Bra/dåligt med cair/flair

Vill höra nack-fördelar med att ha flair/Cair istället för ull-stoppning.

Cair

Bra:

Dåligt:

Flair

Bra:

Dåligt:

Ska få hem en bates caprilli nu i veckan och vill förbereda mig på näsvisa/undrande frågor i stallet;)

:bow:

Sv: Bra/dåligt med cair/flair

Cair

Bra: följer ryggen och anpassar sig efter hästen i VARJE steg, ull är ju mkt mer fast, går tillbaka till ursprungsläget efter användning, behöver alltså inte stoppas om samt kan användas till flera hästar, hästarna älskar det, har inte mött någon häst som hellre har en ullsadel än en luft.

Dåligt: du kan inte reglera luften själv, det är lite svårare o känna snedheter

Flair

Bra: du kan reglera luften själv, + allt det jag skrev på CAIR

Dåligt: det kan hända att du pumpar i olika mkt luft, man får kolla bossorna noga innan användning.

Älskar min luft och likaså min häst. :love::angel:

*litet knapplån*

Har funderat på det där med cair och flair... Alla hästar passar inte i kilbossor på grund av svängdheten på ryggen. Dock undrar jag om sadlar med kilbossor som är cair- eller flairstoppade skulle kunna funka på en häst med svängd rygg? Det borde väl tryckutjämna sig på ett annat sätt som kanske är mer följsamt än med exempelvis ullstoppade bossor?

jag tycker faktisk inte det var nån större skillnade mellan cair och en bra ullstopp/permanentstopp. inte var bossorna så mjuka som jag hadde trott heller, stoppningen på min childeric är mkt mjukare.

och nej cair funkar inte på svängd rygg.. hade en bates caprilli xvid på min arab som har lite svängd rygg och den blev för rak för honom. tycker cairen är lite uppskrytt faktisk, den formar sig inte alls så bra som jag hade trott på förhand...

Fast du har ju inte heller en riktigt svår häst, det blir nog mer skillnad då. Jag har provat ut en Bates till en bananrygg men då var det ju också betydligt vidare än normalt.

jag har likadan sadel utprovad av sadelprovare och min häst har något svängd mot de raka hållet till rygg.
och denna sadel sitter som ett smäck på henne bra anläggningstyta och hon tar ut stegena otroligt mkt bättre nu och är mer lösgjord.

Jag bara älskar luftstoppning eftersom de inte ger tryckskador på samma sätt.
Utan har hästen en bula på ryggen formar sig luften i sadeln efter denna bula vilket inte en ullstoppad sadel gör utan då uppstår ett tryck.

Utan har hästen en bula på ryggen formar sig luften i sadeln efter denna bula vilket inte en ullstoppad sadel gör utan då uppstår ett tryck.

Nja, pratar vi om CAIR så tycker jag INTE den är så formbar. Bossorna är faktiskt så hårt pumpade att jag inte tycker det är någon större skillnad mot en vettigt stoppad ullstoppning (d v s mjuk, slät och sviktande).

Däremot har ju FLAIR en fördel då man kan förändra med hjälp av luften, d v s mindre luft bak (överbyggd häst), mer luft fram (mycket manke) och sedan får man ju större formbarhet med lågt lufttryck (om man har en häst som funkar med plattare bossor).

CAIR ser jag inte riktigt vitsen med medan jag är V Ä L D I G T nyfiken på FLAIR just nu. Särskilt intressant är det ju att FLAIR-systemet kan stoppas i vilken sadel som helst (som går att stoppa om), istället för att stoppa om med ull stoppar man om med luft.

Nackdelen är väl som alltid; ryttarens ansvar. Att se att stoppningen (pumpningen) är anpassad till ekipaget.

hur då menar du? som sagt den var för rak (och även för smal..) till ponnyn och bossorna är INTE så mjuka att dom "slutar vara raka". han är inte svankig på nåt sätt utan har en helt normal svängd rygg.

håller med lovisaleonora, cair sadlarna är så hårt pumpade att det blir minimal skillnad mot en Bra ullstoppade el skumstoppad sadel. du skulle känna på min sadel, där kan man snacka om formbara bossor.. är som en tempurmadrass.:d
flair systemet verkar dock bättre!

Nja, pratar vi om CAIR så tycker jag INTE den är så formbar. Bossorna är faktiskt så hårt pumpade att jag inte tycker det är någon större skillnad mot en vettigt stoppad ullstoppning (d v s mjuk, slät och sviktande).

Min med cair är inte stenhårt pumpad :confused:. väldigt följsam på hästen. skilladen är ju dessutom att luft inte proppar ihop sig, som med ullstoppningen efter hand.
jag har både ull och cair sadlar och använder bägge och gillar bägge så jag propagerar inte för en det ena eller andra, vill bara nyansera. blir så lätt att man förkastar svart vitt i såna här trådar.

Min med cair är inte stenhårt pumpad :confused:. väldigt följsam på hästen. skilladen är ju dessutom att luft inte proppar ihop sig, som med ullstoppningen efter hand.
jag har både ull och cair sadlar och använder bägge och gillar bägge så jag propagerar inte för en det ena eller andra, vill bara nyansera. blir så lätt att man förkastar svart vitt i såna här trådar.

Min med Cair är inte heller stenhårt pumpad, jag tycker den är super, ponnyn vägrade gå med annan hoppsadel efter vi la på den.

Min med Cair är inte heller stenhårt pumpad, jag tycker den är super, ponnyn vägrade gå med annan hoppsadel efter vi la på den.

Ja jag håller med ingen av mina Bates är speciellt hårda i bossorna och jag vill ha det till att de passar mer svängda ryggar än raka.

Min raka häst fick jag special beställa en Equipe till de andar som är lite mer åt det svängda hållet passar bates bra till

Fördelen med Cair är att de inte läcker, jag är inte ett dugg intresserad av att pumpa hela tiden, dessutom så kan man med Bates idag lägga in inlägg på ett enkelt sätt om man behöver ha upp den bak eller fram

fast sånt beror ju alltid på vad man jämför med! :)

jag har känd på en (av många!) bates sadlar som var så mjuk som jag tyckte den "borde" vara, och den var nog några år... inlämnad pga att ägaren tyckte bossorna hade läckt.:p (vilket dom enligt three horses inte hade gjort.) så kanske att dom mjuknar med åren..

nu menar jag inte att dom är stenhårda heller, men som en bra och mjukt stoppad ullsadel ungefär. vilket ju oftast är lagom.
men så mjuk att den "passar alla", som vissa hävdar, det är den verkligen inte...

Ok då kanske den ligger bra på min dam, som jag tycker är svängd och är för svängd för raka pfiff

lffs028.jpg

lffs032.jpg

Kommer hem en 3 år gammal bates caprilli på fredag eller nästa måndag...så vi får hoppas att den ligger bättre :)

, jag är inte ett dugg intresserad av att pumpa hela tiden,

Om inte hästen ändrar sig i formen så håller sig luften konstant hur länge som helst (en sanning med modifikation iof eftersom alla luftsystem läcker även om de är intakta. Men det är minimalt lite). Mina flairsadlar samt luftpad har jag aldrig behövt pumpa annat än när hästen ändrat sig (så det har gått många månader emellan vissa gånger). Behöver man pumpa ofta så läcker systemet och ska bytas.

Så en flairsadel med intakt system behöver def. inte justeras i tid och otid.

TS: själv skulle jag inte vilja ha cair pga att man inte kan pumpa om dem. Då kan jag (som har flair för att min häst ändrar sig ganska mkt) lika gärna ha ull. Däremot så tror jag att hästarna tycker ungefär lika bra om cair som flair så länge cairen inte är för hårt pumpad (jag har kännt på vissa äldre som varit extremt hårt pumpade, men tydligen är inte de nya det). En mjukt pumpad flair är det mest underbara man kan lägga på en hästrygg. :love:

En nackdel finns iof med flair. Och det är att systemet kräver att ägaren har en grundläggande uppfattning om sadeltillpassning. För om man behöver hjälp med tillpassningen så blir det lite för bökigt att ha en flair eftersom att man då måste hitta en person som är kunnig och villig att komma ut och pumpa sadeln. Men har man bara en grundläggande uppfattning om hur det ser ut när en sadel ligger i balans och man är öppen för hästens respons så är det inga som helst svårigheter att pumpa sin sadel själv.

Senast ändrad:

På denna häst ligger den väldigt bra, dock dålig bild och så har hon nästan precis fölat här. Men du ser lite i vart fall.

Bates blir ju mer svängd ju bredare koppjärn man har i

DSC00546RT.jpg

min ponny är inte så svängd som din, och caprillin var för rak för honom, trots att jag hade det vita järnet i...

Min är inte heller hårt pumpad och jag tycker den är toppen! :love:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 231
Senast: super
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Atletix