Boxvila eller sjukhage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare electrelane
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 625
E

electrelane

Min häst har fått en senskada och ska nu vila några månader. Veterinären rekommenderade boxvila, sjukhage var hon tveksam till. Men saken är den att hästen avskyr verkligen att stå inne hela dagarna, han blir rastlös och vandrar runt i boxen och blir dessutom väldigt aggressiv. Därför undrar jag om det är stor skillnad på boxvila och sjukhage och om det påverkar läkningen?

Sv: Boxvila eller sjukhage?

Jag skulle nog försöka göra en liten sjukhage om det gör att hästen inte blir aggresiv och vandrar så mycket.
Skulle det inte funka kanske man kan stoppa in honom i boxen iaf.

Hade själv en häst med sparkskada nedanför hasen nu, vet rekomenderade liten sjukhage men eftersom han blir väldigt jobbig att hantera när han inte får röra på sig och bara står sådär så fick han gå i en normalstor egen hage ist. Han blir för det första lugnare och mindre orolig och det gjorde ingen skillnad på läkningen heller.

Iofs är det ju värre med en senskada men om hästen håller sig lugn i sjukhage/ egen hage så skulle jag ju hellre använda det.

Hej. Fråga veterinären om en sjukhage med boxmått kan vara ok. Vi har två hästar som är behandlade, en med senskada och en med sprutbehandlade knän, båda står i boxhagar så att de slipper stå i stallet. :idea:

Jag tycker att du skall göra en sjukhage som är 4x4meter. Det gjorde jag när våran hade senskada.

Tycker du skall höra med vet varför hon inte tycker att sjukhage/boxhage är så lämpligt, kan ju vara promenaden dit.

Lycka till med tillfrisknadet av hästen, kram

När vi har haft boxvila för våra skadade hästar så har vi haft dem ute i en liten hage (nu beror det med på vad för skada hästen har!)
I alla fall en liten hage, med någat att sysselsätta sig med. Har man el linor som hagar så se till att strömen INTE är på. Säkerhetsskäl!

Jag skulle alltid föredra sjukhage över boxvila. Hellst tycker jag att hästarna ska ha lite större sjukhagar så de kan röra på sig (inte bra om de springer kanske), men annars kan man ju ha sjukhage som är lika stor som en box. Hästarna brukar trivas bättre med att vara ute och hålla koll på omgivningen. Men kolla med veterinären!

Boxvila är ett elände och helst vill man förstås att hästen ska kunna gå ute. Många hästar fungerar bättre i sjukhage där de kan se andra hästar och blir mera lugna. En häst som klättrar på väggarna i boxen kan vara värre än en häst som är lugn i en liten sjukhage. Det som är problemet med senskador är att hästen lätt kan göra skadan värre. Det tar lång tid att läka och under den tiden är KONTROLLERAD motion viktig. Prata igenom saken igen med din veterinär så du förstår hur han/hon tänkt och varför. Och sen är det klokt att följa hans/hennes rekommendationer, inte minst för att slippa krångel med försäkringsbolaget.

mvh
Lejonelle

Tack för alla svar! Har pratat med veterinären nu och vi kom fram till att det är bättre för honom att gå i sjukhage eftersom han är lugnare där än i stallet.

Klokt ;)
Det är större risk att hästen skadar sig mer eller förlänger konvalescensen om den blir orolig inne i boxen. Min förra häst blev fullkomligt galen och veterinären tvekade inte en sekund, ut med hästen i liten hage. Jag hade en på 6x6 meter och det gick mycke bra. Likaså gjorde jag med nuvarande hästen och hon blev bra fort och kunde börja promenera tidigare än vad vet.tänkt från början. Håller än :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
911
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 975
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31