Bra/billiga förvaringshyllor?

Yrja

Trådstartare
Blit tvungen att omorganisera lite i stallet och måste nu hitta på en lösning. Utrymmet som vi har att nyttja är en fölbox. Tyvärr är det lägre i tak än förra utrymmet så vår nuvarane hylla (eg. en byggställning) går inte in. Därför måste jag hitta en (eller flera) ny ställning/hylla som är lägre.

Det bör vara flera plan som gärna får vara så djupa som möjligt. Det vi ska förvara är främst täcken och annat som går att förvara kallt. Kanske en och annan back med lindor och liknande. Stora grejer, som tål att ligga i kallstallet men som ju måste hållas fräsht. Inte används jätteofta - ingen av hästarna går med täcke i normala fall men det ska ju finnas till hands ändå. Man ska kunna vika sina täcken och lägga dem på hög. Det går bra att förvara i golvhöjd sålänge grejerna inte behöver ligga direkt på golvet.

Som sagt gärna djup (ungefär som en lastpall om möjligt). Jag har tänkt att vi ska ställa en hylla (kanske 2 plan) längs långsidan, samt en på motsatt sida. Men ändrar gärna planerna om det finns bättre lösningar. Vill gärna inte behöva skruva upp lösa hyllor efter som att väggen är putsad och det är dessutom två fönster mitt på, hellre ställning. Väggen mitt emot är också putsad längst ner och sen är det galler högst upp. Dörren sitter på den väggen. Kortsidorna är putsade utan fönster/galler.

12 platser ska vi ha, så stora som möjligt förstås. Vi ska inte förvara ngt annat i boxen utan det är bara hyllorna som ska få plats, och kanske en pall att stå på när man ska nå långt in/högt upp.

Tips?? :) Kanske finns lägre byggställningar att hitta nånstans?
 
Senast ändrad:
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Ikeas förrådshyllor är flexibla och billiga. Tycker man att djupet på dem är för grunt så är det en enkel sak att sätta ihop två stycken på djupet. Sätter man ett bakstycke på dem så blir de ordentligt stadiga också (ta inte bort krysstaget utan sätt bakstycket utanpå). Gör man så blir ju hyllan lite "tätare" dessutom, ett enkelt draperi framför så har man skyddat mot det värsta dammet som kan bli när man förvarar saker ute i stallet :)
 
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Men är det bra och förvara täcken på öppna hyllor ute i stallet, kommer det inte möss o gnager i fodret då?
 
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Men är det bra och förvara täcken på öppna hyllor ute i stallet, kommer det inte möss o gnager i fodret då?

Absolut finns det en viss risk för möss, men jag gissar att förvarar man täcken på hyllor öppet i stallet så är det täcken som används frekvent, då hinner inte mössen boa i dem.

Jag har en del täcken på hyllor, de som används mer eller mindre dagligen. I de täckena har jag aldrig noterat spår av möss. Visserligen har jag duktiga kattor, men jag tror iaf att om man skakar ur täckena var och varannan dag så är risken mkt mindre att mössen boar i dem :)
 
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Hon har har ju skrivit :

Inte används jätteofta - ingen av hästarna går med täcke i normala fall men det ska ju finnas till hands ändå.
 
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Jag har noterat vad TS skrivit :)

Förvarar man textilier i öppna hyllor i ett stall (ngt olämplig förvaring som dock kanske är tillfällig och och för stunden oundviklig?) så är man alldeles säkert medveten om risken för skadedjur och även om man inte direkt nyttjar textilierna för vad ursprungssyftet med dem må vara, så antar jag att man regelbundet ser över dem medelst skaka/ruska/skrämma bort ev objudna inneboenden.

Ev är det fel av mig att göra ett sådant antagande då det inte är baserat på mer utförliga fakta om hurivida TS ämnar göra med just det som skall förvaras på dennes hyllor..
 
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Jag menar att det kanske e bättre o försöka hitta några lådor istället för hyllor.
 
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Ahh....var det så du menade?

*Skyller att jag är trög på att jag är nyopererad*

Oh ja, lådor är ju helt klart mindre arbetskrävande än öppna hyllor. Dock inte lika platseffektiva då tyvärr. Det finns en för och baksida med allt.
Själv förvarar jag sånt jag inte använder så ofta i en gammal frysbox :)
 
Sv: Bra/billiga förvaringshyllor?

Tack för alla svar. Vi har redan täckena på hyllor och det är inga problem. Har två flitiga stallkatter och det är snarare deras förtjusning över mujka sovplatser som är problemet isf. :D Men det är inte så farligt.

Ska kika efter hyllor på IKEA. :)

Ang användningen av täckena så är det ju så att vi även förvarar annat som är tåiligt där, så nån är där och bökar regelbundet. Hyllan kommer också att stå i stallet där vi dagligen håller på med hästarna. Alla hästar rids och tränas.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
685
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 238
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: Whirlie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 589
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp