angelic-a

Trådstartare
Såg en annons på ett fint fullblodssto, men det stod att hon var boxwalker.

Vad är det egentligen? Har försökt googla lite, men hittar ingenting konkret.

Tacksam för svar! :)

Sv: Boxwalker

Såg en annons på ett fint fullblodssto, men det stod att hon var boxwalker.

Vad är det egentligen? Har försökt googla lite, men hittar ingenting konkret.

Tacksam för svar! :)

Jag tror det är en sådan häst som går runt runt i boxen hela tiden, alternativet för en sådan häst brukar vara spilta eller lösdrift!

Boxvandrare. En dålig ovana där hästen går runt i boxen. Det sliter väldigt mycket på benen så du bör nog tänka både en och två gånger om du funderar på att köpa hästen.

Dock så KAN det självklart bli bättre om hästen får komma till ett annat hem, men det är inte säkert.

Ut, ut, ut.. Så mycket utevistelse som möjligt och se till att hästen har höblandathalm att gnaga på i boxen. En annan lösning kan nog vara att "dränera" energin lite. Hästen kanske har varit rastlös?

Precis, mycket utevistelse, motion och kanske halm i boxen...
Jag hade en häst som gick fram o tillbaks i hagen hela dagarna, när vi flyttade o han fick gå i en stor gräshage med en till häst gjorde han aldrig så mer.
Gäller väl att bryta vanan på nåt sätt.

Hästen är boxvandrare. Tror inte att det är något fel på hästen i sig, bara en ovana hästen har fått eftersom den fått röra på sig för lite. Med stora hagar alternativt lösdrift med många timmar utomhus och hagkompisar blir det antagligen inget problem om du även rider häsen regelbundet. Ge också hästen mycket hö då den står inne så att den har något att sysselsätta sig med. Boxvandrig är ju liksom krubbitning inget naturligt för hästen, utan det skapas när hästens naturliga beteende blir störda..

Spilta tror jag absolut inte är något alternativ- Även om det "sliter minder på leder" så borde det ju göra hästen ännu mer fustrerad eftersom den då får ännu mindre plats att röra sig på. Jag skulle gissa på att den här hästen skulle nog bara bli nervös och stirrig av att bli ännu mer instängd.

jag håller med er som har svarat, rastlös låter logiskt och riktigt.. men då har jag en fråga.. min ardenner har helt plötsligt börjat gå runt runt i sin box om nätterna? har aldrig sett detta innan.. kan det ha att göra med att han står inne om nätterna mer nu än han gjorde innan?
kan verkligen det "lilla" utlösa ett sådant beteende? han är ju ändå ute i hagen mellan nio och nio...

Jag har träffat en häst som är sån, och den vandrar aldrig när det är lugnt i stallet, utan bara när det händer saker, som att hästar runtomkring går ut eller in, fodring osv. Eller mkt folk.

Så där räcker det med lång utevistelse och att den inte står inne när det händer mycket. OM den måste det så kan den bindas upp i boxen under den tiden. Har den mat och allt är lugnt så är det inga problem.

Men det är alltid en risk att köpa en häst som har något sånt beteende, man vet ju inte hur det kan bli och hur allvarligt det är, kanske vadnrar den så fort den är i boxen?

jag håller med er som har svarat, rastlös låter logiskt och riktigt.. men då har jag en fråga.. min ardenner har helt plötsligt börjat gå runt runt i sin box om nätterna? har aldrig sett detta innan.. kan det ha att göra med att han står inne om nätterna mer nu än han gjorde innan?
kan verkligen det "lilla" utlösa ett sådant beteende? han är ju ändå ute i hagen mellan nio och nio...

Normalt sett skulle jag inte tro att hästen börjar vandra när den står inne så pass 'lite'.
Jag skulle nog se över stallrutinerna, fodermängden och grannarna om jag vore du.

hej min gamla foder häst var det och jag skulle aldrig rekomendera att man köper en sådan häst om man inte tänkte ställa den på lösdrift.
de får "oftast" någon typ av förslitning på knäna då de går i samma varv.
Att boxvandra menar man att hästen nog vandrar ofta inte då bara vid mat eller släpp.
Min dam blev visserligen bättre efter 1 år men det fanns alltid kvar där. jag provade allt... men det är bara hage som gäller. Ändå är det jobbigt att se hästen gå gå gå hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Lavinia
·
Hemmet Köpte fyra skålar i olika storlek på loppis. De är stämplade med Säter Gefle. Har försökt googla men hittar ingenting om hur gamla ect... 2
Svar
28
· Visningar
982
Senast: Myzan87
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 181
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!