellt mycket. Vid morgonfodringen står han stilla förutom att han hummar lite vid dörren.
* Han står ute från 07:00 till 17-18-tiden och sen rids han oftast en timme varannan kväll. Men under vår och höst står han ute till 21-22 och under sommaren står han ute dygnet runt och under höst och vår har jag samma problem, bara mindre skit.

Jag har testat att binda upp honom men han lyckas vrida sig i boxen så att han skitade ner ännu mer och han stod ändå uppbunden i två veckor men det såg värre ut än innan.

Jag har hållit igång honom och han får mindre kraftfoder och rejält med hö på natten men det fungerar inte heller.

I går hängde jag upp en plastsäck fylld med andra plastsäckar mitt på bakre väggen i boxen i ett försöka att få honom att hejda sig och iaf inte gå rakt igenom skiten.

Efter att ha läst tråden ska jag också minska kraftfodret på kvällen och lägga det mer på morgonen, även om jag har den läran i mig att hästens energibortfall ska kompenseras efter träning och inte byggas upp innan, men det kan vara värt att prova iaf. Han får dock inte mycket kraftfoder - ca 0,75 kg Fibergi per dag och 8 kg hö.

Dessutom avreagerar min häst sig rejält i hagen där han vallar de andra två hästarna. En av de andra är en 2,5 årig hingst så han har det han gör med att uppfostra den också. Så energi gör han av med men jag tror att det kan vara så att det som förut var ett energi- och stressutlöst beteende nu har blivit en vana.

Jag hör av mig om det fungerade bra med säcken men annars tar jag gärna emot mera tips!

/Camilla
 
Sv: Boxvandrare...

Hur e han i magen? Har en häst som flera år vandrat runt i boxen, va bara spån i kanterna när man kom ut på mornarna. Testade lekbollar o grenar men ingenting funkade. Han har också från och till varit skruttig i magen, nu har vi äntligen lyckats få ordning på magen o i och med de har han nästan helt slutat vandra.
 
Sv: Boxvandrare...

Där är en till sak som inte stämmer på min boxvandrande kuse - han har stålmage och har aldrig ens varit lös i magen...
 
Sv: Boxvandrare...

Hej,

Jag ser att den här tråden varit ett tag, men jag hade i alla fall en tanke, och en fråga...

Du skriver att det är en ponny, är det en ponny som tål lite kyla, eller måste ni hålla på med en massa täcken om det blir kallt? Om det är en häst som tål lite "kyla", har ni någon mer häst som gör det?
Om det är så, och det är erat eget stall hemma på gården, så misstänker jag att ni kan göra lite som ni vill, varför inte bygga två uteboxar, eller 1 stor för 2 hästar?

Min häst hade samma problem i stort sett som din. Jag hade turen att i stallet som jag står så fanns det 3 uteboxar också. Dessa är lite halv ute... Boxarna har dörrar från 2 håll, ena hållet ut mot gården, och där är det en dörr upp till och en nertill, så man kan låta hästarna stå och titta ut, men blir det snöstorm, regn och blåst så kan man stänga övre delen också.
På motsatt sida i boxen, är det en vanlig "halv" dörr, dvs bara en nedre och öppet upptill. Men på den sidan har vi som en vanlig stall gång. Alltså en sidan är som i ett vanligt innestall. Andra sidan går att öppna utåt. Hoppas du förstod... ;)

När jag flyttade ut min kille i en sådan box, slutade han i stort sett direkt, han kunde stå och titta ut, få frisk luft, blev som en ny häst!
våran utestall del är påbyggd på ena kortsidan av "vanliga" stallet i efterhand, och så är det en dörr mellan dessa två delar, så man kan stänga till de andra hästarn som står helt inne om man vill.

En idè bara som funkade för mig!
Lycka till!:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boxvandrare...

*KL*

Camilla, om det fungerar med säck får du gärna rapportera, har fnulat på det till K, men hon är ju inte renlig i sitt skitande, så där är jag mer inne på att hänga den så den hindrar 'cirkelgång' bara.

K har btw också plåtmage, är dock inte frusen och där minskar vandrandet med samma takt som innetiden ändras. Dock måste man upp till cirkus 18 h ute för att få någon riktigt bra effekt. Hon vandrar ofelbart om maten tar slut, direkt och som sagt ofelbart, och i övrigt i 'förväntanslägen'. De är ju kopplade till 'förväntanstress'.

MEN, hon kan ha mat, det är lugnt i stallet, ska inte hända något och händer inget, och när jag kommer ner ligger hon och snarkar i boxen. MEN den är vandrad.

Något jag funderat på vad gäller henne men inte fått någon riktigt bra lösning på än (så inte provat någon åtgärd i den vägen) är att hon har fronten och boxdörren på väggen mot stallgången och porten. Bakre vägg är yttervägg, där är vattenhinken, sen är ena sidoväggen mot valacken, och den andra sidoväggen yttervägg, där är maten.

Och hon tar OFTA en tugga hö, går ett varv så hon kommer till dörren, tuggar ur, går ett kvartsvarv till maten, sen ett varv till dörren osv. Samma sak när hon ska dricka, hon 'måste' gå ett helt varv. I de situationerna är hon ju helt lugn dock (dvs inte som när hon är uppspelt över ngt och kastar med huvudet samtidigt som hon går bara för att gå). Så jag har klurat på om man på något vis kan 'möblera om'. T ex prova hänga både mat och vatten på boxdörren och se om hon står mer still?

Hon bryr sig btw inte alls om utifall hon ser ut eller ej, det är utebox eller ej..
 
Sv: Boxvandrare...

Kanske prova sätta en höhäck på utsidan på dörren så hon står med huvudet över och äter? Gjorde det med en travhäst som när hon tränade hårt inte fick i sig tillräckligt med hö. Hon stod ofta med huvudet över dörren och kollade läget och när höet då fanns under nosen på henne så åt hon samtidigt. Blev aldrig nån storätare men det blev iaf bättre.. Ser dock ut som f-n i gången med hö överallt men det var det värt.
 
Sv: Boxvandrare...

kl

Jag vill bara poängtera i diskussionen om underhals, en muskel kan bara kontrahera sig (dra ihop sig) eller slappna av.
Så om hästen ska höjja huvudet och halsen så använder den musklerna som höjjer dessa.
Testa att dra ihop era halsmuskler på framsidan och se vad som händer - huvudet dras ned - vad händer om ni håller kvar? - det blir jobbigt för att musklerna jobbar - vad händer med en jobbande muskel? - den blir större.
Hur kan då musklerna på halsens undersida på hästen bli större om hästen ska lyfta upp huvudet? (jag menar då för att leka med något i taket)

Jag förstår inte hur ni tänker, så jag vill gärna att ni förklarar detta för mig. :confused:
 
Sv: Boxvandrare...

Kanske prova sätta en höhäck på utsidan på dörren så hon står med huvudet över och äter? Gjorde det med en travhäst som när hon tränade hårt inte fick i sig tillräckligt med hö. Hon stod ofta med huvudet över dörren och kollade läget och när höet då fanns under nosen på henne så åt hon samtidigt. Blev aldrig nån storätare men det blev iaf bättre.. Ser dock ut som f-n i gången med hö överallt men det var det värt.

Inte över boxdörren, dels vill jag inte ha dem äta med huvudet över något så, och så når valacken det. Men jag har klurat på att sätta på insidan och se. Skräpigt på stallgången kan jag leva med, tar ju inte lång tid sopa upp.
 
Sv: Boxvandrare...

Den enda boxvandraren jag har träffat var en hingst på stuteriet där jag jobbade. Det slutade med att han var helt sned i kroppen.
Var ändå en kvinna som köpte honom och såg till att han blev inriden och inte bara fick gå och skrutta. När han fick börja arbeta så slutade han att vandra.
Han var understimulerad och antagligen stressad över den andra hingsten och alla ston i stallet han inte kom åt.
 
Sv: Boxvandrare...

Den enda boxvandraren jag har träffat var en hingst på stuteriet där jag jobbade. Det slutade med att han var helt sned i kroppen.
Var ändå en kvinna som köpte honom och såg till att han blev inriden och inte bara fick gå och skrutta. När han fick börja arbeta så slutade han att vandra.
Han var understimulerad och antagligen stressad över den andra hingsten och alla ston i stallet han inte kom åt.

Visst är det kopplat till stressafktorer vandrandet, men tyvärr inte enbart vad gäller mind am iaf. (Eller jo, hon upplever säkert viss tress/uttråkning/tristess över att inte kunna gå ut när hon vandrar). Det ökar ju markant om hon t ex måste stå inne mer, inte rids, det är rörigt i stallet (kommer ny häst etc). Men det försvinner inte helt ens när alla anledningar tas, om man inte har henne ute dygnet om. Så det är säkerligen en stor del 'inlärt beteende' också. Dvs det är det beteende som ligger närmast tillhands för henne att ta till i situationer där hon blir uppspelt/upprörd/uppstressad/uttråkad etc.

Hon började btw vandra som 2 åring när hon tyvärr var tvungen att stå på boxvila en period.
 
Sv: Boxvandrare...

Rapport om säcken:

Min stallkompis är helnöjd, hennes arabsto som står två(2!) boxar längre bort skiter nu bara mot bortre väggen... Tala om känslig för förändringar! ;)

Men det fungerar bättre i min box också. Han vandrar men vad jag kan se så är det mindre och dessutom så viker han av från väggen med säcken så att han inte trampar rakt genom skiten.

Som sagt så ser jag aldrig min boxvandra, när han äter står han på samma ställe tills att maten är slut, förutom att han går två steg till vattenhinken då och då. När maten är slut ställer han sig och vilar.

Jag tror helt enkelt att min häst har större rörelsebehov än genomsnittshästen (märks i hagen också) så att när han varit inne X antal timmar så känner han för att röra på sig. Han skulle antagligen må bäst av att gå på lösdrift och kunna gå ut och gå en sväng på natten. Nu har jag inte den möjligheten så jag får minska kraftfodret och försöka störa honom till att inte vandra så mycket.

/Camilla
 
Sv: Boxvandrare...

Vad ska man göra? Våran ponny gör alltid en fin motionsslinga i sin box, varje dag/natt/morgon... Vi har ett litet stall (4 hästar) lugnt och så, det är vårt egna stall hemma på gården. De andra hästarna är lugna, men den här är hopplös... Vi har provat lite olika saker, men inget fungerar. Han kan inte stå uppbunden och i vår spiltbox lyckas han ändå springa runt. Finns det något man kan göra för att minska på det? Han har hållt på i ca 8-9 år, dvs. inte när han var unghäst. Lösdrift är kanske att föredra, men nu är han den som alltid vill in först:angel: och dessutom har vi inte den möjligheten, tyvärr. Så vad ska man göra? Lite sent påtänkt nu kanske, men bättre sent än aldrig;)

Jag tror att han är rastlös, helt klart! Hur mycket utevistelse får han/ dag? Ju mer utevistelse dom får, desto bättre mår dom och mindre rastlös.
 
Sv: Boxvandrare...

(vickis_pajala) att du orkar häva ur dig lögner överallt du! käkskada och senskada eller hur?!!! tydligen var det inga fel alls på hästen när du fixade till så att den kom till danmark, för där såldes den FRISK FÖRKLARAD av dig och Sandra! förklara det för mig du! endå skulle du ha hästen för ynka 15.000kr för att den var så himla sjuk,men inga bevis och att köra hästen till klinik kunde du inte göra för att resan skulle bli för svår, men till danmark var det inga problem att skicka henne!!! 15.000 kr som du ens inte betalade utan sålde den bara kallt vidare. svinaktiga människa.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 851
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 568
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp