Bra bett till känslig mun?

Sv: Bra bett till känslig mun?

Min häst har haft ett sår i mungipan ganska länge. Nu har jag fått en salva utskriven och ridit på hackamore i en månad och det har läkt fint. Men nu funderar jag på om det finns ngt bett som är lite "snällare" mot munnen, som jag ha i början? Tänkte om typ gummibett är bättre? Rider ju på kandar annars, och det känns inte bra och börja med det..

Förslag någon?

har haft samma problem nu, hade varligt ttränsbett icke fasta ringar. testat fler, men hon funkar bra på körstången o hackamore, har nu köpt ett tredelat med fasta ringar ska testa det.. testa o se. jag smörje med idomin.. läkte bra.

Det kan ha vart så.
Såret sitter inte på utsidan av mungipan, det sitter mer "tvärs över" svårt att förklara... Men jag är helt övertygad om att det kom när hon stod på ett ställe där dom red henne med "hålla i och sparka på-metoden". Nu ser det äntligen fint ut, och hästen har aldrig varit så jämn förut!

Funderar skarpt på att köpa ett Sprengerbridong bett med fasta ringar, så jag kan ha på kandaret...För visst får man tävla på det?

ja det ska man få. Här är citat från stallbacken:

"svårare klasser (MsvB:43 och högre) för häst: kandar av läder, med tyglar enligt bestämmelserna för tränstyglar och bett i metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial. Bettet får vara täckt med gummi. Böjliga gummibett är inte tillåtna. Stångens mundel ska vara oledad, skänklarna får vara fasta eller rörliga. Underskänkeln får vara max 10 cm. Bridongringens diameter får vara max 8 cm. Bridongen får vara två- eller tredelad (med rundad mittdel) och får ha fasta eller rörliga ringar. Bridongbettets diameter (tjocklek) måste vara minst 10 mm. På kedjan är skyddshylsa (tunnel) tillåten. Skumrem är tillåten."

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 739
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 951
Senast: Dino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 965
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 874
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka