Bra borstar till vinterpäls

Zolimita

Trådstartare
Finns det borstar som funkar bra på hästar med mycket vinterpäls? Skulle vilja ha en bra borste till minisen som gör rent på djupet.Så fram med era tips!

Sv: Bra borstar till vinterpäls

förstår ditt problem ! vi har också långpälsade hästar:D
Vi har en ryktborste som har lite grövre o "hårdare" strån som inte sitter så tätt, den är dock hur gammal som helst o har ingen aning om var den är köpt! Men som sagt lite grövre strån som inte sitter så tätt funkar kanon!

Vi har även borste(ryktborste?) som har rätt långa strån men mkt mindre strån än rotviska, som en ryktborste med längre borst, den funkar utmärkt att borsta sfettisen med! Det är 3 travande hästar på borsten, heter märket kanske tre hästar ( eller samma sak på engelska?)

De borstarna kör vi iallafall med o givetvis funkar ju piggborstar bra också!

vet inte om det kallas borste riktigt. men istället för hemska piggborstar är den här jättebra till leriga eller bara riktigt skitiga långhåriga krakar. men man får nog vara lite försiktig på "ömtåliga" hästar.
den vänstra :bow: :love:
s5095.jpg

Ja,piggborste och typ av skrapa som Majjijann visade är ju bra vid fällning och om de är smutsig.Men jag söker en borste som tar mer på djupet och får bort stöv också.Fast det kanske är omöjligt till shettisen med tanke på all päls(och då snackar vi vinterpäls typ björn:D )

Jag har köpt en vanlig ryktborste fast i den är det även mässing el koppar "strån" som går på djupet....super. Man kan tror att det ska göra ont, men hästarna mina bara älskar den.....Men jag vet inte vart man får tag i den.Har köpt den av en tjej här som har en liten hästbutik, men jag kan kolla med henne....tror hon köper in sina grejer från holland och tyskland....Men jag kollar ...

Jag använder en vanlig hårborste (till människa) och sedan en vanlig ryktborste för att ta det fina som kommit ut från djupet.
Jag har en som har björnpäls och dryga dm långa strån på benen, bogen magen och LITE kortare på övriga kroppen. När man stoppar in fingrarna i pälsen så ser man inte fingrarna. (bra att stoppa in i när man fryser om händerna)

Piggborste är det bästa! Hästarna brukar tycka det är skönt med lite "riv" också.

Så här står det på min superborste jag nämnde tidigare: messingkardät

Här har du en super bra borste som tar bort allt ...

BQ19210_ptn.jpg

väldigt hård borste. Man får till ovh med bort smuts från nordisar med deras tjocka pälsar..

kostar inte heller mkt, finns på www.hastshoppen.se

/M

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
764
Senast: Görel
·
Hemmet Fick en Samsung skaftdammsugare som födelsedagspresent förra våren/sommaren. Har varit JÄTTENÖJD. Enkel och smidig att använda. Har... 2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka